هشدار بارندگی شدید و وقوع سیل در برخی استان‌های ایران

سیل روزهای اخیر در استان‌های فارس و کرمان خسارت‌های ملی زیادی به‌جا گذاشت

صادق ضیائیان، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات هوای سازمان هواشناسی، روز جمعه دوم شهریور از احتمال رگبار باران و وزش باد در برخی نقاط کشور خبر داد.

این مقام در دامنه‌ها و ارتفاعات شرق و جنوب‌شرق لرستان، نوار شرقی خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، جنوب کرمان و همچنین برخی مناطق هرمزگان و فارس، از جمعه‌ تا یکشنبه در بعدازظهر و اوایل شب، رگبار باران، گاهی با آذرخش و وزش باد پیش‌بینی کرد.

ضیائیان گفت که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده آسمان بیشتر مناطق کشور صاف خواهد بود و طی پنج روز آینده بارش‌های پراکنده در ارتفاعات البرز محتمل است.

همچنین طی این مدت، در برخی نقاط شمال‌شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، در بعضی ساعات وزش باد شدید، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا قابل پیش‌بینی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر، بارش‌های رگباری موسمی در برخی نقاط ایران به وقوع سیل منجر شدند و خسارت‌هایی در پی داشتند. روز پنج‌شنبه برخی نقاط کشور رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک حاصل از باد را شاهد بودند.

همچنین عصر و شامگاه پنج‌شنبه در نقاط وسیعی از استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهار محال و بختیاری و اصفهان، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید رخ داد.

استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان و برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد نیز بارش‌های سیل‌آسا را شاهد بودند.

با تداوم بارش‌های رگباری، سازمان هواشناسی روز پنج‌شنبه برای چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و هرمزگان هشدار سیل صادر کرد.

ضیائیان در این رابطه نیز گفت که بارش‌های رگباری در فصل تابستان خطرناک‌اند زیرا به سیل و جاری شدن روان‌آب‌ها منجر می‌شوند. طی روزهای گذشته ویدیوها و تصاویری از وقوع سیل هولناک در برخی شهرهای ایران منتشر شد که واکنش‌های زیادی برانگیخت.

عصر چهارشنبه ۳۱ مرداد، بارش شدید در استان فارس، طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در شهرستان اوز استان فارس را در پی داشت.

ویدیوهایی که از این سیل شدید در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد نشان می‌داد که خودروها در سیل شناور شده‌اند، اما مقام‌های استانی فارس مدعی‌ شدند که این حادثه خسارت جانی نداشته و تنها به چند خودرو و تاسیسات شهری آسیب زده است.

روز پنج‌شنبه نیز تصاویری از وقوع سیل در فیروز‌آباد فارس منتشر شد. با تشدید بارش‌های سیل‌آسا و صدور هشدار نارنجی هواشناسی در این استان، پارک‌ها و مکان‌های تفریحی روز پنج‌شنبه تعطیل شدند.

در همین زمینه غلامرضا غلامی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس، گفت: «با توجه به حاکم شدن پدیده جوی مونسون از روز سه‌شنبه در استان فارس این پدیده مخاطراتی به وجود آورده که نیاز است مردم توجه بیشتری به هشدارها داشته باشند.»

این مقام استانی انگشت اتهام خسارت‌های مالی و جانی ناشی از سیل را به سمت شهروندان گرفت و مدعی شد که «بی‌توجهی» به هشدار نارنجی باعث شد دو نفر در شهرهای داراب و استهبان جانشان را از دست بدهند.

او گفت که در دو روز گذشته هم که هشدار قرمز و نارنجی صادر شده بود «شاهد بروز مخاطراتی چون سیل، گردوخاک، طوفان و رعد و برق بودیم».

بارش‌های موسمی تابستان، خسارت‌هایی نیز به نخل‌های خرمای شهرستان جیرفت وارد کرد. حمید سالخورده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان، هم تایید کرد که وزش باد شدید همراه با طوفان و گردوخاک در نواحی مختلف جیرفت و فاریاب به نخل‌ها و خرمای کشاورزان آسیب زده است. برخی کشاورزان نیز از نابودی محصولات و دسترنج یکساله‌شان خبر دادند.

در خبری دیگر مدیرکل هواشناسی لرستان از ثبت ۲۴ میلی‌متر بارش تابستانه در شهر سپیددشت این استان خبر داد.

پدیده جوی مونسون از اواسط خرداد و هم‌زمان با آغاز فصل گرما در نیم‌کره شمالی زمین و با بارش‌های سیل‌آسای طوفان‌های موسمی آغاز می‌شود و معمولا تا اواخر تابستان ادامه دارد.  

بارندگی‌ شدید در ایران، به‌دلیل فرسودگی زیرساخت‌ها و نبود تاسیسات کاربردی آبخیزداری، به افزایش ذخایر آبی منجر نمی‌شود و صرفا خسارت‌های مالی و جانی درپی دارد. حال‌آنکه کارشناسان تاکید می‌کنند مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از بحران کمبود آب و خشکسالی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آبخیزداری و مدیریت اصولی منابع آبی است.