تلاش چین برای جلوگیری از ورود یک مخالف سیاسی به کنگره آمریکا: استفاده از روسپی و شبکه تبهکاری

یان وقتی دانشجویی ۲۳ ساله در رشته حقوق دانشگاه پکن بود، رهبری اعتراض‌های دانشجویی دموکراسی‌خواهانه در میدان تیان‌آن‌من را بر عهده داشت

تصویری از حزب کمونیست چین‌ــ Noel CELIS/ AFP

بر اساس تحقیقی فدرال، حزب کمونیست چین تلاش کرده بود تا اجازه ندهد یک مخالف سیاسی که شهروندی آمریکا را دریافت کرده بود در این کشور به سمتی دولتی برسد.

به گزارش سی‌ان‌ان، شیونگ یان‌ــ یکی از سازمان‌دهندگان سابق اعتراض‌های دانشجویی در چین‌ــ در سال ۲۰۲۲ در بروکلین در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای ورود به کنگره شرکت کرد، اما شبکه‌ای از جاسوس‌های چینی تلاش زیادی کردند تا مانع شوند که به اعلام اتهام علیه دست‌کم دو نفر منجر شده است.

مکاتبات و پیام‌هایی که مقام‌های فدرال رهگیری کرده‌اند نشان می‌دهد که یک مامور چینی تلاش کرده بود یان را که کشیشی ۵۹ ساله و پدر هشت فرزند است با یک روسپی مرتبط کند تا نامش لکه‌دار شود یا تبهکاری را اجیر کرده بود تا پاهای او را بشکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیام‌ها و شایعاتی نیز برای بدنام‌سازی یان در جامعه چینی‌های ساکن آمریکا پخش شد. او از رقابت‌ انتخاباتی کناره‌گیری نکرد اما در نهایت فقط ۷۰۰ رای کسب کرد.

هفته گذشته، دادستانی فدرال منهتن یوانجون تانگ ۶۷ ساله، را که زمانی کنشگری دموکراسی‌خواه بود، به جاسوسی برای وزارت امنیت چین متهم کرد.

در این شکایت آمده است که تلفن او به شنود مجهز بوده است و تمام عکس‌ها و ویدیوها بلافاصله به وزارت امنیت چین منتقل می‌شده است. در ازای خدمات تانگ، مبلغی که فاش نشده است به اعضای خانواده‌اش در چین پرداخت می‌شد.

یان در مصاحبه‌ای گفت تانگ را می‌شناخت و زمانی او را در اعتراض‌های دموکراسی‌خواهی چینی‌ها در شهر نیویورک می‌دید.

مقام‌های فدرال می‌گویند چین علاوه بر تانگ، از عوامل دیگری نیز برای ممانعت از ورود یان به کنگره استفاده کرده بود، از جمله یک افسر سابق پلیس چین به نام چی‌مینگ لین که در مکالمات فاش‌شده میان او و یک کارآگاه خصوصی می‌‌گوید می‌خواهد از یک روسپی برای بدنام‌سازی یان استفاده کند.

این کارآگاه گفته بود نتوانسته است درباره یان مواردی مانند «مالیات پرداخت‌نشده، روابط خارج از ازدواج، آزار جنسی، پورنوگرافی کودکان، فعالیت همجنس‌گرایانه، و چیزهایی از این دست» پیدا کند. لین در پاسخ گفته بود: «همان‌طور که قبلا گفتیم، یک دختر پیدا کن. یا ببین چطور سمت فحشا می‌رود، چند تا عکس بگیر.»

او همچنین پیشنهاد ضرب‌و‌شتم داده بود و گفته بود: «او را بزن، او را طوری بزن که نتواند برای انتخابات نامزد شود... تصادف ماشین، به‌کلی نابود می‌شود، درست است؟»

بنا بر اعلام دادستانی شرق نیویورک، لین هنوز دستگیر نشده است و همچنان تحت تعقیب است.

یان معتقد است مقام‌های چینی همچنین نامزد دیگری را وارد انتخابات مقدماتی کردند تا از آرای او بکاهند.

یان وقتی دانشجویی ۲۳ ساله در رشته حقوق دانشگاه پکن بود، رهبری اعتراض‌های دانشجویی دموکراسی‌خواهانه در میدان تیان‌آن‌من را بر عهده داشت و در صبح ۴ ژوئن ۱۹۸۹ که نیروهای امنیتی چین به روی تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز آتش گشودند و هزاران معترض را کشتند، آن‌جا حضور داشت.

یان ۱۹ ماه بدون اعلام جرم در زندان امنیتی چین‌چنگ محبوس بود. پس از آزادی، دولت چین مدارک دانشگاهی و هویتی‌اش را باطل کرد و آمریکا به او پناهندگی سیاسی داد. دولت چین همچنان او را فردی فراری می‌داند.

بیشتر از جهان