بلینکن: ایران محموله‌های موشکی به روسیه ارسال کرده است، ایران‌ایر را تحریم کردیم

وزرای امور خارجه آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که برای مقابله با فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی ایران متحد شده‌اند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست مشترک با دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ ـ REUTERS

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که این هفته به طور مشترک به کی‌یف سفر خواهند کرد، روز سه‌شنبه در یک نشست مشترک در بریتانیا گفتند که در مورد مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه و اوکراین متحدند.

به گزارش رویترز، در این نشست، دیوید لمی به خبرنگاران گفت: «ما کاملا در مورد نیاز به مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه و فراتر از آن همسو هستیم. ما شاهد یک الگوی نگران‌کننده از حمایت بیشتر جمهوری اسلامی از جنگ کرملین علیه اوکراینیم و امروز در مورد تعهد مشترک خود برای پاسخگو کردن تهران به دلیل نقش این کشور د تضعیف ثبات جهانی صحبت کردیم.»

پس از آن، آنتونی بلینکن که به بریتانیا سفر کرده است، از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به دلیل ارسال موشک به روسیه خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس گفت: «تصمیم ایران برای تامین موشک‌های بالیستیک روسیه امنیت اروپا را تهدید می‌کند و از این رو تحریم‌های جدیدی اواخر روز سه‌شنبه علیه ایران اعلام خواهند شد.»

پس از انتشار گزارش‌هایی در روزهای گذشته مبنی بر ارسال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه، بلینکن روز سه‌شنبه این موضوع را تایید کرد و گفت: «روسیه اکنون محموله‌هایی از این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده و احتمالا ظرف چند هفته آینده از آن‌ها در اوکراین استفاده خواهد کرد.»

بلینکن گفت که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران شامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌شود و انتظار می‌رود کشورهای دیگر نیز تحریم‌های جدیدی را اعلام کنند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن افزود: «پوتین برای به راه انداختن این جنگ تجاوزکارانه، به طور فزاینده‌ای به کمک ایران و کره شمالی متکی است. تهران علاوه بر ارسال پهپادهای مرگبار، ساخت کارخانه تولید پهپاد در روسیه و آموزش نیروهای این کشور مدتی است که موشک‌های بالستیک هم به روسیه می‌دهد. ما به تهران هشدار داده‌ایم که این اقدامات باعث تشدید تنش خواهد شد و امروز به همراه متحدان خود تحریم‌های بیشتری را علیه ایران از جمله علیه شرکت ایران‌ایر اعلام می‌کنیم.»

جمهوری اسلامی ایران ارائه سلاح به روسیه برای جنگ در اوکراین را رد کرده است. با این حال رویترز در ماه اوت گزارش داده بود که روسیه منتظر تحویل گرفتن قریب‌الوقوع صدها موشک بالیستیک فتح-۳۶۰ از جمهوری اسلامی است و ده‌ها مامور نظامی روسیه در ایران در حال آموزش سلاح‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای برای استفاده احتمالی در جنگ اوکراین‌اند.

وال‌استریت ژورنال نیز روز جمعه به نقل از یک آمریکایی، بی‌آنکه نامی از او ببرد، نوشت که ایران موشک‌های کوتاه‌بردش را به روسیه تحویل داده است.

به نوشته این رسانه، مقام‌های اروپایی با استناد به جلسه سفرای اتحادیه اروپا با مقام‌های آمریکایی در واشینگتن، در روز پنج‌شنبه، اعلام کردند که ایالات متحده در هفته جاری از ارسال موشک‌های جمهوری اسلامی به روسیه مطلع شده است.

پس از انتشار این گزارش، شان ساوت، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، به ما درباره تعمیق مشارکت امنیتی روسیه و ایران هشدار داده شد و ما درمورد گزارش‌ها نگرانیم.»

در واکنش به این اظهارات، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک روز جمعه اعلام کرد که موضع تهران درمورد مناقشه اوکراین تغییر نکرده است.

در بیانیه جمهوری اسلامی تاکید شد که «ایران ارائه کمک‌های نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ را که به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت‌ها و فاصله گرفتن از مذاکرات آتش‌بس منجر می‌شود غیرانسانی می‌داند و از مشارکت در چنین اقداماتی خودداری می‌کند.»

جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را انکار کرده بود، اما مقام‌های اوکراینی تاکید کرده‌اند که روسیه در جنگ از این پهپادها استفاده می‌کند. به گفته کارشناسان نظامی، مسکو موشک‌های بالیستیک دارد، اما عرضه فتح-۳۶۰ به روسیه آن کشور را قادر می‌کند که از زرادخانه بیشتری برای اهدافی فراتر از خط مقدم استفاده و با کلاهک‌های ایرانی به اهداف دورتری حمله کند.

پس از انتشار خبر اعلام تحریم‌های جدید آمریکا، خبرگزاری ایلنا به نقل از مدیرعامل شرکت ایران‌ایر نوشت: «درباره این موضوع به صورت رسمی هیچ اعلامی را دریافت نکرده‌ایم و هیچ محدودیتی از سوی فرودگاه‌های خارجی به ایران ایر اعلام نشده‌ است.»

با این حال اسفندماه سال گذشته نیز گروه هفت، برترین کشورهای توسعه‌یافته جهان، در بیانیه‌ای به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود که حق ارسال موشک‌های بالستیک خود به روسیه را ندارد و در صورت ادامه کمک‌های نظامی به این کشور، ایران با تحریم‌های گسترده‌تری مانند ممنوعیت پروازهای ایران‌ایر به اروپا مواجه خواهد شد.

در آن بیانیه تاکید شد که اگر ایران در ادامه کمک‌های نظامی‌اش به روسیه در جنگ با اوکراین، موشک‌های بالستیک خود را نیز به این کشور ارسال کند، پاسخ جامعه بین‌المللی شامل «اقدامات جدید و شدید علیه ایران» خواهد بود.