دیوان کیفری بین‌المللی برای دو مقام روسیه حکم بازداشت صادر کرد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع سابق و والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شدند

دیوان کیفری بین‌المللی روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (پنجم تیر) حکم بازداشت وزیر دفاع سابق روسیه و رئیس ستاد ارتش این کشور را به دلیل حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین صادر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دادگاه سرگئی شویگو، وزیر دفاع سابق و ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش را متهم کرد که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت مرتکب شده‌اند.

در بیانیه صادرشده از سوی دیوان کیفری بین‌المللی آمده است که حکم بازداشت برای این دو به آن دلیل صادر شده است که قضات معتقدند دلایل منطقی وجود دارد که آنها مسئول «حملات موشکی انجام شده از سوی نیروهای مسلح روسیه علیه زیرساخت‌های اوکراین» از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا دست‌کم ۹ مارس ۲۰۲۳ هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه افزود: «در این بازه زمانی، تعداد زیادی حمله علیه نیروگاه‌ها و پست‌های فرعی متعدد از سوی نیروهای مسلح روسیه در چندین مکان در اوکراین انجام شد.»

تحت رهبری شویگو و گراسیموف، ارتش روسیه امواجی از حملات موشکی و پهپادی را به اوکراین انجام داده است که منجر به کشته شدن هزاران نفر و آسیب رساندن به سیستم انرژی و سایر زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده است. مسکو می‌گوید که با وجود تلفات روزانه در مناطق غیرنظامی، تنها تاسیسات نظامی را هدف قرار داده است.

به رغم صدور این حکم، هیچ احتمال فوری برای بازداشت این دو متهم وجود ندارد. روسیه عضوی از دیوان کیفری بین‌المللی نیست، صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد و از تحویل متهمان خودداری می‌کند.

این سومین باری است که دادگاه جهانی برای رهبران ارشد روسیه حکم بازداشت صادر می‌کند. سال گذشته نیز این دادگاه حکمی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صادر کرد و او را به «مسئولیت شخصی در ربودن کودکان از اوکراین» متهم کرد.

پوتین در ماه مه و همزمان با آغاز پنجمین دوره ریاست جمهوری، شویگو را از وزارت دفاع کنار گذاشت. در آن زمان، سرگئی شویگو که از سال ۲۰۱۲ در مقام وزارت دفاع روسیه مشغول کار بود و متحد قدیمی پوتین به شمار می‌رفت، جایش را به یک فرد غیرنظامی به نام آندری بلوسوف داد. کرملین اعلام کرد که شویگو به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه منصوب شده است.

شویگو ۶۹ ساله به عنوان یک چهره کلیدی در تصمیم پوتین برای حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ شناخته می‌شود. روسیه انتظار داشت که این عملیات به سرعت ارتش بسیار کوچکتر و کمتر مجهز اوکراین را تحت تاثیر قرار دهد و اوکراینی‌ها از نیروهای روسی استقبال کنند. درعوض، درگیری اوکراین را وادار کرد که دفاعی شدید ایجاد کند و با همکاری گسترده غرب ضربات تحقیرآمیزی به ارتش روسیه وارد کرد.

بیشتر از جهان