تورم سالانه ترکیه در ماه اوت به زیر ۵۲ درصد رسید

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ تورم سالانه ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۴ به زیر ۴۳ درصد می‌رسد

تصویری از بازار محلی منطقه بیلیکدوزو در استانبول‌ــ شهرداری بیلیکدوزو

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ترکیه از نرخ تورم این کشور نشان می‌دهد که در ادامه روند کاهشی ماه‌های پیشین، نرخ تورم سالانه در این کشور به ۵۱.۹۷ کاهش یافت که کمی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.

بر مبنای اعلام مرکز آمار ترکیه، تورم ماهانه در ماه اوت به ۲.۴۷ درصد رسید، در حالی که در ماه ژوییه ۳.۲۳ درصد بود. نرخ تورم سالانه این کشور در ماه ژوییه هم ۶۱.۷۸ درصد اعلام شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش قابل‌توجه نرخ تورم در ترکیه ناشی از آثار پایه‌ای (Base Effects) و قیمت مواد غذایی بود که بانک مرکزی این کشور به‌طور جدی آن را دنبال می‌کند.

ترکیه در ماه مه با رسیدن به نرخ ۷۵ درصد، بالاترین نرخ تورم سالانه از سال ۲۰۲۲ تاکنون را ثبت کرد اما پس از آن با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، روند کاهش نرخ تورم در این کشور آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه اوت، تورم سالانه ناشی از بالا رفتن نرخ آموزش بود به ۱۲۱ درصد رسید و تورم مسکن نیز ۱۰۱ درصد بود. با این حال، این موارد با مواد غذایی و نوشیدنی‌های الکلی که فقط ۴۵ درصد افزایش یافت، جبران شد.

کارشناسان اقتصادی در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ تورم سالانه ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۴۲.۹۵ درصد برسد، حال‌ آنکه بانک مرکزی این کشور وعده داده بود که تا پایان سال جاری نرخ تورم را به زیر ۱۰ درصد می‌رساند.

خبرگزاری آنادولو در ماه ژوییه به نقل از هانس کریستین ویتوسکا، مدیر تحقیقات خاورمیانه و اروپای شرقی دویچه بانک، نوشت که انتظار می‌رود نرخ تورم ترکیه طی «یک روند کاهش تورم قوی» در پایان امسال به ۴۰ درصد برسد. پس از آن نیز این کشور برای مرحله دوم رساندن نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد آماده خواهد شد.

او گفت: «ترکیه سال گذشته با آغاز تغییرات در سیاست‌های کلان اقتصادی گام بسیار خوبی برداشت؛ زیرا ذخایر خالص این کشور از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفت و ذخایر بین‌المللی نیز به سطح ۱۵۰ میلیارد دلار نزدیک شد.»

به گفته مدیر تحقیقات خاورمیانه و اروپای شرقی دویچه بانک، اقتصاددان‌های دویچه بانک انتظار دارند اقتصاد ترکیه امسال ۳.۵ درصد رشد کند.

روند چشمگیر افزایش نرخ تورم در ترکیه پس از آن آغاز شد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، تحت تاثیر اعتقادات دینی، نرخ بهره بانکی را کاهش داد. پس از آن بود که ارزش لیر به‌شدت سقوط کرد و رکوردهایی تازه‌ از کاهش ارزش لیر در برابر دیگر ارزهای بین‌المللی ثبت شد.

در سپتامبر سال ۲۰۲۱ که سیاست‌های بانکی اردوغان شروع شد، نقدینگی ترکیه معادل ۳.۹ هزار میلیارد لیر بود اما این عدد در ماه مه ۲۰۲۴ به ۱۴.۸ هزار میلیارد لیر رسید. رشد نقدینگی به همراه سیاست‌های پولی نامناسب دور تورمی تند در این کشور را در پی داشت.

پس از اینکه اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۳ پیروز شد و بار دیگر به قدرت رسید، سیاست‌های بانکی‌اش را تغییر داد. از ماه ژوئن همان سال نیز نرخ بهره بانکی افزایش یافت و به ۵۰ درصد رسید.

اکنون کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش نرخ تورم طی ماه‌های نوامبر و دسامبر نیز ادامه می‌یابد. در عین حال احتمال می‌دهند که نرخ تورم ماه سپتامبر با ماه اوت تفاوت چندانی نداشته باشد.

ارزش لیر در برابر دلار در ماه اوت نزدیک به سه درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد در روزهای اخیر رسید. در واکنش، نیز بانک مرکزی ترکیه با هدف نجات پول ملی این کشور مشوق‌های بیشتری برای سپرده‌گذاری لیر اعلام کرد.