چطور صدای زن می‌تواند مردان را ترغیب کند حتی جانشان را به خطر بیندازند؟

پژوهشی جدید نشان می‌دهد مردان بیشتر تمایل دارند خود را برای زنانی به خطر بیندازند که صدایی زیر و بلند دارند، البته فقط در صورتی که زن بخواهد

عکس تزیینی، زوجی عاشقانه به یکدیگر نگاه می‌کنند‌ــ Canva

پشت جذابیت مقاومت‌ناپذیر توضیحی علمی وجود دارد. از رقص باشکوه جفت‌گیری طاووس تا جنگ تروا، مردان گاهی کارهایی بسیار عجیب برای تحت تاثیر قرار دادن یک زن انجام می‌دهند، اما پژوهشی جدید نشان داده است که میزان تلاشی که آن‌ها برای به دست آوردن دل معشوقه‌شان می‌کنند به قابلیت‌های اغواگری و جاذبه زن نیز بستگی دارد.

به گزارش نیویورک پست، بر اساس پژوهشی که در نشریه «شخصیت و تفاوت‌های فردی» منتشر شده است مردان بیشتر تمایل دارند خود را برای زنانی به خطر بیندازند که صدایی زیر و بلند دارند، البته فقط در صورتی که زن بخواهد. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که وقتی زنان علاقه‌ای به رفتار پرخطر ندارند، مردان نیز به رفتارهای ایمن تمایل بیشتری دارند.

بر اساس نظریه تکامل، مردانی که برای یک زن حاضرند خطر کنند نشان می‌دهند که ژن‌های باکیفیت‌تری دارند و بنابراین، شریکی بهتر برای جفت‌گیری‌اند، اما ممکن است به این بستگی داشته باشد که زن تا چه حد برای ازدواج مناسب به نظر می‌رسد.

پژوهش‌ پیشین در مورد جذابیت مرتبط با تن صدای زنان نشان داده  است که مردان بیشتر زنانی را ترجیح می‌دهند که صدای زیر و شاد دارند تا زنانی که با صدای بم و اغواگر صحبت می‌کنند.  در پژوهش جدید،  محققان چینی یک گام فراتر رفته‌اند تا ببینند مردان برای جذب چنین زنانی تا چه حد تلاش می‌کنند.

آن‌ها دو آزمایش انجام دادند و از مردان جوان چینی خواسته شد تا در سناریوهای فرضی در واقعیت مجازی شرکت کنند و به صداهای زنانه زیر یا بم واکنش نشان دهند. در اولین آزمایش، یک شبیه‌سازی رانندگی با صدایی زنانه برای راهنمایی بود و مردان بین کاهش سرعت یا عبور از چراغ زرد حق انتخاب داشتند.

در آزمایش دوم، دو گروه از مردان دگرجنس‌گرا به صدای زنی با تن زیر یا بم گوش دادند. سپس، به جذابیت صدای گوینده امتیاز دادند. بعد، هر مرد یکی از دو یادداشت در مورد ترجیح زنان را دریافت کرد: زنان مردانی را می‌خواهند که «شجاع، قوی، سالم، ورزش‌دوست و مردانه» باشند یا «صبور، خانواده‌دوست، مهربان، با‌دقت و بالغ» باشند. یکی از این یادداشت‌ها برای تشویق و دیگری منع رفتار پرخطر طراحی شده بود.

از این مردان خواسته شد در محیط واقعیت مجازی روی یک تخته سه متری بر فراز ساختمانی بلند قدم بزنند، سرعت آن‌ها در طی مسیر معیار سنجش رفتار پرخطر آن‌ها در نظر گرفته شد.

نتایج آزمایش نشان داد که مردان تحت تاثیر جذابیت‌های زنانه صدای زیر، به انجام رفتارهای پرخطر تمایل بیشتری داشتند. اما در آزمایش دوم که به مردان گفته شده بود زنان مردان محتاط را ترجیح می‌دهد، صدای زیر زنانه با رفتار خطرناک‌تر مردان همراه نبود.

نویسندگان این تحقیق گفتند: «این پژوهش نشان می‌دهد که روان‌شناسی و رفتار فرد نه تنها تحت تاثیر عوامل تکاملی قرار می‌گیرد بلکه به میزان قابل‌توجهی تحت تاثیر زمینه‌ فرهنگی اجتماعی رشد آن‌ها است. رفتارهای پرخطر مردانه نشان‌دهنده حساسیت موقعیتی و ناشی از سازگاری‌های طبیعی و فرهنگی است.»