سرویس مخفی اعتراف کرد که شاید در گذشته درخواست‌‌ها برای افزایش امنیت ترامپ رد کرده باشد

سرویس مخفی و پلیس محلی انگشت اتهام نقص امنیتی منجر به تیراندازی به ترامپ را به سوی یکدیگر گرفته‌اند

پس از آنکه هفته گذشته فردی مسلح کم مانده بود دونالد ترامپ را در یک تجمع انتخاباتی در پنسیلوانیا بکشد، مقام‌ها در تلاش‌اند بفهمند چطور یک رئیس‌جمهوری سابق، با وجود تیم حفاظتی سرویس مخفی، وضعیتی تا این اندازه آسیب‌پذیر مقابل حمله داشته است. 

به گزارش واشینگتن پست، این واحد پرطمطراق ادعاها مبنی بر رد درخواست‌ها برای تدابیر امنیتی بیشتر در رویداد پنسیلوانیا را تکذیب کرده است، اما روز شنبه اعتراف کرد که شاید در گذشته درخواست‌های مشابهی از جانب تیم ترامپ را رد کرده باشد.

این سازمان امنیتی به این روزنامه گفت اطلاعات جدیدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ممکن است مرکز فرماندهی‌اش برخی درخواست‌ها از جانب تیم ترامپ برای منابع بیشتر را رد کرده باشد.

منابعی که نامشان ذکر نشده است به واشینگتن پست گفتند که این رد درخواست‌ها عبارت بود از امتناع از تامین امنیت بیشتر در حضورهای عمومی مانند رفتن ترامپ به رویدادهای ورزشی، و رد درخواست تک‌تیراندازهای حفاظتی در تجمعی در سال ۲۰۲۳ در شهری کوچک در کارولینای جنوبی که با ساختمان‌های مسکونی و تجاری متعدد احاطه شده بود.

از زمان سوءقصد برای ترور، سرویس مخفی مدعی شده است که هیچ‌کدام از درخواست‌های ترامپ در مورد این رویداد را رد نکرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی گوگلیلمی، سخنگوی سرویس مخفی، روز پس از تیراندازی گفت: «این ادعا که یکی از اعضای تیم امنیتی رئیس‌جمهوری سابق درخواست منابع امنیتی بیشتر کرده بود و سرویس مخفی ایالات متحده یا وزارت امنیت داخلی آن را رد کرده است کذب محض است. در واقع، سرویس مخفی ایالات متحده اخیرا منابع و ظرفیت‌های حفاظتی تیم امنیتی رئیس‌جمهوری سابق را افزایش داده است.»

توماس متیو کروکس، مرد مسلحی که به دونالد ترامپ شلیک کرد، روی بام ساختمان «پژوهش شیشه آمریکا» (American Glass Research) پنهان شده بود، حدود ۴۰۰ فوت (تقریبا ۱۲۰ متر) دورتر از صحنه تجمع، بیرون محدوده امن که تحت حفاظت ماموران سرویس مخفی و دستگاه‌های فلزیاب قرار داشت.

نیروهای امنیتی بسیار پیش‌تر از وقوع تیراندازی، چند هشدار در مورد کروکس دریافت کرده بودند.

به گزارش وال‌ استریت ژورنال، یک ساعت پیش از حمله، پلیس کروکس را دیده بود که با یک کوله‌پشتی و یک فاصله‌یاب، خارج از محدوده بازرسی امنیتی رویداد در حال قدم زدن است، که سبب شده بود پلیس با ارسال پیام رادیویی نگرانی‌‌‌‌اش از این موضوع را به اطلاع سایر نهادها، از جمله سرویس مخفی، برساند، پیش از آنکه کروکس لابه‌لای جمعیت ناپدید و راهی ساختمان «پژوهش شیشه آمریکا» شود.

وقتی مرد مسلح به بالای ساختمان رسید، هم تک‌تیراندازهای سرویس مخفی و هم شرکت‌کنندگان در تجمع او را دیدند، که ماموران پلیس در آن نزدیکی را مطلع کردند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، بین زمانی که تک‌تیراندازهای سرویس مخفی کروکس را دیدند تا زمانی که او به سمت ترامپ شلیک کرد ۲۰ دقیقه فاصله بود. بر اساس گزارش‌ها، یک مامور پلیس محلی باتلر تاون‌شیپ نیز که دنبال فردی مشکوک می‌گشت به بام ساختمان رسیده و کروکس را دیده بود، که مرد مسلح سلاحش را به سمت مامور گرفته و او گریخته بود.

سرویس مخفی و پلیس محلی بر سر اینکه چه کسی مسئول تامین امنیت ساختمانی بوده که مرد مسلح از آن به ترامپ شلیک کرده بود، یکدیگر را مقصر دانسته‌اند.

سرویس مخفی اعلام کرده است که این ساختمان به‌عنوان محدوده عملیاتی پلیس محلی استفاده می‌شد و تامین امنیت این مکان وظیفه آن‌ها بود. 

در همین حال، پلیس محلی می‌گوید از قبل به سرویس مخفی اطلاع داده بودند که برنامه‌ای برای حضور روی بام ندارند و در عوض، در طبقه دوم ساختمان مستقر خواهند شد، زیرا نمی‌خواهند تک‌تیراندازهای پلیس محلی در معرض گرمای ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲ درجه سانتیگراد) بالای ساختمان قرار بگیرند. آن‌ها همچنین شرح داده‌اند که نظارت بر برنامه‌های تجمع انتخاباتی در نهایت بر عهده این سازمان حفاظتی فدرال بوده است.

دونالد ترامپ گفته است که سرویس مخفی به او نیز در مورد کروکس هشدار نداده بود.

نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری به جسی واترز، مجری فاکس نیوز، گفت: «هیچ‌کس چیزی نگفت. هیچ‌کس نگفت که مشکلی وجود دارد.»

«[آن‌ها] می‌توانستند بگویند بیایید ۱۵، ۲۰ دقیقه، ۵ دقیقه، صبر کنیم.»

«هیچ‌کس نگفت... فکر می‌کنم این کار اشتباه بود.»

ترامپ همچنین این موضوع را زیر سوال برد که چطور کروکس توانسته بود در تجمع باتلر در شنبه گذشته (۱۳ ژوییه) خودش را به پشت بام برساند.

ترامپ گفت: «چطور کسی توانسته بود به آن پشت بام برسد؟ و چرا گزارش نشده بود، زیرا مردم دیده بودند که او روی آن بام بود.»  

© The Independent