صندوق ثروت ملی عربستان سعودی سال گذشته حدود ۳۷ میلیارد دلار سوددهی داشت

مجموع درآمد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در سال ۲۰۲۳ به ۸۸.۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ دو برابر افزایش داشت

شماری از مقام‌های سعودی از جمله شاهزاده محمد بن سلمان و یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی‌‌ـ Saudi Press Agency / REUTERS

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی اعلام کرد که سال گذشته ۱۳۸.۱ میلیارد ریال (۳۶.۸۱ میلیارد دلار) سوددهی داشته است.

به گزارش رویترز، مجموع درآمد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در سال ۲۰۲۳ به ۸۸.۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به رقم ۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر افزایش داشته است.

این افزایش درآمد از بهبود فعالیت‌های سرمایه‌‌گذاری و غیرسرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند بانکداری، مخابرات، بازی‌های رایانه‌ای و همین‌طور افزایش سود سهام ناشی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی حدود ۹۲۵ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از آن برای اجرای برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور استفاده می‌کند.

عربستان سعودی در چارچوب این برنامه اقتصادی صدها میلیارد دلار از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در پروژه‌های گوناگون از جمله نئوم سرمایه‌گذاری کرده است، که یک پروژه عظیم توسعه شهری و صنعتی در ابعاد تقریبی کشور بلژیک است و در ساحل دریای سرخ احداث می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها که از مزارع خرما تا شرکت‌های چندملیتی را شامل می‌شود، منابع مالی‌اش از سودهای به‌دست‌آمده از سرمایه‌گذاری‌ها، تزریق سرمایه دولت، انتقال دارایی‌های دولتی به صندوق و وام‌ها تامین می‌شود.

بیشتر از اقتصاد