رویکرد هریس در قبال اسرائیل چه خواهد بود؟

هالی سویفر، مشاور سابق هریس، می‌گوید او با نتانیاهو همکاری خواهد کرد اما در خفا گفت‌و‌گوهای صریحی با نخست‌وزیر اسرائیل خواهد داشت

آخر هفته، خبری منتشر شد که اسرائیل اجساد شش گروگان در غزه، از جمله جسد هرش گلدبرگ‌ـ‌پولین، شهروند اسرائیلی‌ـ‌آمریکایی، را پیدا کرده است. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، اندکی بعد در بیانیه‌ای حماس را محکوم کرد.

هریس گفت: «از کشتار ۱۲۰۰ نفر گرفته تا خشونت جنسی، گروگان‌گیری، و این قتل‌ها، شرارت حماس آشکار و هولناک است. تهدیدی که حماس برای مردم اسرائیل‌ــ و شهروندان آمریکایی در اسرائیل‌ــ ایجاد می‌کند باید از بین برود و حماس نمی‌تواند غزه را کنترل کند.»

تنها چند هفته پیش از پیدا شدن جسد گلدبرگ‌ـ‌پولین، والدین او در مجمع ملی دموکرات‌ها صحبت کرده بودند. آن‌ها در شرایطی این کار را انجام دادند که نمایندگان رای‌دهندگان «غیرمتعهد» اعتراض کردند که یک فلسطینی نیز باید بتواند در صحن اصلی مجمع صحبت کند. اما این اتفاق نیفتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که در صورت راهیابی هریس به کاخ سفید، او با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد، جنگ اسرائیل در غزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایش خواهد بود. از سویی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، از اسرائیل خواسته است «کار را تمام کند» و یهودیان آمریکایی را‌ــ که عمدتا به دموکرات‌ها رای می‌دهند‌ــ به‌دلیل حمایت از حزب هریس آماج انتقاد قرار داده است. ترامپ حتی تا آن‌جا پیش رفت که داگلاس امهاف، همسر هریس، معاون رئیس‌جمهوری، را «یهودی مزخرف» نامید.

نشریه اینساید واشینگتن با هالی سویفر صحبت کرده است، که در دو سال اول دوره سناتوری هریس به‌عنوان مشاور امنیت ملی او کار می‌کرد. سویفر، که اکنون مدیر اجرایی شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا است، به ایندیپندنت گفت هریس نشان داده است که از تهدیدهای امنیتی منحصربه‌فردی که اسرائیل با آن‌ها مواجه است درک عمیقی دارد.

سویفر گفت: «وقتی در نوامبر ۲۰۱۷ به اسرائیل سفر کردیم، این موضوع را از نزدیک دیدم. او آن زمان توجهش به آتشبارهای گنبد آهنین بود. سویفر در ادامه افزود هریس تهدیدی را که اسرائیل با آن مواجه است، نه تنها از جانب حماس بلکه از سوی حزب‌الله، که هر دو نیروهای نیابتی ایران محسوب می‌شوند، درک می‌کند.»

سویفر در ادامه افزود: «من در مجمع حضور داشتم و فکر می‌کنم رای‌دهندگان غیرمتعهد یا نمایندگان غیرمتعهد، و همین‌طور معترضان در بیرون، بسیار کمتر از آنچه امیدوار بودند تاثیر گذاشتند، و دلیلش این است که دموکرات‌ها، [و همین‌طور] نامزدهای ما، با آن‌ها هم‌نظر نیستند.»

در مصاحبه هفته گذشته هریس با سی‌ان‌ان، معاون رئیس‌جمهوری بار دیگر بر حمایتش از اسرائیل تاکید کرد و از بیان شرط و شروط  در مورد کمک به این کشور خودداری کرد. سویفر متذکر شد که هریس در دوره سناتوری همواره به کمک نظامی به اسرائیل رای می‌داد و از کمک بیشتر به اسرائیل که در یک بسته امنیت ملی شامل کمک به اوکراین و تایوان تصویب شد، حمایت کرد.

سویفر در ادامه گفت: «او همچنین در این دولت در کاخ سفید در محکومیت جنایت‌های هولناکی که شاهد بودیم حماس در ۷ اکتبر مرتکب شد، صدایی متمایز و صریح داشته است. او نه تنها قتل و ربودن این همه آدم را محکوم کرده است، بلکه به‌طور مشخص خشونت جنسی را محکوم کرده است. او صدای همدردی‌ای بوده است که همه ما در مورد فلسطینیان بی‌گناهی که در غزه رنج می‌کشند احساس می‌کنیم، و درخواست‌های او برای تداوم جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه درخواست اکثریت گسترده‌ای از یهودیان آمریکایی است.»

در واقع، هریس در سخنرانی‌اش در مجمع گفت او و جو بایدن، رئیس‌جمهوری، به‌صورت «شبانه‌روزی» تلاش می‌کنند به جنگ پایان دهند، «زیرا اکنون زمان آن رسیده است تا توافقی برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس صورت گیرد». او همچنین اضافه کرد که «آنچه در ۱۰ ماه گذشته در غزه رخ داده ویرانگر است».

مدافعان حامی فلسطینیان گفته‌اند که این ارسال پیام کافی نیست، بیشتر به این دلیل که در واقع تعهدی به تغییر سیاست نیست.

سویفر به مقایسه لحن ترامپ و هریس اشاره کرد. به‌ویژه، در تنها مناظره میان ترامپ و بایدن، ترامپ گفت بایدن «مانند یک فلسطینی رفتار می‌کند»، او به چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، نیز که یهودی است همین توهین را کرد. ترامپ این هفته، همراه دیگر جمهوری‌خواهان، در جمع ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه صحبت خواهد کرد.

سویفر گفت: «او تا همین هفته پیش بارها میلیون‌ها یهودی آمریکایی را تحقیر کرده است، و مطمئنم که این هفته نیز دوباره این کار را خواهد کرد، زیرا روز پنجشنبه در جمع ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه صحبت می‌کند و هر بار که با گروهی از یهودیان، از جمله جمهوری‌خواه، صحبت می‌کند حرف‌های یهودستیزانه می‌زند.»

ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اغلب همکاری صمیمانه‌ای داشته‌اند. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش سفارت آمریکا در اسرائیل را به اورشلیم منتقل کرد و بلندی‌های جولان را به‌عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت شناخت.

نتانیاهو نیز، به سهم خود، در سخنرانی‌اش در کنگره در ماه ژوییه، به‌طور مشخص از ترامپ نام برد و از او بابت حمایتش تشکر کرد. این اقدام حتی باعث رنجش برخی دموکرات‌های حاضر در مراسم شد. هریس در این سخنرانی حضور نداشت، با وجود اینکه معمولا معاونان رئیس‌جمهوری در چنین سخنرانی‌های مشترکی پشت سر رهبران دولت‌ها می‌نشینند.

سویفر گفت هریس به رابطه آمریکا و اسرائیل با ذره‌بین «سیاسی» نگاه نخواهد کرد.

سویفر گفت: «او با نتانیاهو همکاری خواهد کرد. با این حال، او همچنین به‌صراحت گفته است، از جمله پس از دیدارشان در ماه ژوییه، که به دفاع از منافع آمریکا و منافع آمریکایی‌ها، که گروگان‌های آمریکایی را نیز شامل می‌شود، ادامه خواهد داد. و او همچنان در گفت‌و‌گوهای صریح با نخست‌وزیر [اسرائیل] دیدگاه‌هایش را بیان خواهد کرد، درست همان کاری که این دولت کرده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان