قربانیان حمله هفتم اکتبر حماس، از ایران، سوریه و کره شمالی دست‌کم ۴ میلیارد دلار غرامت خواستند

از آنجایی که ایران به رای دادگاه‌های آمریکا عمل نمی‌کند، در صورت موفقیت این شکایت، از منبع اموال بلوکه شده ایران در آمریکا برای پرداخت غرامت استفاده خواهد شد

صحنه‌ای از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و پرچم جمهوری اسلامی-با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

بیش از ۱۲۵ عضو خانواده یا نزدیکان قربانیان حمله هفتم اکتبر حماس و آسیب‌دیدگان این حمله به اسرائیل روز دوشنبه از ایران، سوریه و کره شمالی شکایت کردند. در این کیفرخواست، دولت‌های این کشورها به تامین مالی و تجهیز تسلیحاتی حماس متهم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسوشیتدپرس، شاکیان که یا خود شهروند آمریکا هستند یا با شهروندان آمریکا رابطه خویشاوندی دارند، این شکایت را به دادگاه فدرال در نیویورک ارایه و خواستار دست‌کم چهار میلیارد دلار غرامت بابت هماهنگی‌ها و تامین مالی و تسلیحاتی شد‌اند که به کشتار و گروگان گرفته شدن اسرائیلی‌ها در جریان حمله هفتم اکتبر حماس منجر شد. در جریان این حمله هزار و ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر نیز گروگان گرفته شدند. پس از این حمله جنگ اسرائیل و حماس در غزه آغاز شد که تا امروز ادامه دارد.

این خبرگزاری آمریکایی می‌گوید، هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران درخواست توضیح در این زمینه را رد کرده است و کره شمالی و سوریه نیز پاسخ نداده‌اند.

آمریکا، ایران، سوریه و کره شمالی را به حمایت از تروریسم متهم کرده و حماس را نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

از آنجایی که این کشورها به رای دادگاه‌های آمریکا عمل نمی‌کنند، در صورت موفقیت این شکایت، از منبع اموال بلوکه شده این کشورها در آمریکا برای پرداخت غرامت استفاده خواهد شد.

در این پرونده، اسنادی درباره اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در تایید رابطه با حماس نیز ارایه شده است. با این حال درباره اینکه جمهوری اسلامی یا کره شمالی و سوریه از پیش درباره حمله هفتم اکتبر اطلاعاتی داشتند، اسنادی ارایه نشده است.

تهران اطلاع قبلی در این زمینه را تکذیب کرده است.