معاون پارلمانی پزشکیان؛ از اعزام به شوروی برای تخصص هسته‌ای تا جلوگیری از صدور حکم بیرانوند

مهدی تاج حتی توان پاسخ‌گویی به تهدیدهای علنی زنوزی را ندارد

مسعود پزشکیان و شهرام دبیری، مرداد ۱۴۰۳- مهر

یک منبع آگاه روز یکشنبه، ۲۸ مرداد، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که شهرام دبیری، معاون پارلمانی مسعود پزشکیان، در دو هفته‌ اخیر بارها تلاش کرده است مانع صدور حکم علیه علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور تبریز شود.

کارمند فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید: «شهرام دبیری همشهری و هم‌رشته پزشکیان است و رفاقت دیرینه‌ای با او دارد. از طرفی دوستان ما در تبریز می‌گویند در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری هم شهرام دبیری، واسطه محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور، با پزشکیان برای انتقال مبالغی به ستاد انتخاباتی رییس‌جمهوری فعلی بوده است. درنتیجه حالا قدرت محمدرضا زنوزی در فوتبال ایران، با ریاست‌جمهوری پزشکیان چند برابر شده است و دلیل اینکه تاج تاکنون مانع انتشار رسمی حکم محرومیت چهار ماهه بیرانوند شده، همین فشارهای شهرام دبیری است.»

محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور تبریز، روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، مهدی تاج را تهدید کرده بود که اگر حکم انضباطی علیه علیرضا بیرانوند صادر شود علیه او دست به افشاگری خواهد زد. این تهدید علنی پس از آن مطرح شد که تعدادی از رسانه‌های دولتی در ایران خبر دادند براساس رای کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدارسیون فوتبال ایران، علیرضا بیرانوند به‌دلیل انعقاد قرارداد غیرقانونی با تراکتور چهار ماه از حضور در مسابقات ورزشی محروم و محکوم به پرداخت ۲۰ میلیارد تومان جریمه شده است.

فدراسیون فوتبال ایران تاکنون این خبر را رسما اعلام نکرده است، اما واکنش‌های مدیرعامل و سپس مالک باشگاه تبریزی به آن، می‌تواند تاییدکننده صحتش باشد. از سوی دیگر، کارمند فدراسیون فوتبال نیز به ایندیپندنت فارسی گفت که با توجه به مستندات و شواهد موجود در پرونده، بخت موفقیت محمدرضا زنوزی برای برنده شدن «بسیار کم» است و احتمال دارد در ساعات آینده کمیته تعیین وضعیت بازیکنان رای نهایی‌اش را رسانه‌ای کند.

همچنین خبرگزاری تسنیم امروز درباره روند رسیدگی به شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند گزارش داد که «رای این پرونده صادر شده و علیرضا بیرانوند به چهار ماه محرومیت محکوم شده، اما وجود دخالت‌های غیرفوتبالی مانع از ابلاغ و انتشار این رای شده است.»

شهرام دبیری کیست؟

روزنامه خبر ورزشی روز یکشنبه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «دخالت و سفارش افراد غیرفوتبالی و مسئولان استانی، باعث شده فدراسیون فوتبال در صدور رای پرونده علیرضا بیرانوند و پرسپولیس تعلل کند!» این روزنامه روز گذشته نیز به نقل از مدیران باشگاه پرسپولیس نوشته بود: «یکی از معاونان رییس‌جمهوری با همکاری محمدرضا زنوزی از مهدی تاج درخواست کرده تا رای کمیته وضعیت به نفع بیرانوند صادر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرها همگی مستقیما به نقش پررنگ شهرام دبیری در صادر نشدن حکم کمیته تعیین وضعیت اشاره دارد. چهاردهم مرداد سال جاری مسعود پزشکیان شهرام دبیری را به معاونت پارلمانی خود برگزید، فردی با ارتباطات گسترده با نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی که تجربه چهار دوره حضور پیوسته در شورای شهر تبریز و ریاست این شورا را در کارنامه مدیریتی‌اش دارد و روابطش با محمدرضا زنوزی چنان گسترده‌ است که حتی در شهریور ۱۴۰۰ اخباری درباره تصمیم زنوزی برای فروش مالکیت باشگاه تراکتور به شهرام دبیری منتشر شد.

شهرام دبیری متولد ۱۳۳۹ است. او پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه تبریز یکی از اولین دانشجویان ایران بود که دوره تخصصی «پزشکی هسته‌ای» را در دانشگاه تهران طی کرد و سپس با حمایت مستقیم سپاه پاسداران برای طی دوره‌های تکمیلی در رشته پزشکی هسته‌ای راهی کشور ژاپن شد.

نکته مهم پرونده مدیریتی شهرام دبیری هم مربوط به سال ۱۳۶۹ است که او در سن ۳۰ سالگی برای آموزش دوره‌هایی درباره صنایع هسته‌ای، که رسانه‌های ایران آن را «دوره تخصصی محافظت در برابر پرتوهای هسته‌ای» می‌‌خوانند، از طرف سازمان انرژی اتمی ایران ماموریت گرفت تا به کشور شوری سابق (روسیه فعلی) اعزام شود.

بررسی‌های ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که شهرام دبیری پس از چند سال زندگی در روسیه، از سال ۱۳۶۸ و با حمایت مستقیم مسعود پزشکیان در مقام استادیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درآمد و همچنان هم مدیر گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه است. از دبیری با عنوان بنیان‌گذار گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز یاد می‌شود. او همچنین عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز است. دبیری علاوه‌بر این، رییس شرکت پزشکان ولیعصر تبریز و موسس اولیه و سهامدار اصلی بیمارستان خصوصی ولی‌عصر تبریز است.

عناوین متعدد کاری او نشان از روابط گسترده و نزدیکش با دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی و نهادهای حاکمیتی دارد. البته او نیز، مانند بسیاری از دیگر مدیران ارشد جمهوری اسلامی، بارها درگیر پرونده‌های فساد و اختلاس مالی شده است، ازجمله در جریان بررسی یک پرونده فساد مالی گسترده در شورای شهر و شهرداری تبریز که موجب شد ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ بازداشت شود.

این پرونده در ادامه فسادهای سریالی بود که در شورای شهر و شهرداری تبریز رخ داده بود. در سال ۱۳۹۷ نیز ۱۱۲ نفر از اعضای شورای شهر و شهرداری این شهر به اتهام تشکیل باند فساد اقتصادی بازداشت و محکوم شده بودند.

پیش از بازداشت دبیری در سال ۱۳۹۹ نیز فرماندار وقت تبریز در آبان ۱۳۹۵ از «احراز محکومیت شهرام دبیری در پرونده مسافرت‌های خارجی و هزینه‌کرد غیرقانونی مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری با استناد به گزارش سازمان بازرسی آذربایجان شرقی» خبر داده بود. این پرونده نیز منجر به برکناری دبیری از سمت‌های متعددش نشد تا درنهایت به لطف مسعود پزشکیان، همکار و دوست قدیمی‌اش، با ارتقای چشمگیر جایگاه سیاسی‌ به سمت معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری برسد.

حالا در دورانی که فوتبال ایران از داشتن حتی یک ورزشگاه استاندارد هم محروم است و تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پرسپولیس و استقلال، برای میزبانی از رقبایش آواره استان‌های مختلف ایران است، تمرکز معاون پارلمانی مسعود پزشکیان به‌جای اختصاص بودجه برای حمایت بیشتر از باشگاه‌ها و ساخت ورزشگاه‌های مدرن و جدید، لابی‌های پشت‌پرده در حمایت از یک باشگاه خاص در تبریز و مالک متمول آن است.

بیشتر از فوتبال