طرح دانشمندان برای استخراج منابع ماه با استفاده از پرتابگر ریلی الکترومغناطیسی

یک اکوسیستم پایدار و مستقل در ماه، برای استخراج، پردازش و پرتاب آن‌ها به فضای ماه به چنین سیستمی نیاز دارد و این مهم است که از حالا چنین طرح‌هایی به لحاظ عملی بررسی شوند

General Atomics Electromagnetic Systems

سال‌ها پیش در سال ۱۹۷۴ جرارد اونیل، استاد دانشگاه پرینستون و یکی از پیشگام صنایع فضایی، استفاده از پرتابگرهای الکترومغناطیسی برای پرتاب محموله‌ها از ماه را پیشنهاد کرد.

او بر این باور بود که می‌توان از تفنگ پیچه‌ای یا اصطلاحا کویل‌گان یعنی شتاب‌دهنده پرتابه برای شتاب دادن به اجرام غیرمغناطیسی استفاده کرد. به گفته او، یکی از کاربردهای این دستگاه، این بود که می‌شد به کمک آن مواد استخراج‌‌شده از قمر زمین را به مدار آن فرستاد. اونیل به همراه همکاران و گروهی از دانشجویانش در دانشگاه‌ ام‌آی‌تی نخستین نمونه از این وسیله را هم ساخت.

این ماجرا البته مربوط به پنج دهه پیش است. حال به امروز برگردیم و این پرسش را مطرح کنیم: ناو هواپیمابر هسته‌ای جرالد فورد نیروی دریایی آمریکا چه ارتباطی با این موضوع دارد؟

اسپیس با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد که اواخر سال ۲۰۲۳، بخش سیستم‌های الکترومغناطیسی جنرال اتمیکس، گزارشی نهایی به دفتر تحقیقات علمی نیروی هوایی آمریکا ارائه داد. عنوان آن گزارش «پرتاب الکترومغناطیسی ماه برای بهره‌برداری از منابع به منظور افزایش امنیت ملی و رشد اقتصادی» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده‌ این گزارش رابرت پیترکین، مدیر عملیات دفتر این سازمان در آلبوکرکی، نیومکزیکو است. در سند ۳۰ صفحه‌ای او آمده که ماه دارای منابع سودمندی از جمله سیلیکون، تیتانیوم، آلومینیوم و آهن است و چشم‌انداز استخراج آب از ماه بسیار جدی به نظر می‌رسد. اقتصاد ماه در آینده‌ای نه‌چندان دور از این منابع ماه برای تامین، تعمیر و سوخت‌رسانی به فضاپیماها در مدار ماه استفاده خواهد کرد که در مقایسه با تحویل این منابع از زمین، به‌صرفه‌تر خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید پرتاب الکترومغناطیسی مواد از سطح ماه می‌تواند از پرتاب‌های موشکی رایج که به سوخت‌های شیمیایی ارسالی از زمین وابسته‌اند، به طور قابل‌توجهی کارآمدتر باشد.

این گزارش در عین حال به منظور پیشرفت فناوری لازم برای پرتاب منابع ماه توصیه‌هایی ارائه می‌دهد و می‌افزاید بدون شک، نخستین مرحله از چرخه توسعه اکوسیستم ماه به تامین ماشین‌آلات، سازه‌ها و سیستم‌های پشتیبانی از زمین متکی خواهد بود.

پیترکین به اسپیس می‌گوید که پرتابگر الکترومغناطیسی مدرن برای این کار بهترین انتخاب است. زیرا می‌تواند از انرژی خورشیدی فراوان به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده کند. این باعث می‌شود که از سوخت موشکی شیمیایی ارسالی از زمین بی‌نیاز باشد.

او می‌گوید دولت ایالات متحده باید توسعه سیستم موجود پرتابگر الکترومغناطیسی هواپیما را که در حال حاضر روی ناو هواپیمابر جرالد فورد نیروی دریایی آمریکا کار می‌کند، پشتیبانی مالی کند.

این سیستم ساخته جنرال اتمیکس «سیستم پرتاب الکترومغناطیسی هواپیما» نام دارد و می‌توان با توسعه آن، به طرح پرتابگر الکترومغناطیسی از ماه دست یافت.

بر اساس این گزارش، یک اکوسیستم پایدار و مستقل در ماه، برای استخراج، پردازش و پرتاب آن‌ها به فضای ماه به چنین سیستمی نیاز دارد و این مهم است که از حالا چنین طرح‌هایی به لحاظ عملی بررسی شوند.

بیشتر از تکنولوژی