آمریکا و بریتانیا بار دیگر درباره ارسال تسلیحات از ایران به روسیه ابراز نگرانی کردند

سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از دیدار رهبران آمریکا و بریتانیا اعلام کرد که ایالات متحده فعلا قصد ندارد در سیاست‌هایش درمورد استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد تغییری بدهد

دیدار کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در کاخ سفید، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴-  AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه در بحبوحه تنش‌های فزاینده درمورد روسیه در کاخ سفید دیدار کردند.

به گزارش واشینگتن پست، در این دیدار که دیگر مقام‌های ارشد ایالات متحده و بریتانیا ازجمله وزرای امورخارجه نیز حضور داشتند، درباره ارائه سلاح‌های مرگبار ایران و کره شمالی به روسیه ابراز نگرانی شد.

دیدار در کاخ سفید پس از آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت‌وگو کردند.

در بیانیه کاخ سفید درباره نشست روز جمعه آمده است که رهبران آمریکا و بریتانیا از حمایت برخی کشورها از روسیه نام برده و نگرانی‌شان را درباره آن ابراز کرده‌اند.

در این بیانیه اشاره شده است: «مقام‌های دو کشور نگرانی عمیقشان را درمورد ارائه تسلیحات مرگبار از سوی ایران و کره شمالی به روسیه و همچنین حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه ابراز کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کی‌یر استارمر نیز پیش از دیدار با بایدن به خبرنگاران گفت که اوکراین حق دارد در برابر تهاجم غیرقانونی روسیه از خودش دفاع کند. او همچنین روسیه را به «تشدید قابل توجه» جنگ از طریق واردات تسلیحات بالیستیک از ایران متهم کرد و گفت که این اقدام تهران «توانایی پوتین برای ادامه جنگ غیرقانونی را تقویت می‌کند».

پیش از این، روز سه‌شنبه، وزرای امورخارجه آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که برای مقابله با فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی ایران متحد شده‌اند. در آن دیدار، آنتونی بلینکن از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خبر داد. او گفت که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران شامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌شود و انتظار دارد کشورهای دیگر نیز تحریم‌های جدیدی را اعلام کنند.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه، بلینکن روز سه‌شنبه این موضوع را تایید کرد و گفت: «روسیه اکنون محموله‌هایی از این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده است و احتمالا ظرف چند هفته آینده در اوکراین از آن‌ها استفاده خواهد کرد.»

جمهوری اسلامی ایران ارائه سلاح به روسیه برای جنگ در اوکراین را رد کرده است. با این حال، رویترز در ماه اوت گزارش داده بود که روسیه منتظر تحویل گرفتن قریب‌الوقوع صدها موشک بالیستیک فتح-۳۶۰ از جمهوری اسلامی است و ده‌ها مامور نظامی روسیه در ایران در حال آموزش به‌کارگیری سلاح‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای برای استفاده احتمالی در جنگ اوکراین‌اند. وال‌استریت ژورنال نیز روز جمعه به نقل از یک آمریکایی، بی‌آنکه نامی از او ببرد، نوشت که ایران موشک‌های کوتاه‌بردش را به روسیه تحویل داده است.

با اینکه اوکراین انتظار داشت در جریان دیدار روز جمعه مقام‌های بریتانیا و آمریکا حمایت بیشتری به دست بیاورد، بایدن و استارمر از پاسخ علنی به این سوال که آیا مسیر استفاده اوکراین از تسلیحات ساخت غرب برای حمله به عمق خاک روسیه هموار می‌شود یا نه، خودداری کردند.

 با این حال، بایدن بار دیگر بر حمایت از اوکراین تاکید کرد و افزود: «واضح است که پوتین در این جنگ پیروز نخواهد شد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، این هفته درمورد احتمال استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق خاک کشورش به‌شدت هشدار داد. او تهدید کرد که اگر اوکراین موشک‌های غربی را به سمت روسیه شلیک کند آن را به‌منزله حمله ناتو تلقی خواهد کرد و بر این اساس پاسخ خواهد داد؛ موضعی که تهدیدی برای تشدید جنگ است.

پوتین اواخر پنج‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «اگر این تصمیم گرفته شود، معنایی جز دخالت مستقیم ناتو و کشورهای اروپایی در جنگ اوکراین نخواهد داشت.»

 واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، نیز روز جمعه درباره استفاده از سلاح‌های غربی در عمق روسیه به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد. او گفت: «واقعیت این است که ناتو طرف مستقیم خصومت‌ها علیه یک قدرت هسته‌ای خواهد بود. بهتر است این را فراموش نکنید و به عواقب آن فکر کنید.»

بایدن از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ حمایتش از اوکراین را در تعادل نگه داشته است که این جنگ به یک رویارویی گسترده‌تر بدل نشود. اکنون در حالی که تنها چهار ماه از ریاست‌جمهوری او باقی مانده است، تصمیم‌گیری درباره اینکه چطور به مناقشه روسیه و اوکراین بپردازد بسیار حساس و چالش‌برانگیز است.

ولودیمیر زلنسکی ماه‌هاست که به رهبران غربی فشار می‌آورد محدودیت‌های استفاده از موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن مراکز نظامی در روسیه را لغو کنند. برخی از رهبران ارشد کنگره آمریکا نیز در روزهای گذشته از بایدن خواسته‌اند که چنین کند و می‌گویند اوکراین برای مقابله با روسیه به دست بازتری نیاز دارد.

با این حال، جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پس از دیدار رهبران آمریکا و بریتانیا اعلام کرد که ایالات متحده فعلا قصد ندارد در سیاست‌هایش درمورد استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد تغییری ایجاد کند.

از سوی دیگر، مناقشه بریتانیا و روسیه برسر اعطای اجازه به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد تشدید شده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه روز جمعه اعلام کرد که اعتبارنامه شش دیپلمات بریتانیایی را به اتهام «جاسوسی و خرابکاری» لغو کرده است. بریتانیا این اتهامات را بی‌اساس خواند و اعلام کرد که اقدام کرملین در تلافی اقدام‌های چند ماه گذشته لندن مبنی بر اخراج وابسته نظامی روسیه انجام شده است.

روسیه اخراج این دیپلمات‌های بریتانیایی را تنها چند ساعت پیش از دیدار کی‌یر استارمر با جو بایدن در کاخ سفید اعلام کرد. با این حال بریتانیا اعلام کرد که اعتبارنامه کارکنانش ماه گذشته لغو شده و آنها چند هفته پیش مسکو را به مقصد لندن ترک کرده‌اند.