پرادا و مکس مارا؛ تقابل جسارت و ظرافت در هفته مد میلان

برگ برنده در مکس مارا لباس‌های هوشمندانه‌ای است که آسان و راحت به نظر می‌رسند

مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۵ پرادا در هفته مد میلان/AFP

در شکوه هفته مد میلان، راف سیمونز و میوچیا پرادا طبیعت را به روش ویژه خود جشن گرفتند، در حالی که ایان گریفیث خیاطی مبتنی بر ریاضیات را به نمایش گذاشت.

جس کارتنر مولی، نویسنده مد نشریه گاردین سراغ مجموعه‌های بهار و تابستان ۲۰۲۵ هفته مد میلان و نمایش دو نام بزرگ آن رفت: پرادا و مکس مارا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایش پرادا هرگز یک رژه زیبایی نیست، وقتی میوچیا پرادا و راف سیمونز، طراحان مشترک برند، از مسیر خود خارج می‌شوند تا خلاف جریان و چالش‌برانگیز باشند، نتیجه، رک و پوست‌کنده، بسیار عجیب است.

جوراب‌شلواری پشمی ضخیم با حلقه‌های کمربند. یک نیم‌تنه روی سینه با جیب‌های بزرگ و دکمه‌هایی فشاری روی نوک سینه‌ها. کفش‌هایی که از قسمت پاشنه‌ها مانند برش‌های کره به عقب برش می‌خورند.

در ساختمان بتنی پرادا در میلان، صحنه نمایش طوری طراحی‌شده بود تا تماشاگران نتوانند ببینند چه چیزی در راه است. هر لباسی دیوانه کننده تر از لباس قبلی بود.

طراحان گفتند که هدف غیرقابل‌پیش‌بینی بودن بود. این طغیانی بود علیه «الگوریتم» یا دستورالعمل. پرادا گفت: «ما الگوریتم‌ها هدایت می‌شویم. ما چیزها را دوست داریم چون مردم به ما می‌گویند که آن‌ها را دوست داشته باشیم». سیمونز افزود: «ما می‌خواستیم هر فردی ابرقهرمان خودش باشد، با داستان خودش، قدرت خودش».

پرادا تصحیح کرد: «قدرت نه من قدرت را دوست ندارم. من توانایی را دوست دارم.»

این مجموعه جسورانه بود و پرادا اعتراف کرد که برای این نمایش بسیار بیشتر از حد معمول عصبی و مضطرب بوده است.

از سوی دیگر، کتاب «درس‌هایی از شیمی»، کتاب پرفروش بانی گارموس، شیمیدان زن که در مقابل پدرسالاری قد علم کرد، طراح مکس مارا، یان گریفیث را به فکر خلاقیت علمی و ظرافت ریاضیات انداخت. گریفیث پس از نمایش خود در پشت‌صحنه نقل قولی از کرت وونگات را بیان کرد: «علم جادویی است که کار می‌کند».

ریاضیات موزون برای خیاطی ظریف ضروری است. خیاط از زوایای دقیق برای در آوردن ساسون‌هایی استفاده می‌کند که یک پارچه صاف را به لباسی سه‌بعدی تبدیل می‌کند. این ترفندها معمولا به‌طور محتاطانه پنهان می‌شوند، اما این مجموعه آن‌ها را آشکارا جشن گرفت. زوایا واضح و مغرور در روی صحنه نمایش حاضر بودند. برآمدگی یک شانه تیز بر روی یک کت قهوه‌ای شکلاتی، برش فیثاغورثی از لباسی که با یقه‌ای تک‌شانه مثلثی شکل گرفته، تقارن یک کمر محکم بسته شده. ساسون‌ها به ویژگی‌های طراحی تبدیل شدند و به‌جای پنهان شدن در داخل، روی لباس نمایان شدند.

مجموعه بهار ۲۰۲۵ مکس مارا پر بود از پیراهن‌های سفید لطیف، لباس‌هایی با رنگ‌های خاکی و خنثی که همگی خیاطی دقیق داشتند در کنار کت‌های شتری گرم‌ونرم که برجسته‌ترین تولیدات مکس مارا هستند.

 فرمول برنده در مکس مارا لباس‌های هوشمندانه‌ای است که آسان و راحت به نظر می‌رسند. گریفیث می‌گوید: «من دوست دارم آزمایش کنم، اما هرگز نمی‌خواهم که(لباس‌ها) روی صحنه آزمایشی به نظر برسد. فکر نمی‌کنم یک زن آن‌همه پولی را که در فروشگاه مکس مارا خرج می‌کند خرج کند تا به نظر برسد که بخشی از یک آزمایش است! او می‌خواهد شیک و مقتدر به نظر برسد.»

بیشتر از مُد و زیبایی