حملات هکری به کارزارهای انتخاباتی آمریکا؛ این بار ایران پیش‌قدم شده است

دونالد ترامپ می‌گوید هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران کارزار انتخاباتی‌اش را هک کرده‌اند اما اطلاعات به‌دست‌آمده عمومی بوده است

تصویر تزیینی، پرچم آمریکا و جمهوری اسلامی ایران‌ــ Independent Persian

حملات هکری خارجی به کارزارهای انتخاباتی برای سومین دوره پیاپی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شده است. اما این بار هکرهای ایرانی، نه روس، اولین اقدام قابل‌توجه را صورت داده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، مایکروسافت روز جمعه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه یک گروه هکری تحت کنترل واحد اطلاعاتی سپاه پاسداران موفق شده بود به حساب یک «مشاور ارشد سابق» در یک کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نفوذ کند.

بر اساس گزارش مایکروسافت، هکرها از طریق این حساب پیام‌های ایمیلی جعلی به «یک مقام رده‌بالای یک کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری» ارسال کرده بودند تا بتوانند به حساب‌ها و پایگاه‌ داده‌های کارزار انتخاباتی نفوذ کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، شنبه شب اعلام کرد که مایکروسافت به کارزار انتخاباتی او اطلاع داده است که «یکی از وب‌سایت‌های بی‌شمار ما را دولت ایران هک کرده است‌ــ کار خوشایندی نیست!» اما هکرها فقط توانسته بودند «اطلاعاتی را که به‌صورت عمومی در دسترس است» به دست آورند. ترامپ این موضوع را ناشی از «دولت ضعیف و ناکارآمد» بایدن دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد اما واقعیت مبهم‌ است و مشخص نیست این حمله هکری که مایکروسافت آن را به گروه «طوفان شن نعنایی» (Mint Sandstorm) نسبت داد چه اطلاعاتی به دست آورده است. کارزار انتخاباتی ترامپ «منابع خارجی متخاصم با آمریکا» را بانی نشت اسناد داخلی دانست که نشریه پولیتیکو روز شنبه گزارش کرد برای این نشریه ارسال شده است، گرچه روشن نیست که آیا درز این اسناد نتیجه تلاش هکرهای جمهوری اسلامی بوده یا در جریان نشت اطلاعات از داخل کارزار انتخاباتی و بی‌ارتباط به این حمله هکری رخ داده است.

در هر صورت، رویدادهای چند روز اخیر شاید نشانه دوره‌ای از تشدید دخالت خارجی در رقابتی انتخاباتی باشد که چرخش‌های ناگهانی و تغییر نامزدها ممکن است برنامه‌های هکرها را بر هم زده باشد.

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند روسیه تاکنون نقش به‌نسبت کمرنگ‌تری ایفا کرده و بیشتر بر تضعیف المپیک، که تیمش اجازه حضور در آن پیدا نکرد، و حمایت از اوکراین متمرکز بوده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند روسیه از بازگشت ترامپ به کاخ سفید استقبال می‌کند، در حالی که به نظر می‌رسد هکرهای چینی در مورد نحوه برخورد با این انتخابات مرددند و به هیچ‌یک از دو نامزد علاقه‌ای ندارند.

اما تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی خواهان شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری است، رئیس‌جمهوری که از برجام خارج شد و دستور ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، را صادر کرد.

ترامپ این اقدام‌ها علیه ایران را گواهی بر قدرت دولتش می‌داند و معتقد است جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد دولت بایدن‌ـ‌هریس روی کار باشد.

مایکروسافت به‌صورت رسمی تایید نکرده که این حمله هکری شناسایی‌شده متمرکز بر کارزار انتخاباتی ترامپ بوده است، اما کارزار انتخاباتی ترامپ این موضوع را تایید کرد.

از بسیاری جهات، شیوه این حمله هکری مشابه تلاش جمهوری اسلامی برای مداخله در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود. اما این بار، اقدام هکرهای ایرانی پیچیده‌تر بود‌ــ از طریق هک واسطه‌ای مورد اعتماد‌ــ که نشان می‌دهد ایرانی‌ها از تجربه روس‌ها در کارزارهای قبلی، به‌ویژه در سال ۲۰۱۶، درس‌هایی آموخته‌اند.

انتخابات ۲۰۱۶ که ترامپ در آن پیروز شد با تلاش‌های مشابه «هک و نشت» همراه بود و هکرهای روس به حساب‌های ایمیل مقام‌های ارشد دموکرات نفوذ کرده بودند. در هفته‌های پایانی رقابت‌های ریاست‌جمهوری، ویکی‌لیکس مجموعه‌ای از این ایمیل‌ها را که حاوی انتقادهای دستیاران هیلاری کلینتون نیز بود، منتشر کرد.