شبکه قاچاق داعش بیش از ۴۰۰ شهروند آسیای میانه را به آمریکا منتقل کرد

۱۵۰ نفر از این افراد بازداشت شده‌اند و تلاش‌ها برای ردیابی و بازداشت بقیه ادامه دارد

گروهی از مهاجران در حال ورود به آمریکا‌- REUTERS/Jose Luis Gonzalez

یک شبکه قاچاق انسان وابسته به داعش بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان کشورهای آسیای میانه و چند کشور دیگر را از راه‌های غیرقانونی به آمریکا منتقل کرده است.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، در تلاش برای ردیابی شبکه قاچاق انسان داعش، بیش از ۴۰۰ مهاجر را شناسایی کرده است که در سه سال گذشته از آسیای میانه وارد ایالات متحده شده‌اند. این وزارتخانه مهاجران شناسایی‌شده را به دلیل اینکه از طریق شبکه قاچاق انسان وابسته به داعش به ایالات متحده برده شده‌اند، «موضوعی نگران‌کننده» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۵۰ نفر از این افراد دستگیر شده‌اند اما مکان اختفای بیش از ۵۰ تن که اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده قصد دارد آنان را بازداشت کند، هنوز مشخص نیست.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت که افراد وابسته به داعش به‌عنوان قاچاقچی انسان در آسیای میانه فعالیت می‌کنند. آن‌ها به مردم این کشورها کمک می‌کنند  کشورهایشان را ترک و به غرب سفر کنند، جایی که از آن‌ به‌صورت قاچاق به آمریکا منتقل می‌شوند. او اضافه کرد که هنوز نمی‌دانند آیا درآمد حاصل از قاچاق انسان مستقیم به داعش کمک مالی می‌کند یا اعضای داعش از این طریق برای خود درآمد شخصی کسب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام افزود هنوز سند و شواهدی در دست نیست که نشان دهد این ۴۰۰ نفر که به کمک شبکه قاچاق انسان داعش وارد ایالات متحده شده‌اند، برای اجرای فعالیت‌های تروریستی برنامه‌هایی دارند، اما آن‌ها در اقدامی احتیاطی و پیشگیرانه بازداشت شده‌اند.

 یک مقام ارشد دولت بایدن به ان‌بی‌سی نیوز توضیح داد: «احتمال دارد برخی افرادی که [در قاچاق] دخیل بودند، با داعش در ارتباط باشند. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد که اقدام‌های احتیاطی بیشتر شود تا بتوان خطرات بالقوه ناشی از این ارتباط را کاهش داد.»

سه مقام آمریکایی که با ان‌بی‌سی نیوز صحبت کردند، گفتند بیشتر افراد مرتبط با شبکه قاچاق انسان داعش از طریق مرز جنوبی وارد آمریکا شده‌اند، اما نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در زمان ورود این افراد، اطلاعاتی در اختیار نداشتند که حضور این افراد در خاک ایالات متحده را نگران‌کننده نشان دهد.

پس از حمله مرگبار داعش خراسان در ماه مارس به کنسرتی در حومه مسکو که در آن بیش از ۱۴۰ نفر کشته شدند، مقام‌های امنیتی ایالات متحده تلاش‌ها برای ردیابی عوامل مرتبط با داعش را که در میان مهاجران غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند، آغاز کردند. در دو ماه اخیر، اداره مهاجرت، وزارت امنیت داخلی و دیگر نهادهای فعال در زمینه مبارزه با تهدیدهای تروریستی، مهاجران اهل تاجیکستان، ازبکستان، مولداوی، قرقیزستان، گرجستان، روسیه و سایر کشورهایی را که داعش خراسان آنجا فعال است، بیشتر زیرنظر داشته‌اند.

با اینکه هنوز شواهدی در دست نیست که اثبات کند مهاجران مرتبط با شبکه قاچاق انسان داعش برای راه‌اندازی عملیات تروریستی در خاک آمریکا برنامه‌ داشته باشند، کریستوفر اولری، رئیس سابق بخش مبارزه با تروریسم پلیس فدرال آمریکا که اکنون در یک شرکت مشاوره امنیتی کار می‌کند، گفت: «این واقعیت که محل اختفای [شماری از افرادی که وارد آمریکا شدند] ناشناخته مانده، به‌وضوح هشداردهنده است.»

در گزارش ان‌بی‌سی نیوز آمده است تعدادی از ۱۵۰ نفری که دستگیر شده‌اند از ایالات متحده اخراج شده‌اند و محل نگهداری افراد دیگر هم در ۱۷ ایالت مشخص شده است و ممکن است به‌زودی دستگیر شوند.

پس از انتشار این گزارش، چندین عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه، از جمله اعضای کارزار دونالد ترامپ، دولت بایدن را مسئول ورود مهاجران از طریق شبکه مرتبط با داعش دانستند. حدود یک ماه پیش، هشت شهروند تاجیکستان در نیویورک، فیلادلفیا و لس‌آنجلس به اتهام وابستگی به داعش دستگیر شدند.

ورود گسترده مهاجران از طریق مرزهای جنوبی آمریکا و فقدان اقدام جدی دولت بایدن برای کنترل این مرزها انتقادهای فراوانی به دنبال داشته است. ایلان ماسک، کارآفرین و ثروتمند آمریکایی، در ماه فوریه هشدار داد که بایدن قصد دارد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، به ۱۲ میلیون مهاجر اقامت قانونی  بدهد.

ماسک در یادداشتی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «راهبرد بایدن بسیار ساده است؛ تا جایی که ممکن است افراد غیرقانونی را وارد کشور کنید، آن‌ها را قانونی کنید تا یک اکثریت دائمی ایجاد شود؛ یعنی یک دولت تک‌حزبی.»

بیشتر از جهان