گزارش جدید آژانس: مسائل حل نشده باقی‌مانده‌اند، دوربین‌ها مختل‌اند و غنی‌سازی نزدیک به سطح تسلیحاتی است

از نظر تئوری، در صورتی که ۴۲ کیلوگرم از ۱۶۴.۷ کیلوگرم ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران تا سطح تسلیحاتی ۹۰ درصد غنی‌سازی شود، برای ساخت یک سلاح هسته‌ای کافی است

تصویر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ــ AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص نزدیک به سطح تسلیحاتی را افزایش داده، هیچ پیشرفتی در پرونده‌های اصلی حاصل نشده، درباره رد اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده همچنان توضیح داده نشده، بازرسی‌ها با مشکل مواجه است و دوربین‌های نظارتی آژانس نیز مختل هستند.

این گزارش در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر منتشر می‌شود که انتظار می‌رود مساله هسته‌ای ایران نیز در حاشیه آن مطرح باشد.

اسوشیتدپرس که نسخه‌ای از گزارش آژانس را مشاهده کرده است، می‌‌نویسد: حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به ۱۶۴.۷ کیلوگرم رسیده است که نسبت به گزارش آژانس در ماه مه افزایش ۲۲.۶ کیلوگرمی نشان می‌دهد.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی به این معنی است که فاصله کوتاهی تا تبدیل آن به اورانیوم با غنای ۹۰ درصد وجود دارد. اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۹۰ درصد، سطح تسلیحاتی است و در ساخت سلاح کاربرد دارد.

از نظر تئوری، در صورتی که فقط ۴۲ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران تا سطح تسلیحاتی ۹۰ درصد غنی‌سازی شود، برای ساخت یک سلاح هسته‌ای کافی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر هشدار داده بود که تهران برای ساخت چند بمب هسته‌ای ذخایر اورانیوم غنی‌شده کافی در اختیار دارد.

این درحالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه ششم ژوییه از ایران خواسته بود هر چه زودتر و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و مقامات تهران هنوز به گزارش آژانس واکنش نشان نداده‌اند اما جمهوری‌ اسلامی به‌طور معمول در مقابل گزارش‌های آژانس که به طور مکرر به همکاری نکردن ایران اشاره می‌کند، بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نباید به دشمن اعتماد کرد گفت که در موارد خاص تعامل با آن دشمن اشکالی ندارد اما نباید به دشمن امید بست.

برخی این اظهارات را چراغ سبز خامنه‌ای به پزشکیان برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای عنوان کردند.

اما مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفتند که جمهوری اسلامی را با رفتارش قضاوت می‌کنند نه با حرفایش.

دولت بایدن درحالی در آستانه انتخابات این موضع‌گیری را دارد که در نزدیک به چهار سال اخیر بیشترین مماشات را با جمهوری اسلامی داشته است و دسترسی تهران را نیز به میلیاردها دلار پول بلوکه شده فراهم کرده است. اخیرا یک گزارش اطلاعاتی دولت بایدن که به کنگره ارایه شده است نیز عبارت «ایران مشغول تولید یک ابزار هسته‌ای قابل آزمایش نیست.» را حذف کرده است. این جمله در گزارش قبلی سازمان اطلاعات ملی آمریکا در مورد فعالیت هسته‌ای ایران وجود داشت.