رویترز: حماس پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درمورد آزادی گروگان‌های اسرائیلی را پذیرفت

در پیشنهاد جدید، میانجی‌ها آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج نیروهای اسرائیلی را، تا وقتی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه داشته باشد، تضمین می‌کنند

تصویری از تانک اسرائیلی در نوار غزه ـ ‌Reuters 

خبرگزاری رویترز روز شنبه ششم ژوئیه (۱۶ تیر) به نقل از یک مقام بلندپایه حماس نوشت که این گروه پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات آزادی گروگان‌های اسرائیلی، ۱۶ روز پس از اجرا شدن مرحله اول توافق، پذیرفته است.

این منبع تاکید کرد که گروه حماس درخواست قبلی‌اش را مبنی بر اینکه اسرائیل باید پیش از امضای توافق متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته است و موافق است مذاکرات در مرحله اول شش هفته‌ای جریان پیدا کند.

یک مقام فلسطینی نزدیک به میانجی‌گران بین‌المللی گفته است که با پذیرش اسرائیل، این پیشنهاد می‌تواند به توافقی اجرایی منجر شود و به جنگ ۹ ماهه اسرائیل و حماس در غزه پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع در تیم مذاکره‌کننده اسرائیل هم، که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که «اکنون شانس واقعی برای دست‌یابی به توافق وجود دارد».

این امیدواری‌ها از هر دو سو در حالی است که پیش از این، در جریان مذاکرات آتش‌بس، اسرائیل شرایط حماس را غیرقابل قبول خوانده بود.

روز جمعه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت و تاکید کرد که شکاف‌ها میان طرفین همچنان باقی است.

براساس آمار رسمی اسرائیل، در حمله هفتم اکتبر حماس یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. پس از آن نتانیاهو جنگ غزه را آغاز کرد و مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که این درگیری جان بیش از ۳۸ هزار فلسطینی را گرفته است.

تاکنون تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه بی‌نتیجه مانده است. رویترز، به نقل از یک منبع آگاه منطقه‌ای، نوشت که دولت ایالات متحده می‌کوشد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر به توافق در مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی برسد.

تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه در چند روز گذشته با دیپلماسی فعال میان واشینگتن، اسرائیل و قطر تشدید شده است.

منبع حماس در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که، براساس پیشنهاد جدید، میانجی‌ها آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج نیروهای اسرائیلی را تا وقتی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه داشته باشد، تضمین می‌کنند.

نتانیاهو روز جمعه گفت که دیوید بارنیا، رییس سازمان اطلاعاتی موساد، از نشست اولیه با میانجی‌گران در قطر بازگشته و مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت.

رییس‌جمهوری آمریکا حدود یک ماه قبل، جزئیات طرحی سه‌مرحله‌ای برای آتش‌بس را ارائه داد، طرحی که اسرائیل آن را پیشنهاد داده بود. او گفت که این طرح می‌تواند به ماه‌ها درگیری در غزه پایان دهد.

این طرح سه مرحله‌ای شامل آزادی گروگان‌ها و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه و آغاز روند بازسازی نوار غزه است. در این طرح جایگاهی برای حماس در آینده غزه در نظر گرفته نشده است. پس از مخالفت حماس با طرح اولیه، اعلام شد که پیشنهاد با تغییرات و با بیانی جدید به حماس ارائه شده است.

در روزهای گذشته برخی گزارش داده بودند که حماس کنترل بر غزه را می‌خواهد اما درمورد برخی دیگر از بندهای آتش‌بس انعطاف نشان داده است. تایمز اسرائیل روز چهارشنبه، به نقل از مقام‌های این کشور، نوشت که حماس واکنش تازه‌ای به توافق نشان داده و فضای بیشتری برای توافق احتمالی به‌ وجود آورده است، اما همچنان شکاف‌ها وجود دارند.

ادامه جنگ غزه و به نتیجه نرسیدن مذاکرات میان اسرائیل و حماس برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، نگرانی‌های جهانی از تشدید تنش در جبهه لبنان و اسرائیل را افزایش داده است. درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و حزب‌الله تاکنون ده‌ها هزار نفر را در دو طرف مرز آواره کرده است. در شمال اسرائیل، ۱۶ سرباز و ۱۱ غیرنظامی کشته شده‌ و در لبنان بیش از ۴۵۰ نفر‌ــ‌عمدتا جنگجو و همچنین ده‌ها غیرنظامی‌ــ جان باخته‌اند. شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، اعلام کرد که تنها راه برای آرامش در مرز لبنان و اسرائیل «آتش‌بس کامل در غزه» است.

بیشتر از جهان