بی‌توجهی کامل اکثریت جامعه ایران به مناظره‌های تلویزیونی در «سیرک انتخابات»

نامزدهای حکومتی تلاش می‌کنند در تمجید از خامنه‌ای گوی سبقت را از یکدیگر بربایند

برخی از چهره‌های نزدیک به نظام جمهوری اسلامی سطح پایین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری را عامل جدی‌تر شدن تحریم انتخابات می‌دانند.

در حالی که نتایج آخرین گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، نشان می‌دهد دست‌کم ۷۳ درصد مردم ایران دور اول مناظره رودرروی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را تماشا نکرده‌اند و تنها ۷ درصد جامعه پی‌گیر جدی اخبار انتخابات‌اند، مرحله دوم این مناظرات روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد برگزار شد.

برنامه‌ای تلویزیونی که مسعود پزشکیان، نماینده طیف اصلاح‌طلبان، با تاکید دوباره بر اطاعت کامل از فرامین رهبر جمهوری اسلامی و بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به مشکلات اصلی جامعه ایران، بار دیگر امید بخش اندکی از جامعه ایران را، که همچنان برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تردید دارند، بر باد داد.

پزشکیان، همچنین در پاسخ به انتقاد علیرضا زاکانی از حضور وزرای اصلاح‌طلب دولت حسن روحانی در ستاد انتخاباتی‌اش، پاسخ داد که درهای ستاد به روی همه باز است، اما بعد از انتخاب تنها دستورهای خامنه‌ای را اجرا خواهد کرد. پاسخی که حتی بخشی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز در شبکه‌های اجتماعی آن را به تمسخر گرفتند و نکوهش کردند.

بخش اصلی سخنان دیگر نامزدها نیز به نقد عملکرد هشت ساله دولت حسن روحانی اختصاص یافت و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه در دولت ابراهیم رئیسی به دلیل کشته شدن او در سانحه سقوط هلی‌کوپتر از گزند انتقادها مصون ماند.

در یک نمونه، تمامی نامزدها بیش از یک ساعت از سخنرانی‌شان را به حوزه آموزش‌وپرورش معطوف کردند، اما هیچ‌یک از آنان به معضل بزرگ بازماندن بیش از یک میلیون کودک ایرانی از تحصیل اشاره نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید جلیلی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دو نامزد نزدیک به طیف تندرو پایداری، سخنانشان در این مناظره را با تبریک بابت برد تیم ملی والیبال ایران مقابل آمریکا آغاز کردند و این موفقیت را مدیون انتخاب سرمربی ایرانی دانستند. این در حالی است که تیم ملی والیبال بزرگسالان در چند سال اخیر و به‌دلیل دستور علی خامنه‌ای برای انتخاب سرمربی ایرانی روند نزولی چشم‌گیر و فاجعه‌باری را طی کرده است و علاوه بر ناکامی در کسب سهمیه المپیک پاریس، در مسابقات لیگ ملت‌های جهان با ثبت ۸ شکست پیاپی به زنگ تفریح رقبایش بدل شده است. تیم آمریکا نیز، به‌دلیل قطعی شدن صعودش به المپیک، با غیبت چند مهره اصلی‌اش مقابل ایران حاضر شد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری، نیز در این مناظره از این سخن گفت که «حق مردم ما یک زندگی خوب است، نه حتی معمولی». اما بسیاری از فعالان سیاسی حاضر در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به نقش مهم قالیباف در تعیین سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در یک دهه اخیر و همچنین انصراف او از نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۹۶ به نفع ابراهیم رئیسی، ادعاهای او را درباره تلاش برای برای بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان رد کردند.

از سوی دیگر، مصطفی پورمحمدی، عضو هیئت اعدام جمهوری اسلامی در دهه شصت و دیگر نامزد حاضر در این مناظره، در حمله به سعید جلیلی فاش کرد که در دوران ریاست‌ جمهوری حسن روحانی، که پورمحمدی وزیر دادگستری بود، جلیلی به او گفته است تنها به‌دلیل اختلاف سیاسی با روحانی با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف مخالفت می‌کند.

پورمحمدی در بخشی دیگر نیز، با توجه به سابقه سال‌ها حضور در معاونت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، گفت بعضی از اقدامات امنیتی خود را «نمی‌تواند» بیان کند و با لحنی تهدیدآمیز علیه علیرضا زاکانی، دیگر نامزد امنیتی حاضر در انتخابات، صحبت کرد و زاکانی هم با عبارت «حالا با شما کار داریم» به او پاسخ داد.

در همین حال، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، که عملکرد سه ساله او در این سمت با انتقاد پرشمار شهروندان و اعضای شورای شهر پایتخت مواجه شده است، مدعی شد که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری قیمت بنزین را ارزان خواهد کرد و به ایرانی‌ها یارانه طلا خواهد داد. این درحالی است که زاکانی به‌تازگی قیمت بلیت اتوبوس‌های شهری را از ۲۲۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان افزایش داده است و این امر مشکلات فراوانی را بر اقشار فرودست تحمیل کرده است.

غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز در تمسخر وعده زاکانی و در تایید اجرایی نبودن وعده او برای پرداخت یارانه طلا، نوشت شهردار تهران تنها از طریق بازی تلگرامی همستر، که میان ایرانیان به محبوبیت زیادی رسیده است، می‌تواند به ایرانی‌ها طلا بدهد.

وعده‌هایی که دیگر نامزدها مدام آن‌ها را به تمسخر می‌گرفتند و حتی باعث شد تا وحید یامین‌پور، دبیر شورای عالی جوانان دولت و فعال سیاسی نزدیک به سپاه پاسداران، در شبکه اجتماعی اکس بنویسد: «چه‌بسا مناظره‌های این دوره برخلاف انتظار موجب کاهش مشارکت بشود.»

سومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری ‌شامگاه امشب، اول تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ شب به وقت ایران و با تمرکز بر موضوع اقتصاد آغاز خواهد شد. اما  گزارش‌های دریافتی از خیابان‌های ایران و همچنین نتایج نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهند اکثریت جمعیت ایران باز هم تصمیم دارند در انتخابات حکومتی که آن را «سیرک انتخابات» می‌نامند شرکت نکنند.