اخراج‌ها ادامه دارد؛ پزشکیان از وزیرش خواست دانشجویان و اساتید اخراج‌شده را برگرداند

محمود ممتازپور، استاد دانشگاه امیرکبیر با اتهام «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی برای دوم متخاصم» اخراج شد

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی-ایرنا

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه هشتم شهریور، در مراسم معارفه حسین سیمایی صراف، وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری، به خروج نخبگان از کشور اذعان کرد و با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌های ایران گفت: «جوان بی‌گناه را می‌آوریم و چهار سال وادار به درس خواندن می‌کنیم، بعد که از دانشگاه بیرون می‌آید به او می‌گوییم کار نیست و اصلا به تو نیاز نداریم.»

پزشکیان با انتقاد تلویحی از تاسیس بی‌قاعده واحدهای دانشگاه آزاد در نقاط مختلف کشور و گفت: «مرحوم هاشمی معتقد بود چه ایرادی دارد که بقال ما هم لیسانس و فوق‌لیسانس داشته باشد، با این ایده کلی دانشگاه ساختند. هم عمر مردم تلف شد هم ارزش مدرک پایین آمد.»

رئیس دولت چهاردهم بر انتخاب مدیران بر اساس «عدالت و حق» تاکید کرد و گفت که در انتخاب مدیران نباید به زن یا مرد بودن یا نگرش و جناح افراد توجه کرد بلکه سه اصل «چه کسی مسئول است، چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد» باید در نظر گرفته شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادعا کرد که استانداران، فرمانداران و بخشداران در دولت چهاردهم نیز بر اساس همین سه اصل انتخاب خواهند شد. پزشکیان در ادامه سخنان روز پنج‌شنبه‌اش نیز گفت که برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی، فناوری، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها باید از ظرفیت دانشگاه استفاده کرد و دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل با یکدیگر رقابت داشته باشند و در صورت حل مشکل پول هم دریافت کنند.

مسعود پزشکیان در این مراسم که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت سیزدهم نیز حضور داشت، از وزیر جدید علوم خواست پرونده استادانی که لغو قرارداد یا اخراج شده‌اند، «بازنگری» شود.

رئیس دولت چهاردهم همچنین خواستار بازگشت دانشجویان اخراجی از دانشگاه شد و ضمن اشاره تلویحی به سرکوب اعتراضات دانشجویی گفت که «حق دانشجو است که حرف بزند، یا درست می‌گوید و من باید اطاعت کنم یا اشتباه می‌کند و من باید هدایتش کنم.»

پزشکیان در ادامه سخنانش نیز به ادعای علی خامنه‌ای مبنی بر راه‌اندازی «کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها» استناد کرد و گفت دانشجو باید بتواند سوال کند.

در روزی که رئیس دولت چهاردهم ادعای بازگشت استادان و دانشجویان اخراجی از دانشگاه را داد، خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر به نقل از خبرنامه امیرکبیر نوشت محمود ممتازپور، استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، در پی اتهام «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی برای دوم متخاصم» در پرونده‌ای در مرکز حراست وزارت علوم و اداره اطلاعات استان تهران از دانشگاه اخراج شد.

فعالان دانشجویی نیز از ادامه صدور احکام اخراج، منع ورود به دانشگاه و تعلیق تحصیل دانشجویان معترض خبر دادند. همچنان نیز برخی دانشجویان معترض از جمله ارژنگ مرتضوی، مریم دریسی و آرمیتا پاویر با احکام قضایی و حبس مواجه‌اند.

جنبش دانشجویی ایران که در حدود دو دهه به شدت سرکوب شده بود، از نخستین‌ روزهای مهرماه ۱۴۰۱ با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و شروع خیزش سراسری، جان دوباره‌ای گرفت؛ به‌طوری‌که در فاصله کوتاهی ده‌ها واحد دانشگاهی و هزاران دانشجو به خیزش زن‌، زندگی، آزادی پیوستند.

وزارت علوم دولت سیزدهم نیز در همکاری با نهادهای امنیتی پروژه سرکوب، تهدید و اخراج دانشجویان معترض را کلید زد. اخراج اساتید دانشگاه نیز اوج گرفت.

اخراج استادان دانشگاه یا همان پروژه «خالص‌سازی» در واقع از نخستین ماه‌های شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی آغاز شده بود اما پس از شروع خیزش سراسری استادانی که از دانشجویان معترض حمایت کرده بودند نیز در فهرست اخراجی‌ها قرار گرفتند و برخی از آنان هم به نهادهای اطلاعاتی احضار شدند.

اکنون مسعود پزشکیان در حالی وعده بازگشت استادان اخراجی را می‌دهد که سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها و گزینش اعضای هیات علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد زیر مجموعه علی خامنه‌ای سپرده شده است.