دیدار علی باقری با شاهزاده فیصل بن رحمان در حاشیه اجلاس بریکس

جمهوری اسلامی سال گذشته به عضویت سازمان بریکس درآمد، عربستان سعودی همچنان درخواست عضویت را بررسی می‌کند

دیدار سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر خارجه عربستان سعودی‌ــ ایرنا

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در حاشیه دومین روز اجلاس وزیران خارجه سازمان بریکس، با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا بدون اشاره به جزئیات دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی نوشت که دو طرف درباره «موضوع‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌الملل» تبادل نظر کرده‌اند.

اجلاس وزیران خارجه سازمان بریکس با حضور کشورهای عضو و مهمان در نیژنی نووگورود روسیه برگزار شد. جمهوری اسلامی به دلیل روابط دوجانبه با چین و روسیه از سال ۲۰۲۳ به عضویت این سازمان درآمد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در حاشیه اجلاس روسیه با وزرای خارجه کشورهای ونزوئلا، برزیل و سریلانکا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌های داخلی ایران ادعا کردند که این کشورها تقویت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی را خواستار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا، علی باقری کنی، در حاشیه اجلاس بریکس با وزیران خارجه مصر، چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه نیز دیدار کرده است.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، طی سخنانی در اجلاس بریکس به اسرائیل تاخت و هرگونه پشتیبانی از این کشور را «یکجانبه‌گرایی» خواند. او کشورهای غربی را هم خطاب قرار داد و ضمن اشاره به قطعنامه جدید شورای حکام درباره فعالیت هسته‌ای تهران، اعلام کرد که «صدور قطعنامه سیاسی بر اراده ایران برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاثیری ندارد».

باقری کنی در ادامه ادعا کرد که ایالات‌ متحده آمریکا از وابستگی کشورها به دلار به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. او در سخنانی تهدیدآمیز ادامه داد که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد «اشغالگران» ثبات و امنیت منطقه را «مختل» کنند.

روز دوشنبه، در نخستین روز اجلاس، وزرای خارجه سازمان بریکس با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدام‌های ملموس طالبان در مبارزه با «تروریسم» و «برقراری امنیت منطقه» شدند. کشورهای عضو بریکس از افغانستان که اکنون در سیطره طالبان است به عنوان «کشوری مستقل» نام بردند و در عین حال بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه و رعایت حقوق زنان و دختران در این کشور تاکید کردند.

اجلاس وزیران خارجه قدرت‌های نوظهور اقتصادی مشهور به بریکس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در غرب روسیه برگزار شد. روسیه از آغاز ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده گرفته است.

کشورهای عضو سازمان بریکس که یک‌چهارم ثروت جهان را تولید می‌کنند و بالغ‌ بر ۴۰ درصد جمعیت جهان در آن‌ها سکونت دارند، «تعادل سیاسی و اقتصادی» در جهان را با تمرکز بر کاهش محوریت غرب، دنبال می‌کنند.

سازمان بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، اوت ۲۰۲۳ از عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر، آرژانتین و اتیوپی دعوت کرد که از روز اول ژانویه ۲۰۲۴ عضو این گروه شوند.

جمهوری اسلامی این دعوت را با اشتیاق پذیرفت اما خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه به نقل از مقام‌های سعودی نوشت که این کشور همچنان در حال بررسی عضویت در سازمان بریکس است و هنوز در این مورد موضوع تصمیم قطعی نگرفته است.