«مهاجمان گفتند به صف بایستید عکس می‌گیریم و بعد تیراندازی کردند»

از میان ۱۷ تن از هزاره‌های شیعه ساکن دایکندی که به دست مهاجمان داعش تیرباران شدند، چهار تن زنده مانده‌اند

ترکیبی از تصاویر روستای قریودال و صحنه تیرباران ۱۷ تن از ساکنان این روستا به دست مهاجمان داعش- ایندیپندنت فارسی

بعدازظهر است و ساکنان روستای کوچک قریودال برای یک اتفاق ساده خوشحال‌اند: زائران روستا از کربلا برگشته‌اند. روستای قریودال در میان کوهستان‌های شهرستان سنگ‌تخت و بندر استان دایکندی قرار دارد. این روستا از محروم‌ترین مناطق افغانستان است که نشانی از رفاه و آبادی در آن به چشم نمی‌خورد. ساکنان روستا با شادمانی آماده پذیرایی از زائران کربلا می‌شوند. حدود ۴۰ نفر از ساکنان قرار است از مسیر کوهستانی و جاده‌های خاکی به استان غور بروند تا زائرانی را که از کربلا برگشته‌اند با خود به روستا بیاورند. هفده نفر از مردان روستا زودتر از همه آماده می‌شوند و به سمت مقصد حرکت می‌کنند، اما در حدود دو کیلومتری روستا، چهار مرد نقاب‌پوش مسلح آنان را متوقف می‌کنند. یکی از مردان مسلح به مردان روستای قریودال می‌گوید: «ما افراد امارت اسلامی هستیم و گزارشی دریافت کرده‌ایم که یک نفر در میان شما مشکوک به فعالیت تخریبی است و باید همه را بازرسی کنیم.»

بازرسی بدنی را شروع می‌کنند و گوشی‌های همراه همه ۱۷ نفر را در کیسه‌ای می‌اندازند و بعد دستور می‌دهند که به صف بایستند تا عکس بگیرند. از چهار مرد نقاب‌پوش سه نفر کلاشنیکف دارند و یکی اسلحه کمری. این مرد در یک دست تپانچه دارد و در دست دیگر گوشی همراه که با آن عکس و ویدیو می‌گیرد. مردان روستای قریودال همه به صف می‌ایستند. سه مرد سلاح‌هایشان را به سمت صف منظم مردان روستا می‌چرخانند و بی‌وقفه شکلیک می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدای شلیک‌ها در میان دره و روستا پیچید و مردان و زنانی که در راه بودند یا در حال آماده شدن برای حرکت به سمت غور، سراسیمه به سمت صدای گلوله‌ها دویدند. 

«من دیدم که مردان مسلح با خیال راحت به دوستانم شلیک می‌کردند و آن‌ها یکی‌یکی به زمین می‌افتادند.»

عبدالحکیم (مستعار)، از ساکنان روستای قریودال و از همراهان قربانیان کشتار روز پنج‌شنبه، در صحبت تلفنی با ایندیپندنت فارسی، چگونگی تیرباران شدن ۱۷ مرد هزاره به‌دست افراد داعش را توضیح داد.

ساعاتی پس از این کشتار، داعش ویدیویی از این صحنه منتشر کرد و گفت «۱۵ رافضی مرتد» را به قتل رسانده است.

در ویدیویی که از این صحنه منتشر شد، از میان صف مردانی که یکی‌یکی به زمین می‌افتند، چهار مرد تلاش می‌کنند تا از میان رگبار گلوله‌ها فرار ‌کنند. مهاجمان مردان در حال فرار را هدف می‌گیرند و همه پس از چند قدم دویدن به زمین می‌افتند. یکی از مهاجمان که این ویدیو را ثبت کرده، آخرین گلوله‌ها را به سر و صورت و بدن مردان تیرباران‌شده شلیک می‌کند تا مطمئن شود که جان باخته‌اند.

عبدالحکیم که شاهد وقوع این حادثه بود، گفت مهاجمان سوار بر موتورسیکلت از محل فرار کردند و یکی از قربانیان را نیز با خود بردند. عبدالحکیم گفت ساکنان روستای قریودال در وحشتی عمیق فرورفته‌اند و سراسر روستا را اندوه و ترس فراگرفته است. او گفت چهار نفری که در حال فرار هدف قرار گرفتند به‌شدت مجروح شده‌اند و وضعیت یکی از آنان وخیم است. عبدالحکیم از زبان زخمی‌های این حادثه که اکنون در بیمارستان شهر نیلی تحت درمان‌اند، گفت مهاجمان در حین شلیک قربانیان را «کافرهای مشرک» خطاب کرده‌اند. 

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که سخن‌گویان و مقام‌های طالبان مدعی برقراری امنیت و مهار شدن داعش خراسان‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، در پیامی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرد، این حادثه را محکوم کرد و گفت عاملان آن بازداشت خواهند شد. عبدالحکیم که در محل حادثه حضور داشت، گفت پس از حادثه با مسئولان محلی طالبان تماس گرفته و از آنان خواسته شد که برای ردیابی عاملان و انتقال مجروحان به محل حادثه بیایند، اما آنان با چندین ساعت تاخیر به محل حادثه رسیدند.

سلسله حملات به غیرنظامیان هزاره و شیعه از اوایل ۲۰۱۵ و با تاسیس داعش خراسان آغاز شد و در این مدت مهاجمان انتحاری این گروه به مساجد، مدارس، مکان‌های تجمع، زیارت‌گاه‌ها، بیمارستان‌ها و عروسی‌های هزاره‌ها و شیعیان در کابل و شهرهای مختلف حمله کرده‌اند. تداوم این حملات باعث شد که در چند سال اخیر نهادهای حقوق بشری در داخل و بیرون از افغانستان برای به‌رسمیت‌شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها کمپینی به راه اندازند.

فعالان این کمپین می‌گویند به‌رسمیت شناخته‌شدن نسل‌کشی هزاره‌ها باعث می‌شود تا سازمان ملل متحد و دولت‌های مسئول در زمینه متوقف کردن آن اقدام کنند و همچنین زمینه به دادگاه کشانیدن عاملان آن نیز فراهم شود.