وال‌استریت ژورنال: تلاش‌ها برای منصرف کردن تهران از حمله به اسرائیل نتیجه نداشت

دیپلمات ایرانی مدعی شد پاسخ جمهوری اسلامی در روزهای آینده سریع و سنگین خواهد بود

مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه در تهران-شبکه‌های اجتماعی

وال‌استریت ژورنال، به نقل از یک دیپلمات ایرانی، خبر داد که تلاش ایالات متحده و دیگر کشورها برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از حمله نظامی تلافی‌جویانه به اسرائیل بی‌نتیجه بوده است.

این روزنامه همچنین، به نقل از یک مقام آمریکایی، گزارش داد که با وجود نامشخص بودن زمان دقیق و کیفیت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، پیش‌بینی می‌شود که این حمله در دو روز آینده انجام شود.

هم‌زمان با اینکه حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، مدعی شده است که «ایران و متحدانش پاسخی به مراتب محکم‌تر از حمله قبلی» به اسرائیل خواهند داد، حالا وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: «اسرائیل و ایالات متحده خود را برای حمله تلافی‌جویانه غیرقابل پیش‌بینی ایران به اسرائیل در اسرع وقت، یعنی آخر هفته (شنبه و یکشنبه) آماده می‌کنند، زیرا تهران به دیپلمات‌هایی که تلاش می‌کنند مانع از جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه شوند بی‌توجهی می‌کند.»

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که ارتش این کشور در حالت آماده‌باش قرار دارد و مقامات آمریکایی نیز تلاش می‌کنند تا با تجهیز هرچه بیشتر امکانات نظامی شرکایشان در منطقه‌، حمله احتمالی ایران و گروه شبه‌نظامی وابسته به آن در کشورهای دیگر را خنثی کنند. حمله‌ای که برخی تحلیلگران معتقدند گسترده‌تر و پیچیده‌تر از حمله قبلی جمهوری اسلامی در ماه آوریل با نام «وعده صادق» خواهد بود.

در آن حمله ایران بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و تقریبا تمامی آنان پیش از رسیدن به خاک اسرائیل سرنگون شدند، اما حالا وال‌استریت ژورنال معتقد است که «سکوت خشمگینانه» جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در مقابل دیپلمات‌های آمریکایی و عرب نشان می‌دهد که آنان در حال آماده شدن برای انتقام از ترورهای تهران و بیروت هستند.

یک دیپلمات ایرانی و کارمند وزارت خارجه جمهوری اسلامی، به این رسانه گفت: «تلاش‌های کشورهای مختلف برای متقاعد کردن تهران به تشدید نکردن تنش بی‌ثمر بوده و خواهد بود. (تلاش‌ها) هیچ فایده‌ای ندارد، چون اسرائیل از تمام خطوط قرمز عبور کرده است. پاسخ ما سریع و سنگین خواهد بود.»

وال‌استریت ژورنال معتقد است که نبود اطلاعات دقیق از برنامه ایران و متحدانش برای حمله به اسرائیل و توقف مذاکرات دیپلماتیک، «منطقه را به یکی از خطرناک‌ترین لحظات از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر تا کنون» رسانده است.

اندرو تابلر، مدیر سابق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‌گوید: «هر تلگراف کمتر، به معنای افزایش اشتباهات در ارزیابی‌های بعدی خواهد بود و نتیجه این وضعیت می‌تواند یک مارپیچ باشد که کنترل آن دشوار است، نه یک تلنگر محدود مثل آنچه در ماه آوریل رخ داد.»

پنتاگون اواخر روز جمعه اعلام کرد که درحال انتقال تجهیزات نظامی به خاورمیانه است. به گفته سابرینا سینگ، سخن‌گوی پنتاگون، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، به نیروهای حاضر در ناو یواس‌اس آبراهام لینکلن دستور داد تا جایگزین گروه حمله در ناو یو‌اس‌اس تئودور روزولت شوند که اکنون در خلیج عمان مستقرند.

آستین همچنین رزم‌ناوها و ناوشکن‌هایی با قابلیت دفاع موشکی اضافی را به فرماندهی اروپا و فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه افزود و سپس یک اسکادران جنگنده اضافی را به خاورمیانه فرستاد؛ تصمیمی که توانایی دفاع هوایی ایالات متحده را تقویت می‌کند. در طول حمله ماه آوریل، جنگنده‌های جت ایالات متحده به سرنگونی موشک‌های ایرانی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کردند کمک مهمی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع مطلع وال‌استریت ژورنال، پیش‌بینی می‌شود که ایران و حزب‌الله لبنان باز هم نمی‌خواهند وارد یک جنگ همه‌جانبه با اسرائیل و ایالات متحده شوند و می‌کوشند تا حمله‌ای تنظیم‌شده را انجام دهند، اما هر دو، جنگ لفظی و عمومی‌شان علیه دولت نتانیاهو را پس از حملات اخیر ارتش اسرائیل تشدید کرده‌ و فضای ممکن برای رسیدن به عقب‌نشینی یا تعدیل مواضع را از میان برده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علنا گفته است که حمله به پایتخت این کشور همراه با «پاسخی سخت به اسرائیل» خواهد بود، و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز روز پنج‌شنبه در مراسم تشییع جنازه فواد شکر تاکید کرد که این ترور سطح درگیری‌ها را به مرحله بالاتری منتقل کرده است. او گفت: «شما نمی‌دانید از چه خطوط قرمزی عبور کرده‌اید. ما وارد فاز جدیدی شده‌ایم که نسبت به فاز قبلی متفاوت است.»

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از حملات متعددش در طول ۴۸ ساعت به مواضع ایران و حزب‌الله که در پاسخ به حمله موشکی حزب‌الله به یک مدرسه در اسرائیل انجام شد، به اعضای هیئت دولتش هشدار داد که «روزهای سختی پیش روی ماست».

به گفته سخن‌گوی سازمان فرودگاه‌های اسرائیل، چندین شرکت هواپیمایی خارجی پروازهای‌شان را به اسرائیل لغو کرده‌اند. وزارت خارجه سوئد نیز، پس از ده‌ها کشور دیگر، امروز از دیپلمات‌ها و شهروندانش که در لبنان هستند خواست تا این کشور را ترک کنند.

در همین حال وبسایت العربی الجدید نوشته است که دولت بایدن درباره اقدام‌های تلافی‌جویانه احتمالی از طریق مصر به ایران هشدار داده است. در این پیام آمریکا از جمهوری اسلامی خواست تا از حمله به مسئولان یا دیپلمات‌های اسرائیلی در هر یک از کشورهای منطقه، هدف قرار دادن سایت‌ها، مناطق یا تاسیسات غیرنظامی یا تجاری در اسرائیل، به طور مستقیم از خاک خود یا از طریق متحدانش در منطقه خودداری کند. در عین حال در این گزارش تاکید شده است که قاهره هیچ پاسخی از تهران دریافت نکرده است.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد مقام‌های عربی گفتند نتیجه گفت‌وگوها این بوده که ایران و حزب‌الله معتقدند که واکنش، به هر شکلی که باشد، باید قوی‌تر از حمله ایران به اسرائیل در آوریل باشد. کشورهای عربی می‌گویند حزب‌الله نشان داده است پاسخ‌ها به ترور هنیه ممکن است یک حمله نباشد، بلکه مجموعه‌ای از اقدامات نظامی علیه اسرائیل باشد. درنتیجه نگرانی‌ها بابت اینکه این حمله نه فقط از سوی ایران و حزب‌الله، که از سوی سایر شبه‌نظامیان منطقه‌ای همسو با جمهوری اسلامی مانند حوثی‌های یمن یا شبه‌نظامیان عراقی نیز باشد، شدت گرفته است.