ناو جنگی آمریکا در خاورمیانه به خانه برمی‌گردد

ناو روزولت که مقر آن سن‌دیگو است و ناو شکن همراه آن، یو‌اس‌اس دنیل اینوی، روز پنجشنبه وارد مرکز فرماندهی هند-آرام می‌شوند. یو‌اس‌اس راسل، دیگر ناوشکن این ناوگروه نیز هم اکنون منطقه را ترک کرده و در دریای چین جنوبی فعالیت می‌کند

ناو تئودور روزولت-U.S. Navy photo 

اسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکا گزارش داد، ناو «یو‌اس‌اس تئودور روزولت» که در اقدامی کم‌سابقه همزمان با یک ناو جنگی دیگر آمریکا به خاورمیانه اعزام شده بود، به خانه بازمی‌گردد. 

مقامات آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامشان با اسوشیتدپرس گفت‌و‌گو کرده‌اند می‌گویند که ناو روزولت که مقر آن سن‌دیگو است و ناو شکن همراه آن، یو‌اس‌اس دنیل اینوی، روز پنجشنبه وارد مرکز فرماندهی هند-آرام می‌شوند. یو‌اس‌اس راسل، دیگر ناوشکن این ناوگروه نیز هم اکنون منطقه را ترک کرده و در دریای چین جنوبی فعالیت می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پیش‌تر دستور داده بود که این ناوگروه به همراه ناو آبراهام لینکلن در منطقه باقی بماند.

دولت بایدن باتوجه به احتمال حمله جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به اسرائیل به دنبال ترور اسماعیل هنیه در تهران در دهم مردادماه، از ارتش خواسته بود ناو روزولت نیز به ناو آبراهام لینکلن در آب‌‌های خاورمیانه ملحق شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات پنتاگون بارها گفته‌اند که حضور نظامی آمریکا در منطقه و اعزام ناوهای جنگی به‌خصور در مورد ایران نقش بازدارندگی دارد.

ناو لینکلن که به همراه چند ناو جنگی دیگر در خلیج عمان حضور دارد سه هفته پیش به خاورمیانه رسید و تا کنون همراه با روزولت در منطقه حضور داشت.

تعداد دیگری از کشتی‌های جنگی آمریکا نیز در شرق دریای مدیترانه حضور دارند و زیردریایی مجهز به موشک هدایت شونده یو‌اس‌اس‌ جورجیا به همراه دو ناوشکن دیگر در دریای سرخ است. آب‌‌هایی که در ۱۱ ماه اخیر به موازات جنگ اسرائیل و حماس در غزه هدف حمله‌های مکرر حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی بوده است.

همزمان با اعزام ناو روزولت به منطقه نیز مقامات پنتاگون گفتند که با این اقدام پیام روشنی به جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌کنند.

تهران پس از ترور هنیه گفته بود که انتقام او را می‌گیرد، اما اکنون مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند این انتقام ممکن است طولانی شود و جنس آن با دیگر تلافی‌جویی‌های تهران متفاوت باشد.

بیشتر از جهان