کره شمالی ادعا می‌کند موشک بالیستیک با «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» آزمایش کرده است

ارتش کره جنوبی اعلام کرد ادعای پیونگ‌یانگ در مورد پرتاب موفقیت‌آمیز موشک با کلاهک ۴.۵ تنی احتمالا واقعیت ندارد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی‌‌ــ AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که این کشور یک موشک بالیستیک تاکتیکی جدید را با موفقیت آزمایش کرده است. بنا بر اعلام این رسانه‌ها، موشک جدید پیونگ‌یانگ قادر است کلاهک هسته‌ای فوق‌العاده بزرگ ۴.۵ تنی حمل کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) نوشت که موشک هوسونگفو‌ــ۱۱ داــ۴.۵ (the Hwasongpho-11 Da-4.5) با حداکثر برد ۵۰۰ کیلومتر و حداقل برد ۹۰ کیلومتر آزمایش شده است.

به گزارش الجزیره، یک روز پیش از اعلام پرتاب موفقیت‌آمیز این موشک، ارتش کره جنوبی از پرتاب دو موشک بالیستیک از کره شمالی خبر داده و گفته بود که دومین موشک احتمالا در حالت پرواز بر فراز زمین منفجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری‌های کره شمالی به موشک دوم اشاره‌ای نشده و در مورد ماهیت کلاهک شبیه‌سازی شده و جایی که موشک از آن پرتاب شد و فرود آمد، هم توضیح بیشتری ارائه نشده است.

کره شمالی بر خلاف موارد قبلی، خبر آزمایش روز دوشنبه را با عکس منتشر نکرد. سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی هم با اشاره به این نکته، در یک نشست مطبوعاتی گفت که گزارش آزمایش موشک جدید احتمالا «فریب» بوده و به نظر می‌رسد یکی از موشک‌ها در مراحل اولیه پرواز شکست خورده است.

شین جونگ وو، یک کارشناس نظامی مستقر در سئول، نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که منتشر نشدن عکس این آزمایش تردیدهایی را در مورد موفقیت‌آمیز بودن این پرتاب ایجاد کرده است.

هوسونگفوــ۱۱ مجموعه‌ای از موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد (SRBM) ساخت کره شمالی است و با نام‌های کی‌ان‌ــ۲۳ (KN-23) و کی‌ان‌ــ۲۴ (KN-24) شناخته می‌شوند.

به گفته مقام‌های اوکراینی که بقایای موشک‌های پرتاب‌شده از روسیه از ماه دسامبر را بررسی کردند، کی‌ان‌ــ۲۳ احتمالا همان موشکی است که کره شمالی به روسیه عرضه کرده و در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است.

کره شمالی و روسیه هرگونه تجارت تسلیحاتی را تکذیب می‌کنند. در ماه ژوئن، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از پیونگ یانگ بازدید کرد، «حمایت و همبستگی کامل» با روسیه در جنگ با اوکراین را وعده داد. در جریان آن دیدار، دو طرف معاهده‌ای را امضا کردند که یک توافق دفاعی متقابل هم بخشی از آن بود.

کره شمالی در حالی ادعای پرتاب موشک بالیستیک با کلاهک فوق‌العاده بزرگ را مطرح می‌کند که ارتش کره جنوبی صبح سه‌شنبه در فاصله پنج کیلومتری از خط مرزی‌نظامی جداکننده دو کره، مانورهای توپخانه‌ای انجام داد.

رسانه دولتی کره شمالی همچنین در اقدامی کم‌سابقه، از طرح پرتاب یک موشک دیگر در آینده خبر داد. این رسانه اعلام کرد که اداره موشکی پیونگ‌یانگ در این ماه برای آزمایش «قدرت انفجار کلاهک فوق‌العاده» یک پرتاب دیگر هم انجام خواهد داد.

کره شمالی به‌ دلیل برنامه موشکی هسته‌ای‌اش تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. این کشور از آزمایش و استفاده از تسلیحات اتمی منع شده است اما رژیم کیم جونگ‌ اون با نادیده گرفتن تحریم‌ها مجموعه‌‌ای از تسلیحات را آزمایش کرده و برخی سامانه‌های موشکی را در اختیار روسیه گذاشته است.

بیشتر از جهان