داستان دامنه‌دار خاموشی؛ جمهوری اسلامی در تامین برق کشور هم ناتوان است

خاموشی‌های پیاپی در روزهای اخیر زندگی مردم را مختل کرده و به صنایع و مشاغل خسارت زده است

کارگران یک کارخانه‌ که به دلیل قطع برق معطل مانده‌اند‌ــ همشهری امروز

بحران کمبود و قطعی‌های مداوم برق در ایران روال عادی زندگی مردم را مختل و صنایع و مشاغل را با خطر خسارت‌های شدید مواجه‌ کرده است. شمار زیادی از استان‌های ایران «به‌منظور جلوگیری از خاموشی سراسری» در روز پنجشنبه تعطیل شده‌اند. شرکت توانیر هم با ارسال پیامک‌های هشدارآمیز انگشت اتهام را به سمت مشترکان گرفته و آن‌ها را به زیاده‌روی در مصرف متهم کرده است، اما مشترکان برق در تهران و دیگر شهرها می‌گویند در گرمای شدید تابستان ساعت‌های طولانی اصلا برق ندارند که بخواهند زیاد مصرف کنند.

نگرانی حاکمیت از شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی به دلیل قطعی‌های مکرر باعث شده است که نهادهای امنیتی کنترل نحوه توزیع برق و هرگونه اطلاع‌رسانی درباره این موضوع را در دست بگیرند. در نتیجه این اقدام، بسیاری از مردم به‌خصوص در مناطق مرکزی تهران با خاموشی‌های بدون اطلاع قبلی مواجه شده‌اند.  

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، روز چهارشنبه بیستم تیر، از ثبت رکوردی جدید در مصرف برق خبر داد و گفت که تقاضا برای برق از مرز ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان اینکه اوج مصرف برق در زمان مشابه سال قبل ۷۱ هزار و ۳۶۰ مگاوات بود، تاکید کرد که افزایش بیش از شش درصدی مصرف برق در سال جاری «عدد بسیار بزرگی» است.

سخنگوی صنعت برق از مشترکان خواست که «با راهکارهایی مانند قرار دادن کولرهای آبی روی دور کُند و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات‌ اوج مصرف» شرکت توانیر را در «مصرف بهینه برق» یاری کنند.

شرکت توانیر در روزهای گذشته با ارسال پیامک‌ هم به مردم درباره «بحرانی» شدن مصرف برق در ایران هشدار داده است. روز چهارشنبه نیز خبر رسید که ۱۳ استان ایران به منظور مدیریت مصرف در روز پنجشنبه تعطیل شدند. اندکی پس از آن، تعداد استان‌های تعطیل‌شده به ۱۵ افزایش یافت. علاوه بر استان‌های سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی، لرستان، قزوین و البرز که روز پنجشنبه ۲۱ تیر به‌طور کامل تعطیل‌اند، ادارات استان فارس نیز در این روز تعطیل‌ شده‌اند.

وزارت نیرو همچنین خبر داد که برق ۶۵ مشترک اداری شهر تهران که به مصوبه ابلاغی دولت در خصوص لزوم کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف  در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی در ساعات غیراداری توجهی نکرده‌اند، قطع شده است.

قطعی‌های گسترده برق خسارات‌ زیادی نیز به صنایع وارد کرده است. در حالی‌ که تا قبل از شروع تابستان، اعلام شده بود که قطعی برق صنایع در دستور کار نیست و صرفا در ساعت‌های اوج مصرف محدودیت‌هایی به آن‌ها ابلاغ می‌شود، اکنون صنایع با خاموشی دست‌کم یک روز در هفته مواجه‌اند و آن‌طور که از سخنان عباس جبال‌بارزی، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران، برمی‌آید، احتمالا قطعی یک روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی سراسر ایران به روز دوم هم کشیده می‌شود.

بر مبنای گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، وزارت نیرو در پاسخ به صاحبان صنایع که درخواست کرده‌اند برق آن‌ها روز جمعه قطع شود، اعلام کرده است که «حل این مسئله در حوزه اختیار وزارت نیرو نیست و نهادهای امنیتی کنترل این بخش را برعهده دارند».

مغازه‌داران، اصناف و بازاریان نیز در نتیجه خاموشی‌های پیاپی روزهای اخیر خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند. روز چهارشنبه ویدیوهای مختلفی از بازارهای تهران و دیگر شهرها در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد قطع سراسری برق به تعطیلی مغازه‌ها و کسادی کامل بازار منجر شده است. برخی شهروندان نیز خبر دادند که روزانه بین دو تا چهار ساعت برق ندارند.

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه افرادی در دولت مستقر و گروهی از حامیان سعید جلیلی با ایجاد بحران در توزیع برق قصد دارند در کار دولت چهاردهم اختلال ایجاد کنند. برخی نیز بحران کمبود برق و خاموشی‌های مکرر را نشانه ضعف مدیریتی جمهوری اسلامی در تامین برق و منابع آبی می‌دانند.

با وجود دردسرهای زیادی که خاموشی‌های مکرر برای مردم، صنایع، اصناف و مشاغل ایجاد کرده، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، روز چهارشنبه از عملکردش در دولت سیزدهم دفاع کرد و به رغم افزایش چندین برابری تعرفه‌های برق، مدعی شد که طی سه سال گذشته قبض برق مشترکانی که مصرفشان «در چارچوب الگو بوده»، افزایش چندانی نداشته است.