روسیه کارگران مهاجر و دانشجویان آفریقایی را مجبور می‌کند در اوکراین بجنگند

مسکو پیش از این با فرستادن زندانیان به میدان جنگ، کمبود نیروی انسانی‌اش را برطرف می‌کرد

تصویر سربازی از ارتش روسیه‌ــ AFP

خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه نهم ژوئن (۲۰ خرداد) با استناد به ارزیابی‌ مقام‌های اروپایی گزارش داد که روسیه کارگران مهاجر و دانشجویان آفریقایی را مجبور می‌کند به تلاش‌های جنگی علیه اوکراین بپیوندند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های روسیه کارگران مهاجر را تهدید کرده‌اند که در صورت نپیوستن به نیروهای مسلح روسیه، روادید آن‌ها را تمدید نخواهند کرد. یکی از مقام‌های اروپایی در این زمینه گفت که برخی کارگران آفریقایی‌تبار تهدید شده‌اند اگر با شرکت در جنگ علیه اوکراین موافقت نکنند، اخراج خواهند شد. برخی از این کارگران به رشوه دادن به مقام‌های روسی متوسل شده‌اند تا از درگیری دور بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین باری نیست که درباره اقدام‌های غیرمتعارف و بحث‌برانگیز روسیه برای تکمیل نیروهای نظامی‌اش گزارش‌هایی منتشر می‌شود. پیش‌تر نیز اعلام شده بود که اعضای گروه واگنر که برای روسیه می‌جنگیدند، از میان زندانیان خطرناک روسیه انتخاب می‌شوند.

تاکید روسیه بر ادامه جنگ فرسایشی با اوکراین باعث شده است که مسکو برای تامین سرباز و پر کردن جای نیروهای ازدسته‌رفته خود پیوسته به سراغ زندانیان برود. در ماه اکتبر، معاون وزیر دادگستری روسیه اعلام کرد که جمعیت زندانیان این کشور به پایین‌ترین حد در تاریخ یعنی ۲۶۶ هزار نفر کاهش یافته است. جمعیت زندانیان روسیه قبل از جنگ ۴۲۰ هزار نفر گزارش شده بود.

به گزارش روزنامه روسی کومرسانت، یک مقام محلی در ماه مارس اعلام کرد که برخی از زندان‌ها به دلیل «کاهش شدید تعداد محکومان» باید تعطیل شوند. در واقع، روسیه آنقدر زندانی به در جبهه‌های جنگ با اوکراین اعزام کرده که باید برخی از زندان‌هایش را تعطیل کند.

با این حال سربازگیری از میان مهاجران می‌تواند تبعات بیشتری داشته باشد و بر اقتصاد روسیه که در شرایط فعلی به دلیل جنگ و تحریم‌های گسترده، با کمبود شدید نیروی کار مواجه است، فشار زیادی وارد کند. چنانچه الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، ماه نوامبر گفته بود: «بیکاری سه درصد و در برخی مناطق حتی کمتر است. این به آن معنا است که عملا هیچ کارگری برای جذب در بخش‌های اقتصادی باقی نمانده است.»

در اکتبر ۲۰۲۴ (مهر ۱۴۰۲) نیز درباره آغاز استخدام کوبایی‌ها در ارتش روسیه چند هفته بعد از فرمان ویژه ولادیمیر پوتین در مورد به‌کارگیری نیروی خارجی، گزارش‌هایی منتشر شده بود. در آن زمان نیز کرملین و وزارت دفاع روسیه به پرسش‌ها درباره استخدام کوبایی‌ها برای جنگ در اوکراین پاسخی ندادند و کوبا نیز از اظهارنظر در این مورد امتناع کرد اما رویترز در گزارشی نوشت که با وجود انکارهای کرملین، شواهد نشان می‌دهد که دولت روسیه مردان کوبایی را با ترفندهای مختلف از جمله وعده کسب درآمد بالا به جنگیدن برای این کشور ترغیب می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، به موجب فرمان ویژه پوتین، نیروهای خارجی که با قراردادهای یک‌ساله به استخدام ارتش درمی‌آیند، می‌توانند با همسر، فرزندان و والدینشان تابعیت روسیه بگیرند.

رسانه وال استریت ژورنال نیز ۲۸ مه (هشتم خرداد) گزارش داد که روسیه قصد دارد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در تاتارستان، علاوه بر پهپادهای نظارتی، سالانه شش هزار هواپیمای بدون سرنشین شاهد تولید کند و برای رسیدن به این هدف به کارگران ماهر برای مونتاژ پهپادها نیاز دارد.

بنا بر آن گزارش، مسکو جذب متخصص، عمدتا دانشجویان دختر جوان از آفریقا را آغاز کرده است و گفته می‌شود که به دانشجویان آفریقایی سه برابر دستمزد در روسیه، بلیت هواپیما، اقامت رایگان و مدرک دانشگاهی پیشنهاد می‌شود تا این شغل را بپذیرند. 

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های اوگاندا، نوشت که بیش از هزار زن از سراسر آفریقا به منطقه آزاد آلابوگا رفته‌اند و احتمالا هزار دانشجوی دیگر در سال ۲۰۲۴ به این منطقه مهاجرت خواهند کرد.

بیشتر از جهان