کاتبان مصر باستان به درد ستون فقرات و شانه مبتلا بودند

تغییرات در ستون فقرات و شانه‌های کاتبان مصری ناشی از نشستن‌ طولانی در حالت چهارزانو با سر خم به جلو، ستون فقرات خمیده و بازوهای بدون تکیه‌گاه است

مجسمه کاتب نشسته از سلسه چهارم مصر در موزه لوور، کنار طرحی از کتیبه مصری‌ــ Wikimedia

مطالعات جدید نشان می‌دهد که کاتبان مصر باستان به این دلیل که ساعت‌ها چهارزانو روی زمین می‌نشستند و سرشان هم به سمت جلو خم بود، با مشکلات و آسیب‌های لگن، ستون فقرات و شانه مواجه بودند. 

به گزارش تلگراف، مطالعه روی اسکلت‌های چهار هزار ساله مردان از خطرات شغلی ناشی از حرکات تکراری برای مردان صاحب مقام‌های بالا با توانایی نوشتن و انجام دادن امور اداری خبر می‌دهد.

دانشمندان می‌گویند وضعیت نشستن این افراد حین کار احتمالا به تغییر فرساینده مفاصل از جمله فرورفتگی دو کاسه زانو و صاف شدن سطح روی یک استخوان در قسمت پایین مچ پای راست منجر شده است.

دکتر پترا برونکر هاولکووا و همکارانش بقایای اسکلتی ۶۹ مرد بالغ  را که ۳۰ نفر از آن‌ها کاتب بودند و بین سال‌های ۲۷۰۰ تا ۲۱۸۰ سال قبل از میلاد در قبرستان ابوسیر در مصر مدفون شده بودند، بررسی کردند. بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه «گزارش‌های علمی» (Scientific Reports) منتشر شد، محققان تغییرات مفصلی فرساینده‌ای را شناسایی کرده‌اند که در کاتبان، نسبت به مردانی که در مشاغل دیگر کار می‌کردند، رایج‌تر بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر هاولکووا می‌گوید: «این مشکلات در مفاصل اتصال‌دهنده فک پایین به جمجمه، استخوان ترقوه راست، مفصل بالای استخوان بازوی راست و محل اتصال به شانه، اولین استخوان کف‌ دست (متاکارپ) متعلق به انگشت شست راست، مفصل پایین ران و محل اتصال به زانو و در سراسر ستون فقرات، به‌ویژه در بخش بالایی آن، دیده می‌شوند.»

این تیم تحقیقاتی تغییرات استخوانی را هم شناسایی کرد که می‌تواند نشان‌دهنده فشار فیزیکی ناشی از استفاده مکرر از استخوان بازو و استخوان ران چپ باشد که در میان مردان کاتب آن زمان بیشتر از افراد دیگر مشاغل مشاهده می‌شد. 

محققان می‌گویند این تغییرات فرساینده که در ستون فقرات و شانه‌های کاتبان مشاهده شد، می‌تواند به دلیل نشستن طولانی‌مدت آن‌ها در حالت چهارزانو با سر خم به جلو، ستون فقرات خمیده و بازوهای بدون تکیه‌گاه باشد. چنانچه مجسمه‌ها و نقوش دیواری در مقبره‌ها کاتبان را در حال نشسته، ایستاده یا حین کار نشان می‌دهد. 

دکتر هاولکووا می‌گوید: «فرسایش و تخریب مفصل فک احتمالا به این دلیل است که کاتبان انتهای ساقه‌های راش را می‌جویدند تا سرهای برس‌مانندی پیدا کنند که می‌توانستند با آن بنویسند. به نظر می‌رسد فرسایش در مفصل انگشت شست راست هم به دلیل فشار مکرر ناشی از گرفتن قلم در دست ایجاد شده باشد.»

او تاکید کرد که این یافته‌ها از زندگی کاتبان مصری در هزاره سوم پیش از میلاد بینش کامل‌تری ارائه می‌کند.  

بیشتر از علوم