رونق انیمه و مانگا در عربستان سعودی؛ انقلابی در تولیدات فرهنگی

رشد این صنعت به تولید محتوای محلی کمک خواهد کرد و به ایجاد شکل جدیدی از گردشگری سرگرمی در عربستان سعودی منجر خواهد شد

تصویری از سعودی انیمه اکسپو ــ SPA

علاقه فزاینده به مانگا و انیمه (anime and manga) در عربستان سعودی به ایجاد انقلابی در تولیدات فرهنگی کمک می‌کند. به گزارش عرب نیوز، این نوع هنر ژاپنی با ترکیب سرگرمی، فرهنگ و آموزش، در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از جامعه عربستان سعودی را جذب کرده و محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است.

سازمان کل سرگرمی عربستان سعودی برای ترویج این فرهنگ رو به رشد اقدام به برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌هایی در این زمینه کرده است، از جمله نمایشگاه «سعودی انیمه اکسپو» که بزرگ‌ترین نمایشگاه این حوزه در خاورمیانه محسوب می‌شود و بازدیدکنندگانی از سراسر جهان جذب کرده است.

علاوه بر این، «شهر انیمه» ریاض جایگاهش به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر انیمه جهان را تثبیت کرده است، و چهار منطقه مجزا دارد و جشنواره موسیقی ساکورا برای اولین در خارج از ژاپن در این شهر برگزار شد.

جده نیز به‌تازگی میزبان رویداد «دهکده انیمه» بوده است که بازدیدکنندگان زیادی جذب کرد و فعالیت‌های متنوعی از جمله مسابقات کاسپلی (پوشیدن لباس شخصیت‌های مانگا و انیمه)، نمایش‌های زنده، رستوران‌های موضوعی، و اکران تازه‌ترین فیلم‌ها را شامل می‌شد.

نوف الحسین، سردبیر مجله «مانگا عربی»، با ابراز خوش‌بینی در مورد آینده این صنعت محلی، گفت علاقه روبه‌رشد به طرح‌های خلاقانه در بخش‌های آموزشی و فرهنگی به ایجاد بازار کار قوی‌تر و افزایش فرصت‌های رشد در این صنعت کمک خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الحسین در ادامه افزود این روند به ایجاد شخصیت‌های محلی که تجسم ارزش‌های اصیل عربی، روحیه عربستان سعودی، و هویت ملی متمایز باشد، کمک خواهد کرد.

او تاکید کرد که چنین محتوایی می‌تواند با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار کند و به تقویت فرهنگ عربستان سعودی کمک کند.

صنعت انیمه عربستان سعودی در سال‌های اخیر از بسیاری از کشورهایی که مدت طولانی‌تری در این حوزه فعال بوده‌اند پیشی گرفته است. این کشور جایگاهش به‌عنوان یک تولیدکننده در بسترهای سرگرمی جهان از جمله نتفلیکس، شاهد، استارزپلی و کرانچی‌رول را تثبیت کرده است و محصولات این بسترها با ترجمه عربی در این کشور ارائه می‌شوند.

عربستان سعودی حقوق آثار مانگا را به‌صورت محلی تهیه و توزیع می‌کند و ترجمه‌های عربی در مکان‌های گوناگون از جمله کتابخانه‌ها و سینماها در دسترس است.

ماجد العامر، منتقد و تحلیلگر انیمه و مانگا، معتقد است صنعت انیمه تا سال ۲۰۳۰ به یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد عربستان سعودی تبدیل خواهد شد.

او در ادامه افزود رشد این صنعت به تولید محتوای محلی کمک خواهد کرد و به ایجاد شکل جدیدی از گردشگری سرگرمی در عربستان سعودی منجر خواهد شد.

تعهد عربستان سعودی به پرورش  یک فرهنگ پویای مانگا و انیمه در طرح‌های ابتکاری اخیر دولت مشهود است.

برنامه «آموزش مانگا» را وزارت فرهنگ و آموزش‌و‌پرورش با هدف تقویت توانمندی‌های دانش‌آموزان در این حوزه راه‌اندازی کرده است. این برنامه در راستای راهبرد گسترده‌تر ادغام فرهنگ و هنر در حوزه آموزش عمومی عربستان سعودی است.

بیشتر از فرهنگ و هنر