پزشکیان پیش از سفر به اقلیم کردستان: عراق وطن دوم ما است

برخی رسانه‌های عراقی خبر دادند که دولت این کشور با پیشنهاد پزشکیان برای تسویه بدهی‌های بغداد با یک ارز مشترک مخالفت کرده است

مسعود پزشکیان پنجشنبه ۲۲ شهریور در دومین روز سفرش به عراق، در میان استقبال رهبران احزاب کرد اقلیم کردستان وارد این منطقه شد. از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ تاکنون، این نخستین سفر یک رئیس‌ دولت ایران به این اقلیم و شهرهای اربیل و سلیمانیه محسوب می‌شود.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و سایر سران و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی این منطقه به دیدار رئیس‌جمهوری ایران رفتند؛ دیداری که با ادعای پیشین شماری از رهبران سیاسی کردستان عراق درباره همراهی نکردن آنان با سیاست‌های سرکوبگرانه نظام جمهوری اسلامی علیه مردم ایران، آشکارا تناقض دارد.

مسعود پزشکیان در اولین روز سفر به عراق و در دیدار با نخست‌وزیر این کشور خواستار این شده بود تا کشورهای اسلامی مانند اتحادیه اروپا مرزهای میان یکدیگر را کنار بگذارند. اوشامگاه چهارشنبه و پیش از عزیمت به اقلیم کردستان هم در دیدارش با «فائق زیدان»، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق گفت که عراق «وطن دوم ایرانیان» است.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، که در فرودگاه اربیل به استقبال پزشکیان آمده بود در حاشیه دیدار با رئیس‌جمهوری ایران، مقابل خبرنگاران به زبان فارسی گفت که به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم کردستان به ایران حمله شود.

او افزود: «مردم، حکومت و رهبران اقلیم کردستان امروز بسیار خوشحال‌اند که آقای پزشکیان در سفرشان از کردستان عراق هم دیدن کرد. ما با ایران مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی بسیاری داریم و حضور آقای رئیس‌جمهوری به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری ایران که از اربیل دیدن کرده‌اند، برای ما به تمام معنا تاریخی است. در جلسات درباره پیشبرد روابط و مسائل امنیتی تاکید کردیم و هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد واردات اقلام مختلف به اقلیم کردستان از ایران است.»

نچیروان بارزانی در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان هم شرکت کرده بود.

در مقابل، مسعود پزشکیان نیز مقابل خبرنگاران ایرانی به زبان کردی سخن گفت و ضمن تاکید بر گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با عراق و اقلیم کردستان، عنوان کرد که از حضور در جمع رهبران سیاسی کرد به هیچ وجه احساس غریبی نمی‌کند.

جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی، محسن حاجی‌میرزایی، رئیس دفتر، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری، پزشکیان را در این سفر همراهی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکیان در دیدار با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، از او برای سفر به ایران به‌طور رسمی دعوت کرد.

اما در همین حال برخی از رسانه‌های عراقی خبر داده‌اند که وزیر امور خارجه عراق با پیشنهاد پزشکیان برای تسویه بدهی این کشور به ایران به صورت پرداخت با یک ارز مشترک، مخالفت و تاکید کرده است که تهران برای دریافت طلبش، تنها می‌تواند از طریق خرید کالاهایی که در فهرست اقلام تحریمی ایالات متحده قرار ندارند، اقدام کند.

میزان بدهی دولت عراق به جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار براورد می‌شود. دولت عراق به دستور بانک مرکزی ایالات متحده، اجازه ندارد این بدهی را به صورت دلاری تسویه کند و به گفته یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، بین طرفین توافق شده است از حدود ۱۰ میلیارد طلب ایران که در بانک تی‌بی‌آی قرار دارد، تنها برای خرید اقلام غیر‌تحریمی مانند دارو و کالاهای اساسی استفاده شود.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، پس از دیدار با مسعود پزشکیان در روز چهارشنبه گفته بود: «از جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم که در خرید گاز از ترکمنستان به ما کمک کرد. با وجود تحریم‌های موجود، برادران ایرانی به ما کمک گسترده‌ای کرده‌اند.»