بی‌توجهی دولت به گسترش آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه سرخ گچساران

۷۰ درصد از جمعیت عشایری ایران در جنگل‌های زاگرس زندگی می‌کنند

آتش‌سوزی در مناطق جنگلی زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد ایران-تابستان ۱۴۰۳-ایرنا

آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت‌شده کوه سرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان پس از گذشت ۴۸ ساعت ادامه دارد.

به گفته فعالان محیط‌زیست در شهرستان گچساران، تاکنون مسئولان دولت در ادارات منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست تجهیزات لازم را برای مهار آتش‌سوزی ارائه نکرده‌اند و به‌دلیل بی‌بهرگی نیروهای مردمی از تجهیزات اطفای آتش جنگل‌ها و مراتع درگیر آتش درحال گسترش‌اند.

محمدامین حسینی، رییس اداره حفاظت از محیط زیست گچساران، نیز دلیل ادامه آتش‌سوزی را «سخت‌گذر بودن، وزش باد، پوشش انبوه گیاهی و جنگلی، حجم زیاد آتش و گرمای هوا» عنوان کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت درحال حاضر تعدادی از نیروهای مردمی، کارکنان محیط زیست و ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در حال مهار و خاموش کردن آتش‌اند، اما تایید کرد که مهار آتش همچنان «با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است».

مناطق حفاظت‌شده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر بارها به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان دولتی و موجود نبودن تجهیزات کافی، طعمه حریق شده است. در منطقه جنگلی کوه سرخ نیز ۲۷۲  گونه گیاهی وجود دارند که ۳۷  گونه آن‌ها «کمیاب و منحصر به فرد»‌اند. مناطق حفاظت‌شده خائیز و سرخ با ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار وسعت در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان قرار دارند. درختان بلوط گونه غالب این منطقه‌اند و بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون و گروهی از گیاهان دارویی و گونه‌های گندمیان از دیگر پوشش‌های گیاهی این منطقه محسوب می‌شوند.

فعالان مستقل در حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیست ایران می‌گویند دولت‌های جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر درمورد فراهم کردن تجهیزات اطفای حریق برای محافظت از جنگل‌ها و مراتع طبیعی این کشور کاملا بی‌توجه‌اند و اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن روند اطفای حریق در جنگل‌ها نیز کمبود تجهیزات جدید و به‌روز است.

افزایش مشکلات اقتصادی شهروندان ایرانی که در سال‌های اخیر با هدف تصرف غیرقانونی زمین و مراتع به افزایش قطع درختان یا روشن کردن عمدی آتش در جنگل‌ها منجر شده است، دیگر معضل مهم و خطر تهدید‌کننده جنگل‌های شمال و غرب ایران محسوب می‌شوند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست گچساران تاکنون میزان خسارت‌های واردشده به منطقه جنگلی کوه سرخ را اعلام نکرده و گفته است که وسعت آتش‌سوزی پس از کارشناسی آتش و مهار آن اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کوه سرخ از عصر روز چهارشنبه ۱۷ مرداد آغاز شد. در یک ماه گذشته شهرستان‌های باشت، دوگنبندان و کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد دچار حریق سنگین شده‌‌اند. هرسال با افزایش دمای هوا آتش‌سوزی‌های جنگلی در این مناطق افزایش می‌یابند، آتش‌سوزی‌هایی که، به گفته بسیاری از فعالان محیط زیست، بخش عمده‌ای از آن‌ها «عمدی» و با هدف رسیدن به منافع و سود مالی رخ می‌دهد.

پیش از این در آتش‌سوزی تیرماه امسال در منطقه حفاظت‌شده خائیز در محدوده شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در استان خوزستان که پنج روز به طول انجامید و با کمک نیروهای مردمی مهار شد، ۴۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی و جنگلی در آتش سوختند. جنگل‌های زاگرس، که در یازده استان ایران گسترده‌اند، زیست‌بوم ۱۰ میلیون نفر از جمعیت مردم ایران‌اند و ۷۰ درصد از جمعیت عشایری ایران در جنگل‌های زاگرس زندگی می‌کنند.