تنش ایران و اسرائیل؛ بلینکن: تهران و حزب‌الله ممکن است حمله را از دوشنبه آغاز کنند

وزیر خارجه آمریکا کشورهای عضو گروه ۷ اعلام کرد که برخلاف حمله پیشین ایران به اسرائیل، اکنون سناریوهای احتمالی کمتر قابل پیش‌بینی‌اند

با بالا گرفتن تنش‌ها میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن، نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که جنگ غزه به یک درگیری گسترده‌ و تمام‌عیار در خاورمیانه تبدیل شود.

وب‌سایت اسرائیلی والا روز دوشنبه به نقل از سه مقام آگاه گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه در یک کنفرانس تلفنی به همتایانش در کشورهای عضو گروه ۷ اعلام کرده بود که حمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود.

به نوشته این رسانه، گفته می‌شود هدف از این تماس هماهنگی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا و تلاش برای اعمال فشار دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی و حزب‌الله به منظور کاهش اقدام‌های تلافی‌جویانه آن‌ها پس از ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر، از رهبران حماس و حزب‌الله، بوده است.

روز یکشنبه، سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به طور جداگانه به باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، گفته بودند که این حمله ممکن است روز دوشنبه رخ دهد.  یک مقام اسرائیلی هم به سی‌بی‌اس نیوز گفت در حالی که حمله ۱۳ آوریل جمهوری اسلامی ایران خنثی شد، اسرائیل این بار انتقام‌جویی «تهاجمی‌تر» را پیش‌بینی می‌کند.

به گفته منابع آگاه به نشریه اسرائیلی والا، بلینکن در گفت‌وگو با مقام‌های ارشد کشورهای عضو گروه ۷ تاکید کرد که آمریکا معتقد است تهران و حزب‌الله تلافی خواهند کرد اما برخلاف حمله پیشین، سناریوهای احتمالی اکنون کمتر مشخص‌اند.

در حمله ۱۳ آوریل، کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، قطر، مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به اسرائیل کمک کردند و این ائتلاف موفق شد ۹۹ درصد موشک‌های شلیک‌‌شده از ایران را رهگیری کند.

به گفته این منابع، بلینکن به وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کرده که افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه فقط برای اهداف دفاعی است.

این خبر به‌روزٰسانی می‌شود...

باقری: اقدام متقابل علیه اسرائيل را حق خود می‌دانیم
علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با همتای بحرینی‌اش «سکوت در برابر اقدامات اخیر اسرائیل» را «پاداش دادن» به تل‌آویو تلقی و تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد و رویه‌های بین‌المللی انجام اقدام متقابل را حق خود می‌داند.»

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، باقری در گفتگو با عبداللطیف بن راشد الزیانی‌، وزیر امور خارجه بحرین «هرگونه سکوت در برابر اقدامات اسرائیل را به ضرر ثبات منطقه دانست».

پیش از این نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه تاکید کرده بود که «کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تردید کند و علاوه بر اسرائيل، هر طرفی که از تل‌آویو حمایت کند، باید به مسئولیت‌ها و عواقب اقدام‌هایش آگاه باشد.»

یائیر لاپید: پنج روز است اسرائیل منتظر بمباران است

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: «هیچ بازدارندگی وجود ندارد و در دولت برنامه خاصی دیده نمی‌شود.»

به گزارش تایمز اسرائیل، لاپید روز دوشنبه در جلسه‌ای در پارلمان اسرائیل اظهار کرد: «می‌خواهم از دولت بپرسم که آیا آنچه در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم استاندارد جدید است؟ آیا برای شما قابل قبول است که پنج روز تمام نشسته و منتظر بمباران باشیم؟»

او با اشاره به افزایش تنش‌ها با حزب‌الله در مناطق شمالی اسرائیل گفت: «ساکنان شمال اسرائیل هیچ پیامی از دولت دریافت نمی‌کنند که چه زمانی می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند. دولت حتی تظاهر نمی‌کند که برای برای بازگرداندن ساکنان مناطق تخلیه شده برنامه‌ای دارد.»

لاپید همچنین در ادامه انتقادهایش درباره وضعیت اسرائیل در پی احتمال حمله ایران و حزب‌الله افزود: «خطوط هوایی خارجی نمی‌خواهند به اینجا پرواز کنند، همه منتظرند و نمی‌دانند منتظر چه هستند.»

سازمان ملل خواستار کاهش فوری تنش در خاورمیانه شد
ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه با ابراز نگرانی از گسترش جنگ غزه، خواستار کاهش تنش فوری در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولکر ترک اظهار کرد: «عمیقا نگران افزایش خطر یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه‌ام و از همه طرف ها به همراه کشورهای دارای نفوذ می‌خواهم که فوری برای کاهش تنش اقدام کنند.»

پیش از این، سه منبع آگاه به رسانه اکسیوس گفتند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به همتایان خود از کشورهای گروه هفت اعلام کرده است که حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود. به گفته این منابع، بلینکن تاکید کرده است که ایالات متحده معتقد است ایران و حزب‌الله هر دو عملیات تلافی‌جویانه انجام خواهند داد.

ازدحام در فرودگاه بیروت برای خروج از لبنان
همزمان با آن که پیش‌بینی می‌شود یک درگیری تمام‌عیار از سوی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش از جمله حزب‌الله لبنان با اسرائیل در پیش باشد، فرودگاه بیروت مملو از مسافرانی شده که می‌خواهند لبنان را ترک کنند.

به گزارش رویترز، تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که روز دوشنبه فرودگاه بیروت مملو از شهروندان لبنانی شده است که می‌خواهند این کشور را ترک کنند. در روزهای گذشته نیز دولت‌های چندین کشور غربی و منطقه از شهروندانشان خواستند به دلیل شرایط اضطراری از لبنان خارج شوند.
کشورهایی از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ترکیه، عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و‌ بریتانیا از جمله کشورهایی‌اند که از اتباع خود خواسته‌اند تا زمانی که پروازهای تجاری هنوز به طور کامل متوقف نشده، لبنان را ترک کنند. سازمان ملل نیز از خانواده‌های کارکنان خود خواسته لبنان را ترک کنند و سفارت سوئد کارکنانش را به طور موقت به قبرس منتقل کرده است.

همزمان، تجهیز بیمارستان‌های جنوب لبنان، جایی که بیشتر تبادلات موشکی میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل صورت گرفته، در حال انجام است. این بیمارستان‌ها به دلیل بحران اقتصادی چند ساله فرسوده شده‌اند و در ۱۰ ماه گذشته هم برای مقابله با بیماران مجروح امکاناتی که داشته‌اند را صرف کرده‌اند.
روز دوشنبه، سازمان بهداشت جهانی ۳۲ تن تجهیزات پزشکی برای درمان مجروحان احتمالی جنگ به وزارت بهداشت لبنان تحویل داد تا برای مقابله با شرایط اضطراری آماده باشند.

لغو پروازهای لوفت‌هانزا

لوفت‌هانزا روز دوشنبه ۱۵ مرداد اعلام کرد تمام پروازهای خود به مقصد و از مبدا فرودگاه‌های بیروت، تل آویو و تهران را تا ۱۲ اوت (۲۲ مرداد) لغو کرده است.

گفت‌وگوی جو بایدن با پادشاه اردن پس از سفر ایمن الصفدی به تهران

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه تیم امنیت ملی‌‌اش را برای گفت‌وگو درباره تحولات خاورمیانه گرد هم می‌آورد و قرار است با ملک عبدالله، پادشاه اردن، هم تلفنی صحبت کند.

گفت‌وگوی بایدن با ملک عبدالله‌ پس از آن است که ایمن الصفدی،‌ وزیر خارجه اردن، روز یکشنبه در سفری از پیش تعیین‌نشده، به ایران رفت و با علی باقری، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

با آنکه پیش‌بینی می‌شد ایمن الصفدی در سفر غیرمنتظره‌اش حامل پیام ویژه‌ای برای مقام‌های جمهوری اسلامی باشد، او تاکید کرد که در دیدار با علی باقری حامل پیامی از جانب اسرائیل به تهران یا برعکس نبوده است.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای درباره سفر ایمن الصفدی اعلام کرد که او حامل پیامی از سوی ملک عبدالله دوم به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه خواهد بود. در بیانیه وزارت خارجه اردن همچنین تاکید شده که سفر الصفدی به منظور مذاکره در مورد «تشدید خطرناک تنش» در سراسر خاورمیانه است.

ایمن الصفدی اولین مقام ارشد اردنی است که در بیش از ۲۰ سال گذشته به ایران سفر کرده است. اردن متحد نزدیک کشورهای غربی است و در ماه آوریل به رهگیری تعداد زیادی موشک و پهپادهای شلیک‌شده از ایران به سمت اسرائیل کمک کرد.

 

نتانیاهو: به حمله از هر جایی پاسخ می‌دهیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از جلسه با مقام‌های امنیتی این کشور اعلام کرد که اسرائیل با «محور شرارت ایران» در جنگ چند وجهی است و وابستگان آن شامل حماس و حزب‌الله را هدف می‌گیرد.

نتانیاهو هشدار داد که اسرائیل به هر یک از بازوهای جمهوری اسلامی با قدرت حمله می‌کند و برای هر دو سناریو دفاع و حمله، آماده است.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «بار دیگر به دشمنان هشدار می‌دهم؛ ما به هرگونه اقدام از هر جایی واکنش نشان می‌دهیم و بهای سنگینی پرداخت خواهید کرد.»

از سوی دیگر، تایمز اسرائیل گزارش داد که در صورت اطمینان اسرائیل از قریب‌الوقوع بودن حمله جمهوری اسلامی، احتمال حمله پیشگیرانه اسرائیل به ایران نیز وجود دارد.