دیگر نگران کم‌آبی نباشید، از هوا آب آشامیدنی استخراج کنید

این دستگاه جدید دو برابر کارآمدتر از سایر سیستم‌های برداشت آب است

عکس تزیینی، یک لیوان آب آشامیدنی‌ــ Canva

دانشمندان دستگاهی اختراع کرده‌اند که با استفاده از یک سیستم نوآورانه باله‌مانند، می‌تواند از هوا آب استخراج کند.

این دستگاه می‌تواند با برداشت تریلیون‌ها لیتر آب شیرین از جو زمین، به تامین نیاز فزاینده جهان به آب آشامیدنی کمک کند.

گروهی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی‌-MIT) در آمریکا سیستمی کم‌هزینه و کوچک ابداع کرده‌اند که از روشی موسوم به برداشت جذبی آب جوی (SAWH) استفاده می‌کند، که برای جمع‌آوری آب از «باله‌های» جذب‌کننده آب بهره می‌‌گیرد.

پژوهشگران در تحقیقی که جزئیات این فناوری را بیان می‌‌کند، متذکر شدند: «حدود دو سوم جمعیت جهان از کمبود آب رنج می‌برند، و برآورد می‌شود که حدود ۴۰ درصد تقاضای سالانه آب جهان تا سال ۲۰۳۰ تامین نخواهد شد، و چالش‌های بیشتری برای سلامت عمومی، کشاورزی، و کاربردهای کشاورزی ایجاد می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حدود ۱۳۰۰ تریلیون لیتر آب شیرین در جو وجود دارد که می‌‌شود آن را بدون اتکا به ذخیره آب مایع موجود، به‌راحتی برداشت کرد. برداشت جذبی آب جوی نویدبخش تولید آب آشامیدنی در محیط‌های بسیار خشکی است که راه‌حل‌های معمول برداشت آب جوی مانند برداشت از مه و شبنم ناممکن است.»

سیستم‌های برداشت جذبی آب جوی موجود معمولا به انرژی خورشیدی متکی‌اند، اما شرایط آب‌و‌هوایی ناپایدار و چگالی انرژی پایین به این معنی است که آن‌ها برای تامین نیازهای روزانه انسان مناسب نیستند.

این دستگاه جدید با به‌کارگیری حرارت هدررفته، این نیاز را برآورده می‌کند و دانشمندان مدعی‌اند راه‌حلی کم‌هزینه با کارایی بالا است.

محاسباتی که بر اساس نمونه اولیه کاربردی این سیستم صورت گرفته حاکی از آن است که یک لیتر پوشش جاذب روی باله‌ها می‌تواند در هوای دارای ۳۰ درصد رطوبت نسبی، روزانه تا ۱.۳ لیتر آب آشامیدنی تولید کند‌ــ حجمی دو تا پنج برابر میزان تولیدی سیستم‌هایی که پیش‌تر ساخته شده‌اند.

این پژوهش روز چهارشنبه در مقاله‌ای با عنوان «طراحی برداشت‌کننده آب جوی چندچرخه‌ای با کارایی بالا برای محیط‌های خشک» در نشریه ای‌سی‌اس انرجی لترز (ACS Energy Letters) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی