چالش‌های امنیتی منطقه، محور رایزنی وزرای دفاع عربستان سعودی و آمریکا

لوید آستین و شاهزاده خالد بن سلمان توافق کردند به تقویت مشارکت دفاعی ایالات متحده و عربستان سعودی برای کمک به بازگرداندن ثبات به منطقه ادامه دهند

تصاویری از پرچم‌های عربستان سعودی و ایالات متحده کنار هم‌- AFP

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع پنتاگون، در سخنانی اعلام کرد که لوید جی آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه با شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، گفت‌وگو و در مورد چالش‌های امنیتی منطقه رایزنی کرد.

بنا بر اعلام پنتاگون، این دو مقام ارشد درباره «علاقه متقابل دو کشور در بازدارندگی از تهاجم و کاهش تنش‌ها در سراسر منطقه» نیز تبادل نظر کردند.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «آن‌ها توافق کردند که به تقویت مشارکت دفاعی ایالات متحده و پادشاهی عربستان سعودی برای کمک به بازگرداندن ثبات و آرامش به منطقه ادامه دهند.»

به گزارش العربیه، آستین یکشنبه گذشته، با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت‌وگو کرد. پنتاگون روز دوشنبه گزارشی از این مکالمه منتشر کرد که بخشی از آن چنین بود: «اسرائیل باید از مذاکرات دیپلماتیک برای کاهش تنش با حزب‌الله لبنان در امتداد مرز لبنان و اسرائیل حمایت کند.»

تخمین زده می‌شود که حدود ۷۰ هزار اسرائیلی مجبور شده‌اند مناطق شمالی این کشور را ترک کنند و به جنوب اسرائیل پناه ببرند. در جنوب لبنان، هم حدود ۱۰۰ هزار نفر به‌ناچار خانه‌هایشان را ترک کرده و به سمت شمال یا نزدیک‌ بیروت نقل مکان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوید آستین و پنتاگون بارها بر حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرده‌اند، اما اسرائیلی‌ها را در برابر تهاجم یا گسترش کارزار نظامی به داخل لبنان تحت فشار قرار داده‌اند.

در بیانیه پنتاگون از اولین تماس آستین‌‌ــ‌گالانت آمده است که وزیر دفاع آمریکا به «عواقب مخربی» که تشدید تنش بر «مردم اسرائیل، لبنان و مناطق گسترده‌تر» خواهد داشت، اشاره کرد.

با این حال شدت درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله در روزهای گذشته افزایش یافت و در شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه به اوج رسید.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله شامگاه شنبه ۳۱ شهریور مواضعی را در عمق اسرائيل هدف حملات موشکی قرار داد و ارتش اسرائیل نیز از انهدام اهدافی در جنوب لبنان خبر داد.

حزب‌الله لبنان بامداد یکشنبه اول مهر اعلام کرد که در پاسخ به حملات اسرائیل، با ده‌ها موشک فادی ۱ و ۲ پایگاه هوایی رامات داوید در منطقه جرزئیل (مرج ابن عامر) در نزدیکی حیفا، حدود ۵۰ کیلومتری مرز لبنان، را هدف قرار داده است؛ این‌ها دوربردترین موشک‌هایی‌اند که حزب‌الله در یک سال اخیر استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های اسرائیلی، سامانه پدافند هوایی این کشور موفق شده است چندین راکت را در نزدیکی ناصره، الجلیل، عفوله و مرج ابن عامر رهگیری کند.

جنین هنیس پلاسخارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، روز یکشنبه هشدار داد که در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، خاورمیانه در آستانه «فاجعه‌ای قریب‌الوقوع» قرار دارد و تاکید کرد که این بحران راه‌حل نظامی ندارد.

بیشتر از جهان