ترودو: سپاه اکنون در فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا است؛ وزیر خارجه کانادا: به ایران سفر نکنید

شاهزاده رضا پهلوی: اکنون نوبت اروپا است که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد

تصاویری از پرچم آمریکا و نقشه ایران-با استفاده از خبرگزاری‌های داخلی

دولت فدرال کانادا، عصر چهارشنبه ۳۰ خرداد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحت قانون کیفری در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

همزمان ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا درباره افزایش خطر بازداشت کانادایی‌‌ها در ایران هشدار داد و از آنهایی که هم‌اکنون در ایران هستند، خواست به کانادا بازگردند و اگر قصد سفر به ایران دارند، این سفر را انجام ندهند.

دولت کانادا نیز هشدار داده است، «به ایران سفر نکنید.» در این اطلاعیه به صراحت آمده است که جمهوری اسلامی از بازداشت خارجی‌ها یا دوتابعیتی‌ها برای نفوذ سیاسی و دیپلماتیک در کشورها استفاده می‌کند.

به گزارش سی‌بی‌سی کانادا، دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی کانادا پس از اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی گفت: «این اقدام پیام قاطعی را مبنی بر استفاده کانادا از همه ابزارها برای مقابله با ماهیت تروریستی سپاه پاسداران ارسال می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «دولت ما اطمینان حاصل می‌کند که هیچ مصونیتی برای اقدامات غیرقانونی و حمایت از تروریسم وجود ندارد.»

لوبلان گفت این تصمیم براساس توصیه سرویس‌های امنیتی و ملاحظات سیاست خارجی اتخاذ شده است. 

دومینیک لوبلان همچنین گفت: «مقامات کنونی و سابق جمهوری اسلامی که در کانادا حضور دارند نیز ممکن است تحت بازرسی و اخراج از کانادا قرار گیرند.»

کانادا در ایران سفارت ندارد و از سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده است.

طبق قوانین کانادا، زمانی که یک گروه در فهرست تروریستی قرار بگیرد، پلیس می‌تواند هرکسی را به‌طور مالی یا معنوی از آن گروه حمایت می‌کند تحت پیگرد و اتهام قرار دهد و بانک‌ها نیز می‌توانند دارایی‌های او را توقیف کنند.

شاهزاده رضا پهلوی که اخیرا به کانادا سفر کرده بود و با برخی نمایندگان پارلمان این کشور دیدار داشت، ضمن استقبال از این اقدام کانادا، تاکید کرد که اکنون نوبت اروپا است که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

دولت کانادا از سال‌ها پیش برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تحت فشار قرار داشت.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در پیامی در اکس در این زمینه نوشت:‌ «سپاه اکنون در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.»

آمریکا پیش‌تر در دولت دونالد ترامپ، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.