ثروتمندان جهان هیچ‌گاه تا این اندازه ثروتمند نبود‌ه‌اند

افزایش ثروت و نابرابری در جهان به بحث‌ها در مورد واداشتن ثروتمندان به پرداخت سهم عادلانه مالیات دامن زده است

تصویری از چند فرد در حال شادی و معاشرت‌ــ  Canva

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد جهان هرگز این همه ثروتمند نداشته و سرمایه‌گذاری‌های افراد متمول در بازارهای روبه‌رشد سهام آن‌ها را داراتر از همیشه کرده است.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره کپژمینی (Capgemini)، در سال ۲۰۲۳، تعداد «افراد با دارایی خالص بالا» که افرادی با دارایی نقد دست‌کم یک میلیون دلار تعریف می‌شوند،‌ با ۵.۱ درصد افزایش به ۲۲.۸ میلیون نفر رسید.

در گزارش سالانه جهانی ثروت این شرکت چندملیتی مستقر در پاریس، آمده که مجموع دارایی افراد با دارایی خالص بالا در سال ۲۰۲۳ به ۸۶.۸ تریلیون دلار رسیده که نسبت به سال قبل از آن، ۴.۷ درصد بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد این افراد و مجموع ثروت آن‌ها از زمان شروع مطالعه سالانه کپژمینی در سال ۱۹۹۷، بالاترین میزان است.

گزارش شده که در اغلب موارد، ثروت این افراد با افزایش ارزش بازارهای سهام رشد کرده است. در سال ۲۰۲۳، ارزش سهام نزدک (Nasdaq) در نیویورک ۴۳ درصد رشد کرد و برای شاخص اس‌اندپی۵۰۰ (S&P 500) نیز ۲۴ درصد رشد ثبت شد. شاخص بازار بورس کک ۴۰ (CAC 40) فرانسه نیز ۱۶ درصد رشد داشت و شاخص دکس (DAX) فرانکفورت هم ۲۰ درصد بالا رفت.

در گزارش جدید ثروت جهانی، آمده است که تعداد افراد با دارایی خالص بالا و ثروت آن‌ها در سال ۲۰۲۲ که سالی مملو از بی‌اطمینانی برای اقتصاد کلان و مملو از تنش‌های ژئوپلیتیکی محسوب می‌شد، هر کدام بیش از سه درصد کاهش یافته بود.  کاهش در ثروت این افراد در آن سال شدیدترین افت مالی در یک دهه به دلیل سقوط سهام بود. با این حال، سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی و بالا رفتن ارزش سهام ثروت سرمایه‌گذاران عمده را افزایش داد و سقوط سال قبل از آن را جبران کرد.

با وجود بی‌ثباتی مداوم در نرخ بهره و افزایش بازده اوراق قرضه، در سال ۲۰۲۳ سهام بازار فناوری به دلیل اشتیاق برای هوش مصنوعی مولد و تاثیر آن بر تقویت اقتصادی، افزایش قابل‌توجهی داشت.

افزایش ثروت و نابرابری در جهان به بحث‌ها درمورد واداشتن ثروتمندان به پرداخت سهم عادلانه مالیات دامن زده است. برزیل و فرانسه کشورهای گروه ۲۰ را تحت فشار قرار داده‌اند تا مبلغی را به عنوان مالیات جهانی برای ثروتمندترین افراد تعیین کنند.

بیشتر از اقتصاد