اف‌بی‌آی: ترامپ در جریان سوءقصد واقعا مورد اصابت گلوله قرار گرفته است

اف‌بی‌آی و سرویس مخفی آمریکا تاکنون از ارائه اطلاعات درمورد علت جراحات ترامپ خودداری کرده بودند

نزدیک به دو هفته پس از ترور نافرجام دونالد ترامپ، اف‌بی‌آی تایید کرد که گلوله به گوش رییس‌جمهوری سابق آمریکا اصابت کرده است. این شفاف‌سازی به‌دلیل گزارش‌های متناقضی است که درباره علت جراحات ترامپ پس از تیراندازی یک مرد مسلح در گردهمایی پنسیلوانیا مطرح شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه به گوش ترامپ، رییس‌جمهوری سابق، اصابت کرد، گلوله‌ای بود که از تفنگ فرد متوفی شلیک شده بود، خواه [آن گلوله] کامل یا تکه‌تکه شده باشد.»

بیانیه مختصر اف‌بی‌آی قطعی‌ترین گزارش یک نهاد مجری قانون درباره جراحات ترامپ به شمار می‌آید و به نظر می‌رسد تلاشی است برای پایان دادن به تردیدها درباره علت آسیب‌دیدگی و نمایان شدن خون بر چهره نامزد جمهوری‌خواهان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستوفر رای، رییس اداره تحقیقات فدرال آمریکا، در اوایل هفته اظهارات مبهمی مطرح کرد مبنی بر اینکه درمورد اصابت گلوله به ترامپ تردید ایجاد شده است. او خطاب به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «شک و شبهاتی در این خصوص وجود دارد که آیا آن چیزی که به گوش ترامپ اصابت کرده گلوله بوده یا چیزی دیگر.»

این اظهارنظرها از سویی خشم ترامپ و طرفدارانش را برانگیخت و از سوی دیگر به تئوری‌های توطئه دامن زد که در میان اطلاع‌رسانی ناکافی پس از حمله ۱۳ ژوئیه در هر دو جریان سیاسی ایجاد شده بود.

ماموران مجری قانون فدرال، از جمله اف‌بی‌آی و سرویس مخفی، تاکنون از ارائه اطلاعات درمورد علت جراحات ترامپ خودداری کرده بودند.

 کارزار انتخاباتی ترامپ نیز از انتشار گزارش پزشکی بیمارستانی که او در آنجا تحت درمان قرار گرفت و از در دسترس قرار دادن پزشکان معالج برای پاسخ به پرسش خبرنگاران خودداری کرد. درعوض،‌ یا خود ترامپ یا رونی جکسون، دکتر سابق او در کاخ سفید که متحد سرسخت و نماینده تگزاس در کنگره است، اطلاعات را ارائه کردند.

جکسون با اشاره به اظهارات کریستوفر رای گفت: «این یک گلوله بود. شما نمی‌توانید چنین اظهاراتی داشته باشید، زیرا همه اینها به تئوری‌های توطئه منجر می‌شود.» او در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد تاکید کرد هیچ مدرکی وجود ندارد که ترامپ مورد اصابت گلوله دیگری قرار گرفته باشد.

بی‌میلی آشکار اف‌بی‌آی برای تایید فوری اظهارات رییس‌جمهوری سابق از وقایع، تنش تازه‌ای را میان نامزد جمهوری‌خواه و اداره تحقیقات فدرال آمریکا ایجاد کرده است. ترامپ و حامیانش سال‌ها اف‌بی‌ای را متهم می‌کردند که علیه او مسلح شده‌اند، چیزی که کریستوفر رای همواره آن را رد کرده است.

همچنین پس از تیراندازی به ترامپ، بسیاری سرویس مخفی آمریکا را در وقوع این اتفاق مقصر دانستند. متحدان ترامپ سرویس مخفی را به کوتاهی در تضمین امنیت جان ترامپ متهم کردند و درنهایت کیمبرلی چیتل، رییس این سازمان، مجبور به استعفا شد.

چیتل در نخستین اظهارات عمومی‌اش پس از تیراندازی روز شنبه گفت که تیرانداز نباید امکان پیدا می‌کرد که در موقعیت تیراندازی قرار گیرد و پذیرفت که درنهایت مسئولیت برعهده اوست.

بیشتر از جهان