افزایش ۴۳ درصدی تجارت دولت بایدن و جمهوری اسلامی؛ پزشکیان: آمریکا برادر ما است

براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، در سال ۲۰۲۳ حجم روابط تجاری بریتانیا و ایران ۶۶ درصد افزایش یافت و ارزش تجارت عربستان با ایران چهار برابر شد

پزشکیان و بایدن- تلفیقی از ایسنا / AFP / کانوا

درحالی که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نخستین کنفرانس خبری پس از ورود به پاستور آمریکا را برادر خواند و از سفر یک هفته‌ای به ایالات متحده سخن گفت، واشینگتن فری بیکن به نقل از گزارشی که در اختیار کنگره قرار گرفته، گزارش داد که روابط تجاری آمریکا با ایران در سال گذشته افزایش ۴۳ درصدی داشت و به بیش از ۸۱ میلیون دلار رسید.

براساس این گزارش، این رونق تجارت نشان می‌دهد که دولت بایدن-هریس در حال دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای تامین منابع مالی جمهوری اسلامی است؛ آن هم در زمانی که جمهوری اسلامی با استفاده از گروه‌های نیابتی خود در حال دامن زدن به بی‌ثباتی‌های خاورمیانه است. همزمان با افزایش روابط تجاری دولت بایدن با جمهوری اسلامی، پزشکیان هم درباره احتمال دیدار با بایدن گفته است: «یک هفته به آمریکا می رویم، آمریکایی‌ها اول باید برادری خود را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند، چیزهایی را که نوشته‌ایم پاره نکنند، بگذارند ما زندگی کنیم، بعد با هم گفت‌و‌گو هم می‌کنیم، با آن‌ها دعوا نداریم.» پزشکیان گفت: «ما با همه برداریم و با آنان نیز برادر هستیم.»

علاوه بر پزشکیان که می‌گوید با آمریکا دعوا ندارد، عباس عراقچی نیز در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، گفته است که ایران آماده مذاکره درباره برجام در حاشیه این نشست است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا که اخیرا به کنگره ارایه شده است، نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳، ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کالا از ایران وارد کرده است و ۵۹ میلیون دلار هم به ایران صادرات داشته است. کل تجارت بین آمریکا و ایران نیز در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۲۴ میلیون دلار رشد داشته است که افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین مدت ارزش روابط تجاری ایران و چین، هفت درصد کمتر شده که نشان می‌دهد دولت بایدن هریس، سهمی را به خود اختصاص داده است. در این گزارش آمار روابط تجاری روسیه با ایران حذف شده است.

فری‌بیکن می‌نویسد، این گزارش غیرمحرمانه که خیلی به رسانه‌ها درز نکرده است، نگرانی‌هایی را در کنگره و نسبت به تقویت دیپلماسی دولت بایدن هریس در قبال جمهوری اسلامی پدید آورده است.

در نتیجه مماشات دولت بایدن زمینه دسترسی جمهوری اسلامی به ۱۰۰ میلیارد دلار فراهم شده است که فری‌بیکن می‌نویسد برخی تحلیلگران معتقدند در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل موثر بوده است.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه در این زمینه گفت که جای تعجب نیست که دولت بایدن به رژیم ایران با تقویت روابط تجاری کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو کمیته روابط خارجی سنا گفت، رسانه‌های رژیم هم می‌گویند که در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، روابط تجاری آمریکا با ایران دو برابر شده است. کروز می‌گوید جمهوری اسلامی این منابع را برای فعالیت‌های تروریستی که مستقیما آمریکایی‌ها را هدف می‌گیرد، هزینه می‌کند.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، تجارت آمریکا با ایران شامل محصولات کشاورزی، دارویی و تجهیزات پزشکی است. این صادرات براساس معافیت از تحریم‌ها تسهیل می‌شود. وزارت خارجه آمریکا فهرست دقیقی درباره کالا و محصولاتی که صادر شده‌اند، ارایه نکرده است.

این گزارش به روابط تجاری بریتانیا با ایران نیز اشاره دارد و می‌گوید حجم روابط تجاری تهران لندن در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۶۶ درصد بیشتر شده است. در این مدت بریتانیا ۱۱۶ میلیون دلار از ایران واردات داشته و ۷۶ میلیون دلار نیز به ایران صادر کرده است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا حاکی از آن است که حجم روابط تجاری کشورهای گروه ۲۰ با ایران نسبت به آخرین گزارشی که در این زمینه منتشر شده ۱۴ درصد کمتر شده و کاهش پنج میلیارد دلاری نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، حجم روابط تجاری عربستان سعودی با ایران چهار برابر شده و از پنج میلیون دلار به ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسیده است.

ایران در دولت بایدن به‌رغم تحریم‌های نفتی، درآمد نفتی نیز داشته است و ارزش آن ۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بیشتر از اقتصاد