پسر شیخ حسینه: مادرم برای انتخابات به بنگلادش بازمی‌گردد

رویترز به نقل از رسانه‌های هندی نوشت نخست‌وزیر مستعفی از بریتانیا درخواست پناهندگی کرده است

به فاصله اندکی پس از آنکه محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، در مقام رییس دولت انتقالی در بنگلادش سوگند خورد، ساجیب وازید جوی، پسر شیخ حسینه نخست‌‌وزیر سابق، اعلام کرد که مادرش هر زمانی که دولت موقت تصمیم به برگزاری انتخابات بگیرد به کشور باز خواهد گشت.

شیخ حسینه، روز دوشنبه پنجم اوت (۱۵ مرداد) پس از هفته‌ها اعتراضات گسترده و مرگبار مجبور به استعفا شد و با یک هلی‌کوپتر نظامی به هند گریخت.

اکنون دولت موقت بنگلادش به رهبری محمد یونس برگزاری انتخابات را برعهده گرفته است.

پسر شیخ حسینه، که در ایالات‌متحده آمریکا مستقر است، به تایمز هند گفت که مادرش همچنان در هند حضور دارد اما به محض اعلام برگزاری انتخابات به بنگلادش بازمی‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، «حزب عوامی لیگ» شیخ حسینه در جنبش دانشجویی اخیر بنگلادش با سرکوب و اعمال خشونت حدود ۳۰۰ نفر را کشت و هزاران نفر را مجروح کرد و به دنبال کناره‌گیری حسینه از قدرت در انتخابات آتی این کشور حضور ندارد.

با این حال، پسر شیخ حسینه مدعی است که حزب عوامی لیگ در انتخابات شرکت می‌کند و «حتی ممکن است پیروز هم بشود».

او که پیش‌تر ادعای کناره‌گیری از سیاست را مطرح کرده بود، حالا می‌گوید «در صورت نیاز» فعالیت سیاسی‌اش را از سر می‌گیرد.

جوی کمی پیش‌تر نیز مدعی شده بود که سازمان اطلاعات پاکستان در ایجاد و ادامه نا‌آرامی‌ها در بنگلادش دست داشته است.

پسر حسینه همچنین ادعای بدل شدن بنگلادش به افغانستانی دیگر را مطرح کرد و  گفت: «خانواده شیخ مجیب‌ الرحمن، پدر نخست‌وزیر مستعفی، رهبر حزب عوامی لیگ و رهبر استقلال بنگلادش از پاکستان، نه مردم را رها خواهند کرد و نه حزب عوامی لیگ را در این بحران تنها خواهند گذاشت.»

شیخ حسینه، که روز دوشنبه پس از استعفا به هند گریخت، اکنون در خانه‌ای امن در دهلی نو ساکن است. رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که او قصد دارد از بریتانیا پناهندگی بگیرد اما وزارت کشور بریتانیا از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده است. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا و بریتانیا درخواست پناهندگی حسینه را رد کرده‌اند.

هند نیز، با اینکه نخستین کشوری بود که نخست‌وزیر سابق بنگلادش را پذیرفت و به او پناه داد، اکنون برای بازگرداندن حسینه با فشارهای درونی مواجه است.  

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، روز پنج‌شنبه در حساب کاربری‌اش نوشت که درباره وضعیت بنگلادش با همتای بریتانیایی‌اش صحبت کرده است. با این حال جزئیات بیشتری از این گفت‌وگو ارائه نداد و مشخص نیست که آن‌ها درباره درخواست پناهندگی شیخ حسینه نیز صحبت کرده‌اند یا نه.

هند درخواست کانون وکلای بنگلادش برای استرداد شیخ حسینه را نیز رد کرد و گفت که او برای بازگشت به کشورش اختیار تصمیم‌گیری دارد. فعالان بنگلادشی اما اصرار به استرداد شیخ حسینه دارند و می‌گویند او ده‌ها نفر را در اعتراضات کشته است.

اعتراضات بنگلادش، که در مشکلات اقتصادی دیرینه و سرکوب سیاسی این کشور ریشه دارد، پس از سهمیه‌بندی مشاغل دولتی، با رهبری جنبش دانشجویی، اوج گرفت.

معترضان پس از هفته‌ها اعتراض و سرکوب خشونت‌آمیز شیخ حسینه را، که چهار دوره متوالی قدرت را در دست داشت، وادار به کناره‌گیری کردند و سپس از محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، خواستند رهبری دولت انتقالی را به دست بگیرد.

یونس، که برای درمان پزشکی در پاریس حضور داشت، روز پنج‌شنبه به بنگلادش بازگشت و در فرودگاه بین‌المللی داکا گفت کشورش برای دومین بار پس از جنگ ۱۹۷۱ به استقلال دست یافته است و این شایستگی را دارد که به کشوری بسیار زیبا بدل شود.

محمد یونس، که به «بانکدار فقرا» مشهور است، سال ۲۰۰۶ میلادی جایزه صلح نوبل را به سبب تاسیس بانک گرامین دریافت کرد، بانکی که برای مبارزه با فقر در ارائه وام‌های خرد به نیازمندان پیشتاز بود. با این حال او در دوران نخست‌وزیری حسینه با ده‌ها پرونده قضایی مواجه شده بود.

او قول داده است که انتخابات را «در اسرع وقت» و ظرف مدت ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان این کشور برگزار کند.

بیشتر از جهان