آمریکا خطاب به حزب‌الله: مانع حمله اسرائیل نمی‌شویم

این پیام در حالی داده می‌شود که به نظر می‌رسد مقام‌های آمریکایی احتمال درگیری اسرائیل و حزب‌الله را پذیرفته‌اند

سربازان اسرائیلی در منطقه مرزی با لبنان‌

مقام‌های آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از جنگی بزرگ‌تر در خاورمیانه، هشداری غیرعادی به حزب‌الله داده‌اند: تصور نکنید که واشینگتن می‌تواند مانع حمله اسرائیل به شما شود.

به نوشته نشریه پولیتیکو، به نقل از فردی آگاه، هدف آمریکا از این پیام وادار کردن حزب‌الله به عقب‌نشینی و کاهش تنش جاری در مرز اسرائیل و لبنان است.

این پیام صریح در حالی داده شده است که به نظر می‌رسد بسیاری از مقام‌های آمریکایی احتمال اقدام جدی اسرائیل علیه حزب‌الله در هفته‌های آتی را پذیرفته‌اند.

دو مقام آمریکایی به نشریه پولیتیکو گفتند که این گروه شبه‌نظامی شیعه باید درک کند که اگر اقدام به تلافی‌جویی کند، آمریکا به اسرائیل کمک خواهد کرد تا از خود دفاع کند. آن‌ها تاکید کردند که حزب‌الله نباید روی آمریکا حساب کند که مانع تصمیم‌های اسرائیل می‌شود.

به گفته این منبع آگاه، پیام به‌صورت غیرمستقیم و از طریق ارتباط‌های عمومی و واسطه‌ها ارسال شده است و آمریکا به‌صورت مستقیم با حزب‌الله وارد مذاکره نمی‌شود زیرا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آموس هوکستاین، فرستاده ویژه آمریکا، و سایر مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر به منطقه سفر کرده‌اند تا هر دو طرف را مهار کنند، و این حس فزاینده وجود دارد که تشدید تنش‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

مقام‌های آمریکایی نگران‌اند که جنگ تمام‌عیار میان اسرائیل و حزب‌الله ممکن است منطقه را به سمت جنگی گسترده سوق دهد. این همان سناریویی است که آن‌ها از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در اکتبر سال گذشته سعی کرده‌اند از وقوع آن جلوگیری کنند.

دو مقام آمریکایی به پولیتیکو گفتند به نظر نمی‌رسد رهبران اسرائیل تصمیم نهایی را گرفته باشند، گرچه از ظواهر امر پیدا است که هیچ‌کدام خواهان جنگ تمام‌عیار نیستند، و جمهوری اسلامی ایران نیز چنین تمایلی ندارد.

اما از طرفی در پی حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز راکت‌پرانی‌های حزب‌الله، شهروندان اسرائیلی از مناطق مرزی نزدیک لبنان تخلیه شدند. اسرائیل می‌خواهد خانواده‌های آواره بتوانند پیش از پاییز به خانه‌هایشان بازگردند.

با وجود این، اگر اسرائیل به حزب‌الله حمله کند و پاسخ حزب‌الله به درگیری بیشتر منجر شود، اسرائیلی‌های بیشتری در این منطقه ممکن است آواره شوند.

به نوشته پولیتیکو، اسرائیلی‌ها می‌گویند اگر آمریکا از آن‌ها در یک عملیات حمایت علنی کند‌ــ حتی فقط در حد پشتیبانی از تهدید‌ــ احتمال عقب‌نشینی یا موافقت حزب‌الله با آتش‌بس بیشتر است.

این بار به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها مصمم‌ترند، هرچند امکان دارد آمریکا بتواند بر نوع و ابعاد عملیات اسرائیل تاثیر بگذارد. فشارهای پیشین آمریکا بر دامنه برخی اقدام‌های اسرائیل از جمله در رفح و علیه ایران اثرگذار بود.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد روشن نیست اسرائیل دقیقا چه گزینه‌هایی را علیه حزب‌االله مدنظر دارد. عملیات هوایی می‌تواند بازدارنده باشد و حمله زمینی می‌تواند منطقه‌ای حائل ایجاد کند. ترکیبی از هر دو نیز ممکن است.

اما ژنرال سی‌کیو براون، فرمانده ستاد مشترک، به اسرائیل هشدار داده است. او روز یکشنبه به خبرنگاران گفت در صورت درگیری گسترده بین اسرائیل و حزب‌الله، کمک به اسرائیل برای آمریکا دشوارتر خواهد بود؛ زیرا برخلاف حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، حزب‌الله از لحاظ جغرافیایی به اسرائیل نزدیک‌تر است و بنابراین، زمان پاسخ به حمله باید کوتاه‌تر باشد. علاوه بر این، تعداد راکت‌هایی که حزب‌الله در اختیار دارد بیشتر از حماس است.