دستور خامنه‌ای به نامزدهای انتخابات: لجن‌پراکنی نکنید

رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرد اسرائیل در مسیر «نابودی و اضمحلال» است

علی خامنه‌ای در مراسم سالگرد روح‌الله خمینی‌‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه چهاردهم خرداد در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حمله هفتم اکتبر پیکارجویان حماس به اسرائیل را «طوفان معجزه‌‎آفرین الاقصی» خواند و مراسم چهارروزه تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش با حضور حامیان رژیم را نیز «حماسه ملت» توصیف کرد. او همچنین از مردم خواست به صورت گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

در حالی‌ که مراسم تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش با صرف هزینه‌های هنگفت از بودجه عمومی و با کارکرد تبلیغاتی گسترده برگزار شد، علی خامنه‌ای ادعا کرد که «حضور ملت» در مراسم آنان «پرمعنا و عظیم» بود. او در ادامه، تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش را به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو پیوند داد و مدعی شد که «حماسه انتخابات مکمل حماسه ملت در بدرقه شهیدان خدمت است».

خامنه‌ای بدون اشاره به دخالت آشکارش در انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق نظارت استصوابی شورای نگهبان، ابراز امیدواری کرد که انتخابات با مشارکت «پرشور و آرای بالا مردم به مسئول بعدی» برگزار شود.

او در ادامه نگرانی‌اش را از افشاگری‌ها در رقابت‌های انتخاباتی بروز داد و به نامزدها توصیه کرد: «بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به «حاکمیت اخلاق» در رقابت‌های انتخاباتی دعوت و تاکید کرد فردی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده انتخاب خواهد شد که «به مبانی انقلاب اسلامی معتقد باشد و عمق راهبردی نظام را تثبیت کند».

او مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش را «خسارت برای کشور» خواند و ضمن اشاره به آیه‌ای از سوره بقره، ادعا کرد که آن‌ها «در راه خدا» کشته‌ شده‌اند و «شهید خدمت» محسوب می‌شوند.  

خامنه‌ای در ادامه ادعا کرد عبارت‌های «شهید خدمت» و «شهید جمهور» که دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی به ابراهیم رئیسی نسبت داده‌اند، از «دل مردم جوشیده است».

او از ابراهیم رئیسی تمجید کرد و گفت که با وجود تلاش خدمت‌گزاران قبلی، تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری به این «کیفیت، پرکاری و صداقت» نبوده است. خامنه‌ای سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی را نیز دارای «تحرک فراوان» و «با برکت» توصیف کرد و مدعی شد که او ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا «برجسته» کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه تمجیدهای اغراق‌آمیزش از رئیس‌جمهوری منصوب خود افزود: «من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیاتش حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرف‌ها بگویند و برجستگی‌هایش را کتمان می‌کردند یا وارونه جلوه می‌دادند.»

خامنه‌ای با بیان اینکه رئیسی «گاهی» نزد او می‌رفته و شکایت می‌کرده است، ادعا کرد که رئیس‌جمهوری منصوبش «حتی با کسانی که به او بدی و اهانت کرده بودند، با کرامت برخورد می‌کرد و پاسخ تند و زشت و عصبی به آن‌ها نمی‌داد». او سپس «مرزبندی صریح با دشمنان و مخالفان انقلاب و پرهیز از دوپهلوگویی و اعتماد نکردن به لبخند دشمن» را از خصوصیات رئیسی خواند و تلویحا اعلام کرد که رئیس‌جمهوری بعدی هم باید همین خصوصیات را داشته باشد.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، به مسئله فلسطین پرداخت و ضمن اشاره به اینکه روح‌الله خمینی «سرنگونی اسرائیل» را پیش‌بینی کرده بود، گفت: «پیروزی ملت فلسطین در حال تحقق است و اسرائیل در مسیر اضمحلال و نابودی قرار دارد.»

او که پیش‌تر نیز حمله حماس به اسرائیل را تحسین کرده بود، «تامین نیاز مهم منطقه» و «وارد آوردن ضربه‌ای اساسی به رژیم جنایتکار» را دو «ویژگی مهم» حمله موسوم به عملیات طوفان‌ الاقصی خواند و با «معجزه‌آفرین» توصیف کردن آن، مدعی شد که این عملیات نقشه آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های منطقه برای «تغییر مناسبات و معادلات» را بر هم زد و  با حوادث هشت ماه اخیر، دیگر به احیای دوباره آن «نقشه» امیدی نیست.

او با طرح این ادعا که آمریکا سال‌های متمادی برای فراموش شدن مسئله فلسطین تلاش کرده، گفت که اکنون فلسطین به «مسئله اول دنیا» تبدیل شده و «آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملت‌ها دچار انفعال شده است و دیر یا زود مجبور می‌شود دستش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد».