بریتانیا: موشک‌های ایران در روسیه معادله اوکراین را تغییر داد

«بلینکن باتوجه به افزوده شدن موشک‌های ایرانی به زرادخانه روسیه، نشانه‌هایی مبنی بر احتمال ارایه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت غرب علیه اهدافی در داخل خاک روسیه ارسال کرد»

تصویری از زلنسکی، لمی و بلینکن که رئیس‌جمهوری اوکراین در تلگرام منتشر کرده است-t.me/V_Zelenskiy_official

دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا در جریان سفر به کی‌اف به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت، «ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه، معادلات درباره استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد غرب علیه اهدافی داخل روسیه را تغییر داد.»

لمی روز چهارشنبه پس از دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در لندن به اوکراین سفر کرد.

آنها در این سفر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ملاقات کردند و خواستار کاهش محدودیت‌های متحدان در استفاده اوکراین از سلاح‌های تولید غرب شدند.

آمریکا و بریتانیا تا کنون به دلیل نگرانی از گسترش جنگ به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را نداده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما وال استریت ژورنال گزارش داده است که به نظر می‌رسد بلینکن نشانه‌هایی مبنی بر تغییر موضع آمریکا در این زمینه ارسال کرده است. براساس این گزارش «بلینکن باتوجه به افزوده شدن موشک‌های ایرانی به زرادخانه روسیه، نشانه‌هایی مبنی بر احتمال ارایه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت غرب علیه اهدافی در داخل خاک روسیه ارسال کرد.»

گاردین نیز در همین زمینه گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا به لغو محدودیت‌های آمریکا در زمینه استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد تولید غرب اشاره کرده است.

این روزنامه بریتانیایی گزارش داد که به نظر می‌رسد به‌طور خصوصی در این زمینه تصمیم‌گیری شده است.

هرچند جمهوری اسلامی ارسال موشک به روسیه را تکذیب می‌کند اما هم‌اکنون آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی را در همین زمینه علیه ایران اعمال کرده‌اند که از جمله آنها تحریم ایران‌ایر است.  بخش عمده‌ای از تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اکتبر سال گذشته میلادی، به موجب یکی از بندهای غروب برجام لغو شد.

بیشتر از جهان