ناتوانی ایران و حزب‌الله در برابر اسرائیل؛ تهران بلوف می‌زند؟

«حزب‌الله و جمهوری اسلامی می‌گویند که در تدارک حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل‌اند اما واقعیت این است که هر دو آشکارا از قدرت تل‌آویو می‌ترسند»

وبسایت نیویورک پست روز سه‌شنبه ۲۷ اوت (ششم شهریور) به اقدام پیشگیرانه اسرائیل در برابر حمله حزب‌الله در روزهای گذشته پرداخت و نوشت که ناتوانی این گروه شبه‌نظامی و متحد جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر ثابت شد.

در این مطلب اشاره شده است که «تبادل آتش آخر هفته گذشته اسرائیل و حزب‌الله بار دیگر ثابت کرد که گروه تروریستی مستقر در لبنان و سایر گروه‌های نیابتی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران اگرچه در کلام، تهدیدهای بزرگی را علیه اسرائیل مطرح می‌کنند اما به عرصه عمل که می‌رسد، نمی‌توانند کاری انجام دهند.»

به نوشته نیویورک پست، روز یکشنبه، ارتش اسرائیل در عملیاتی پیشگیرانه شش هزار موشک حزب‌الله را منهدم کرد و به گروه تحت رهبری حسن نصرالله اجازه نداد که به وعده‌های تلافی‌جویانه‌ او جامه عمل بپوشانند. این در حالی است که حزب‌الله بارها وعده داده بود پس از کشته شدن فواد شکر، از رهبران این گروه که در پشت قتل عام ده‌ها کودک دروزی در ماه گذشته و ۲۴۱ تفنگدار دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳ نقش داشت، انتقام سختی از اسرائیل بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به اعتقاد نویسنده این مطلب، ناتوانی حزب‌الله و ترس و عقب کشیدن این گروه از انجام عملیاتی در مقیاس بزرگتر پس از حمله ناموفق روز یکشنبه، باید درس مهمی برای دولت جو بایدن باشد. افزون بر آن، جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به قتل اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی گروه حماس که در تهران ترور شد، وعده‌های تلافی‌جویانه زیادی داده اما هنوز اقدامی نکرده است. شاید پاسخ ندادن تهران را بتوان به این دلیل دانست که یک بار سعی کرد به اسرائیل حمله کند و ۳۲۰ موشک و پهپاد در ماه آوریل (فرودین) به سمت تل‌آویو پرتاب کرد، اما عملیاتش بدون نتیجه ماند.

در واکنش به عملیاتی که اسرائیل در هفته‌های گذشته انجام داده و مقامات ارشد حزب‌الله را هدف گرفته است، هم این گروه شبه‌نظامی و هم جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنند که در تدارک اقداماتی برای تلافی‌اند، اما مرور آنچه رخ داده است این نتیجه را به ذهن می‌رساند که هر دو آنها آشکارا از قدرت اسرائیل می‌ترسند.

گفته می‌شود که حزب‌الله لبنان از زرادخانه‌ای قوی برخوردار است و ۱۵۰ هزار موشک دارد. همچنین حسن نصرالله ادعا می‌کند که یکصد هزار جنگجو دارد که حاضرند برای اهداف این گروه بجنگند. با این حساب، این گروه احتمالا می‌تواند در یک جنگ تمام‌عیار با اسرائیل خسارات زیادی وارد کند؛ اما آنچه در مقابل مشخص است این است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری از سوی تل‌آویو دریافت می‌کند و حملاتش چندین برابر پاسخ خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌های اخیر به توانایی‌های نظامی گسترده‌ای دست پیدا کرده است، با این حال قدرتی که جمع‌آوری کرده با اسرائیل همخوانی ندارد و می‌داند که احتمالا در ازای حمله‌ای که انجام دهد، صنعت نفت ایران ویران خواهد شد.

نیویورک پست در ادامه نوشت: همه اینها در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا از همه این گروه‌ها و دولت‌های نام‌برده‌شده قوی‌تر است. اما مشکلی که وجود دارد این است که دولت بایدن و معاون او کامالا هریس به تهدیدها و حتی حملات جمهوری اسلامی ایران از ترس تشدید درگیری‌ها پاسخ جدی نمی‌دهد.

از این رو، بر اثر کم‌کاری دولت ایالات متحده در برخورد جدی با ایران، محور مقاومت مورد حمایت جمهوری اسلامی به تنش‌زایی در منطقه ادامه می‌دهد؛ از جمله آن که حوثی‌های یمن امنیت دریای سرخ را به خطر انداخته‌اند و دست‌نشانده‌های جمهوری اسلامی در ماه ژانویه سه سرباز آمریکایی را کشتند. در برابر همه اینها، دولت بایدن واکنشی درخور نشان نداد، کاخ سفید حتی از اسرائیل خواست که به رگبار موشکی ایران پاسخ ندهد.

در پایان این مطلب تاکید شده است که «مشخص نیست سرانجام چه زمانی واشنگتن قرار است رویکرد اسرائیل را تقلید کند و دریابد که جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیزی بلوف می‌زند؟ به نظر می‌رسد این اتفاق نه در زمانی که بایدن در دفتر بیضی شکل حضور دارد رخ خواهد داد و نه اگر کامالا هریس جایگزین او شود.»