طغیان اسطوره‌های استقلال علیه نکونام؛ «جام قهرمانی و جام شرافت را همزمان باختی»

افشاگری عضو هیئت‌مدیره استقلال نشان می‌دهد ادعاهای نکونام درباره رقم پایین قراردادهای بازیکنان یا مخالفت مدیریت با جذب ستاره‌ها دروغ بوده است

وریا غفوری، صادق ورمزیار، فرهاد مجیدی، پیروز قربانی و جواد نکونام‌ــ ایندیپندنت فارسی

شماری از پیشکسوتان باسابقه، محبوب و ملی‌پوش باشگاه استقلال مانند وریا غفوری، صادق ورمزیار، پیروز قربانی، علی موسوی و رضا رجبی در ۲۴ ساعت گذشته با انتقادهایی صریح از نحوه رفتار و عملکرد فنی جواد نکونام، سرمربی استقلال تهران، خواستار برکنار فوری او شدند. هم‌زمان، ایندیپندنت فارسی هم مطلع شد که مدیران هلدینگ خلیج فارس در ساعات اخیر، مذاکره با فرهاد مجیدی و دو مربی خارجی را برای جانشینی نکونام آغاز کرده‌اند.

جواد نکونام که پس از عقب ماندن از پرسپولیس در کورس قهرمانی با توقف مقابل نساجی در هفته بیست‌وهشتم، تلاش کرده بود با ملتهب کردن فضای فوتبال ایران و متهم کردن داوران، تیمش را «قهرمانی واقعی» و «برنده جام شرافت» در فوتبال ایران لقب دهد، حالا در کنار افزایش انتقاد هواداران در شبکه‌های اجتماعی، با انواع افشاگری‌ها علیه خود و سرپرست مدیرعاملی تیمش و همچنین انتقاد پرشمار محبوب‌ترین پیشکسوتان باشگاه روبرو شده است و جایگاهش را بیش از پیش ازدست رفته می‌بیند.

دعوای چندماهه و خسته‌کننده نکونام با خطیر که به از دست رفتن فرصت جذب ستاره‌هایی همچون اورونف و منتظر محمد منجر شد، مصاحبه‌های پیاپی او درباره بی‌کیفیت بودن بازیکنان گران‌قیمت استقلال، تفکرات کاملا محتاطانه و دفاع اتوبوسی مقابل تیم‌های انتهای جدولی یا حضور در مراسمی کاملا حکومتی مانند تجلیل از اعضای خانواده ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی در امامزاده صالح، از اصلی‌ترین دلایل افزایش انتقادها از این مربی محسوب می‌شود که به‌تازگی شماری از نزدیکانش هم برای پاسخگویی درباره مشارکت در پرونده فساد فوتبال ایران به محاکم قضایی احضار شده‌اند.

عادل فردوسی‌پور، معروف‌ترین مجری ورزشی ایران، هفته گذشته در واکنش به «بهانه‌جویی‌های نکونام» گفته بود: «مگر می‌شود همیشه به همه‌چیز معترض باشی؟ بعد از بازی با نساجی، بازیکنان را در رختکن نگه داشت و گفت بروید با جملات تکراری چون نمی‌خواهند ما قهرمان شویم، علیه داوری بازی پرسپولیس مصاحبه کنید. این اتفاق در حالی رخ داد که هیچ‌کدام بازی را ندیده بودند. بعدا فکر کردند ای بابا! ما که هنوز شانس داریم و این چه حرف‌هایی بود زدیم؟ دوباره بعد از تمرین خبرنگاران دلخواهشان را دعوت کردند که بگویند نه حالا ما شانس داریم.»

در ۲۴ ساعت اخیر، علاوه بر انتقاد پیشکسوتان و هواداران، افشاگری علیرضا خانی، عضو برکنارشده هیئت‌مدیره استقلال، نشان داد که ادعاهای پیاپی جواد نکونام در ماه‌های اخیر درباره ارزانی و بی‌کیفیت بودن بازیکنان تیم استقلال، دستمزدهای ناچیز برخی از بازیکنان و کادر فنی یا مخالفت مدیریت باشگاه با خرید ستاره‌ها هم دروغ بوده است.

خانی گفت: «سمیعی همان فردی بود که ما را ساعت ۹ شب به باشگاه کشاند تا صورتجلسه اخراج جواد نکونام را که آماده کرده بود، امضا کنیم. خدا شاهد است که خود او تنظیم کرده بود و اولین کسی هم که امضا کرد خودش بود تا نکونام را اخراج کنیم. می‌گفتند نکونام را شبانه برمی‌داریم و یک مربی خارجی را هم تا ترکیه آورده بودند. یعنی تا این حد پیش رفته بودند، اما کسی که تا دیروز دنبال زدن نکونام بود، الان می‌گوید صورتجلسه‌ای نبود و من امضا نکردم. یک بازیکن هلندی و منتظر محمد را به تیم آوردیم و چقدر هزینه اقامت آن‌ها را دادیم، اما دیدیم که می‌گویند جواد نکونام آن‌ها را نمی‌خواهد. خطیر می‌گفت ارونوف را هم نکونام نخواست.»

در همین حال رئیس دادگستری استان مازندران روز پنجشنبه در توضیح پرونده «موبایل موسوی»، حامی مالی باشگاه استقلال، گفت: «دستور شناسایی و توقیف اموال متهمان پرونده موبایل در آمل صادر شده و در این بین کلاهبرداری به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان اتفاق افتاده است. تاکنون حدود ۲۰۰ نفر شکایتشان را از متهم در دادسرای آمل مطرح کرد‌ه‌اند که با دستور و پیگیری ویژه دادستان شهرستان آمل و ارجاع به پلیس فتا، حدود ۴۰ فقره منجر به بازگرداندن وجه شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا خانی افشا کرده بود که علی خطیر مبلغ ۷۰ میلیارد تومانی دریافتی بابت قرار گرفتن نام موبایل موسوی روی پیراهن این تیم را در اسناد باشگاه ۴۰ میلیارد تومان ثبت کرده است تا ۳۰ میلیارد تومان باقی‌مانده را به سعید مهری و یک بازیکن دیگر بدهد.

از سوی دیگر، وریا غفوری، از اسطوره‌های باشگاه استقلال تهران که به دلیل انتقاد از جمهوری اسلامی و حمایت از خیزش سراسری ایرانیان مدتی بازداشت و سپس ممنوع‌الکار شد، اعلام کرد که معتقد است جواد نکونام، سرمربی آبی‌پوشان پایتخت، «لیاقت مربیگری استقلال را ندارد» و از مدیران هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان مالکان استقلال، خواست نکونام را فورا برکنار کنند.

غفوری «لجباری نکونام با خطیر»، مدیرعامل برکنارشده استقلال، را عامل اصلی «ازدست رفتن دو مهره تاثیرگذار همچون اورونف و منتظر محمد» از سبد خرید آبی‌ها دانست.

صادق ورمزیار، از بهترین و باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه استقلال تهران، هم گفت: «با لجبازی نکونام، استقلال اورونوف و منتظر محمد را از دست داد، درحالی که دیدیم اورونوف امتیاز‌های زیادی برای قهرمانی پرسپولیس گرفت. متد نکونام و دعواهایش را نمی‌پسندم. او با این روش هرگز موفق نمی‌شود. اگر رفتار نکونام ادامه پیدا کند، مشکل ایجاد می‌شود.»

پیروز قربانی، کاپیتان سابق آبی‌ها و از باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ این تیم، نیز ضمن انتقادی صریح از نکونام بابت مصاحبه‌های «تفرقه‌انگیز» در طول فصل، توضیح داد: «استقلال اگر بازی با نساجی را می‌برد، دیگر پرسپولیس قهرمان نمی‌شد. همان‌طور که سپاهان هم اگر فصل قبل ملوان را می‌برد پرسپولیس قهرمان نمی‌شد. پس همه‌چیز دست خودمان است و اینکه مرتب می‌گویند می‌خواهند پرسپولیس قهرمان شود، عملکرد کادر فنی را زیرسوال می‌برد. پس خود شما چه کردید؟ چرا بازی با نساجی را نبردید؟ در استقلال شوخی نداریم و انتظارها از این تیم بالا است و همه قهرمانی می‌خواهند، اما خیلی از مشکلات را هم خودشان برای خودشان درست کردند.»

قربانی افزود: «استقلال در خیلی از بازی‌ها سبک دلخواه هواداران را بازی نکرد و این یک واقعیت است. جواد نکونام بازیکن بزرگی بود، اما در مربیگری به اندازه دوران بازی‌اش خوب نیست. یکسری بازیکن خوب و باکیفیت و ملی‌پوش در اختیار داشت، اما مرتب می‌گفت بازیکن ندارم، بازیکن ندارم! خب بازیکنان استقلال با دیدن مصاحبه‌های نکونام سرخورده می‌شدند. مالکیت تیم باید تصمیم بگیرد نکونام بماند یا برود.»

علی موسوی و رضا رجبی، از دیگر پیشکسوتان باسابقه استقلالی‌ها، هم در مصاحبه‌هایی جداگانه، به دلیل رفتارهای خاص و پرخاشگرانه این مربی و از دست دادن آسان جام قهرمانی و نیز درگیری با مدیرعامل باشگاه، خواستار کنار رفتن نکونام از هدایت استقلال شدند.

در نتیجه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، باید شانس باقی ماندن نکونام روی نیمکت استقلال در فصل آینده به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است، مگر اینکه او مجددا با سوءاستفاده از ارتباطاتش با افراد و نهادهای حکومتی در نظام جمهوری اسلامی، انتقاد‌های پرشمار هواداران و پیشکسوتان مستقل را بی‌اثر کند.

بیشتر از فوتبال