دونالد ترامپ چقدر امنیت دارد؟

بر اساس برخی گزارش‌ها، مقام‌های ارشد سرویس مخفی آمریکا در دو سال گذشته بارها درخواست حمایت بیشتر از تیم امنیتی ترامپ را رد کرده‌اند

پس از آنکه دونالد ترامپ روز یکشنبه برای بار دوم طی دو ماه گذشته هدف سوءقصد قرار گرفت، دولت جو بایدن برای افزایش هزینه‌های سرویس مخفی از کنگره درخواست مجوز ویژه کرد و هشدار داد که بدون افزایش این مبلغ، سرویس مخفی آمریکا برای تقویت عملیات حفاظتی خود منابع کافی نخواهد داشت.

به گزارش سرویس جهانی بی‌‌بی‌سی، این درخواست بایدن پس از دومین سوءقصد آشکار علیه دونالد ترامپ طی هفته‌های گذشته، سوالات بسیاری را در مورد حفاظت از رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد فعلی جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو در آمریکا مطرح کرد.

ترامپ تحت چه تدابیر امنیتی قرار دارد؟

به نوشته بی‌بی‌سی، تعداد دقیق مامورانی که برای حفاظت از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به کار گرفته شده‌اند، مشخص نیست. با این حال به گفته رونالد کسلر، نویسنده‌ای که در مباحث مربوط به سرویس مخفی تخصص دارد، محافظان ترامپ حدود ۸۰ نفرند.

رونالد کسلر افزود که به طور معمول، حدود ۳۰۰ نیرو برای حفاظت از رئیس‌جمهوری آمریکا و معاون او مامور می‌شوند، در حالی که بین ۹۰ تا ۱۰۰ نفر هم برای محافظت از رئیس‌جمهورهای سابق در نظر گرفته می‌شود. این رقم به مجموعه کارکنان با درجه‌ها و مسئولیت‌های مختلف اشاره دارد؛ یعنی ترامپ یا سایر روسای‌جمهوری سابق آمریکا الزاما همیشه و برای همه رویداد‌ها، این تعداد مامور همراه نخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل ماترانگا که در دوران باراک اوباما برای ۱۲ چهره مهم در سرویس مخفی آمریکا کار کرده است، در این زمینه گفت: «جزئیات مسئولیت ماموران مخفی همیشه یکسان است؛ افسران حفاظت نزدیک در فاصله کمی از رئیس‌جمهوری سابق قرار می‌گیرند، اما تیم‌های ضد تک‌تیرانداز، تیم‌های ضدحمله و تیم‌های نظارتی با فواصل بیشتر مشغول کارند.»

بنا به ادعای مایکل ماترانگا، در شرایط عادی روسای‌جمهور سابق آمریکا تیم‌های محافظتی اضافی ندارند، اما ترامپ این تیم‌ها را در اختیار دارد.

جیسون راسل، مامور سابق سرویس مخفی، هم به بی‌بی‌سی گفت که این سرویس مسئول نظارت بر منطقه مجاور جایی است که رئیس‌جمهوری سابق حضور دارد و پلیس محلی هم مسئول حفاظت از محیط‌ اطراف فضاهای عمومی‌ مانند زمین گلف‌ است.

خدمات امنیتی ترامپ چگونه تغییر کرده است؟

به نوشته بی‌بی‌سی، سرویس مخفی پس از دریافت اطلاعاتی از توطئه جمهوری اسلامی ایران برای کشتن ترامپ، قبل از اولین سوءقصد به جان او، تدابیر امنیتی برای ترامپ را افزایش داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که از آن زمان، تعداد کارکنان سرویس مخفی تیم امنیتی ترامپ زیاد شد.

در جریان یک جلسه استماع پس از سوءقصد به ترامپ در پنسیلوانیا، رونالد رو، سرپرست سرویس مخفی آمریکا، به قانون‌گذاران گفت که آن‌ها اکنون استفاده از پهپادها را برای بازرسی مناطق گسترش داده‌، ارتباطات را بهبود بخشیده‌ و تعداد ماموران امنیتی را افزایش داده‌اند.

با این حال سرویس مخفی به سوال بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه پس از اولین سوءقصد چند مامور دیگر به تیم امنیتی ترامپ اختصاص یافت، پاسخ نداد.

به گفته کارشناسانی از جمله جیسون راسل، تعداد ماموران و تجهیزاتی که به حفاظت از رئیس‌جمهوری سابق اختصاص داده شده،‌ افزایش یافته است. او خاطرنشان کرد: «به محض اینکه ترامپ نامزد انتخابات نوامبر شد، واضح بود که حفاظت از او وارد سطح دیگری می‌شود، اما مطمئنا به سطح حفاظت از رئیس‌جمهوری یا معاون رئیس‌جمهوری نمی‌رسد.»

واشینگتن‌پست پیش از این گزارش داده بود که مقام‌های ارشد سرویس مخفی در دو سال منتهی به طرح ترور او در ماه ژوییه، بارها درخواست حمایت بیشتر از تیم امنیتی ترامپ را رد کرده‌اند. سرویس مخفی آمریکا ابتدا ارائه چنین درخواست‌هایی را رد کرد اما بعدا اذعان کرد که ممکن است برخی درخواست‌ها پذیرفته نشده باشد.

رونالد رو، رئیس موقت سرویس مخفی آمریکا، روز دوشنبه گفت که امنیت اطراف خانه دونالد ترامپ اکنون به همان سطحی رسیده است که در دوران ریاست‌جمهوری او بود. او مدعی شد که نامزد جمهوری‌خواهان اکنون از «بالاترین سطح» امنیت برخوردار است.

بودجه و کارکنان سرویس مخفی چقدر است؟

بودجه کل سرویس مخفی آمریکا در سال مالی ۲۰۲۴ به میزان ۳.۱ میلیارد دلار گزارش شد. این رقم ۹ درصد بیشتر از بودجه سال قبل از آن است.

بر اساس اطلاعات موجود، بیش از یک میلیارد دلار از این مبلغ به «حفاظت از افراد و تسهیلات» اختصاص یافته است.

سرویس مخفی در مجموع حدود هشت هزار پرسنل شامل نیروهای ویژه، کارمندان اداری و فنی دارد. نزدیک به نیمی از این تعداد یعنی سه هزار و ۶۷۱ نفر به صورت تمام وقت در عملیات حفاظتی کار می‌کنند.

این در حالی است که به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، یک دهه پیش، برای محافظت از رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های ارشد چهار هزار و ۲۷ نفر نیرو در نظر گرفته شده بود.

به گفته متخصصان، بودجه سرویس مخفی در مقایسه با هزینه‌ بالای تجهیزات نظامی، بسیار محدود و کل بودجه سرویس مخفی تقریبا به اندازه یک هزینه یک بمب‌افکن رادارگریز است و این نهاد مهم کمبود نیرو و بودجه دارد.

بیشتر از جهان