عضو خانواده آرزو بدری به ایندیپندنت فارسی: فلج شدن آرزو به‌خاطر حجاب برای کسی اهمیت ندارد؟

«شما چه فرقی با داعش و طالبان دارید که یک زن را به دلیل مخالفت با حجاب اجباری فلج می‌کنید؟»

آرزو بدری، زن قربانی حجاب اجباری در مازندران-ایندیپندنت فارسی

یکی از اعضای خانواده آرزو بدری، زن ۳۳ ساله مخالف حجاب اجباری در مازندران، روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی به تشریح آخرین وضعیت سلامتی او پرداخت و از مسئولان نظام جمهوری اسلامی بابت «بی‌تفاوتی نسبت به این ظلم آشکار و فلج شدن دائمی یک مادر» به‌شدت انتقاد کرد.

این منبع مطلع می‌گوید: «پس از انتقال آرزو از بیمارستان خمینی ساری به بیمارستان ولی‌عصر تهران، پزشکان با یک عمل جراحی گلوله‌ای را که با شلیک ماموران پلیس شهرستان نور در کمر او قرار داشت بیرون آوردند، اما متاسفانه پزشکان متخصص می‌گویند احتمال اینکه آرزو بتواند دوباره توانایی راه رفتن را به دست بیاورد بسیار ضعیف است و او تا ابد از کمر به پایین فلج خواهد بود. چرا صدای اعتراض کسی بابت این ظلم بزرگ بلند نمی‌شود؟ یعنی این حق یک مادر بی‌گناه و مظلوم است که تنها به‌خاطر مخالفت با حجاب اجباری تا آخر عمر فلج و خانه‌نشین باشد؟ از این همه ظلم و پلیدی به کجا پناه ببریم؟ نزد چه کسی شکایت کنیم؟»

او همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد که هنوز با گذشت ۲۵ روز از شلیک گشت ارشاد پلیس شهرستان نور به آروز بدری، ماموران خاطی محاکمه یا بازداشت نشده‌اند: «مقامات نظامی و امنیتی همچنان با وقاحت تمام به‌دروغ می‌گویند دلیل شلیک به آرزو رعایت نکردن حجاب نبوده و او را به‌دلیل فرار از ایست بازرسی پلیس هدف گلوله قرار دادند. درحالی که این دروغ است و ماموران پس از بی‌توجهی آرزو و دوستش به تذکر حجاب، به تعقیب آنان پرداختند و به سمت خودرو و سرنشینان آن شلیک کردند. اصلا هر کسی که از دست پلیس فرار می‌کند، باید به ضرب گلوله کشته یا فلج شود؟ حکومت است یا طویله؟ شما چه فرقی با داعش و طالبان دارید؟»

این عضو خانواده آرزو بدری پیش از این نیز، روز هفتم مردادماه، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی توضیح داده بود که با شلیک ماموران پلیس مازندران، گلوله از بدن آرزو به ریه‌اش اصابت می‌کند و سپس به کانال نخاعی کمر او آسیب جدی وارد می‌کند. پس از انجام عمل جراحی ریه در بیمارستان ساری، آرزو بدری به بیمارستان ولی‌عصر تهران، متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، منتقل شد تا در آنجا گلوله را از کمرش خارج کنند. بعد از بیرون آوردن گلوله، پزشکان به اعضای خانواده آرزو اعلام کردند که این قربانی حجاب اجباری دست‌کم تا یک سال آینده قادر به راه رفتن نخواهد بود و احتمال اینکه تا آخر عمر از کمر به پایین فلج شود بسیار است.

براساس اطلاعات و مدارک رسیده به ایندیپندنت فارسی، آرزو بدری، مادر دو کودک خردسال، حوالی ساعت ۱۰ شب دوشنبه اول مرداد، به همراه دوستش در مسیر شهر نور بابلسر بود که ماموران پلیس شهر نور از پشت بلندگوی سمند به آن دو تذکر رعایت حجاب اجباری دادند، اما راننده و آرزو با بی‌توجهی به مسیرشان ادامه دادند. به همین دلیل تعقیب و گریز شکل گرفت و یک مامور، بدون هشدار اولیه، از درون خودرو پلیس به سمت خودرو آنان شلیک کرد و یکی از گلوله‌ها از سمت شاگرد در ماشین را سوراخ کرد و بر کمر آرزو بدری نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموران در ادامه با حمله فیزیکی به این دو زن جوان قصد داشتند آنان را بازداشت کنند که با مشاهده وخامت وضعیت جسمی آرزو بدری و خون‌ریزی شدید دستپاچه شدند و اورژانس را خبر کردند. عضو خانواده آرزو بدری همچنین به ایندیپندنت فارسی گفت که از زمان انتشار این خبر تاکنون تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی به بیمارستان‌های خمینی ساری و ولی‌عصر تهران منتقل شده‌اند تا مانع هرگونه اطلاع‌رسانی درباره وضعیت این زن معترض یا عکس‌برداری و مصاحبه با او شوند.

ماموران حتی تلفن همراه آرزو بدری و دوستش را ضبط و حساب اینستاگرام او را غیرفعال کردند تا هیچ تصویری از او در رسانه‌ها منتشر نشود. همچنین تلفن همراه اعضای خانواده آرزو بدری، که برای ملاقات با او به بیمارستان می‌روند نیز در ورودی این بیمارستان ضبط می‌شود.

پلیس مازندران در آخرین بیانیه‌اش درباره این پرونده، مجددا با کتمان موضوع «حجاب اجباری»، دلیل اصلی شلیک به آرزو بدری، و بدون نام بردن از این شهروند اعلام کرد که این تیراندازی عمدی «در جریان اجرای طرح پیشگیری از سرقت و براثر عدم توجه به دستور ایست» رخ داده است و همچنین بر دودی بودن شیشه‌های خودرو تاکید کرد.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و همچنین گزارش‌های شهروند-خبرنگاران در ایران نشان می‌دهند که در یک ماه اخیر و پس از انتخاب مسعود پزشکیان در مقام ریاست‌جمهوری، تعداد نیروها و خودروهای گشت ارشاد پلیس ایران برای سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اسکندر مومنی، گزینه مسعود پزشکیان برای وزارت کشور، نیز از حامیان سرسخت حجاب اجباری و طرح‌های سرکوبگرانه علیه زنان و مردان مخالف جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.