سبک بهار آینده تلفیقی از رنگ‌های گرم و پرجنب‌وجوش خواهد بود

هفته مد لندن با تمرکز بر رنگ و بافت‌، پارچه‌های سبُک را برای بهارو تابستان آینده معرفی کرد

هفته مد لندن مجموعه‌های بهار/تابستان ۲۰۲۵/AFP/Reuters

هفته مد لندن امسال (۲۰۲۴) معمولی نبود. این رویداد چهلمین سالگردش را جشن گرفت و توجهات را به استعدادهای جوان و نوظهور طراحی مد از سراسر بریتانیا و فراتر از آن جلب کرد.

پس از شروع هفته مد نیویورک در اوایل سپتامبر، هفته مد لندن با ۷۲ نمایشگاه مد در پایتخت انگلستان برگزار شد و سبک‌های کلاسیک و شاخصی از مد بریتانیایی را به نمایش گذاشت که به‌ویژه با ظاهری شیک و مدرن مشهور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته مد لندن، مارک‌های معروف بریتانیایی مانند بِربِری (Burberry)، مارک فاست (Mark Fast) و جِی‌دبلیو اندرسون (JW Anderson) آخرین مجموعه‌هایشان را به نمایش گذاشتند و استعدادهای نوظهوری مانند چت لو (Chet Lo)، فیبن (Feben) و سابیره (Sabirah) جیمی چو که در سال‌های اخیر به مد فاخر پرداخته است، نیز از جمله طراحان محبوب بودند.

برای مجموعه‌های بهار/تابستان ۲۰۲۵ روندهای پیشگامانه زیادی را شاهد بودیم، اما چندین مورد از این‌ها توجه مرا بیشتر به خود جلب کرد. بیایید با مارک‌های کمترشناخته‌شده شروع کنیم که ممکن است بخواهید برای لباس‌های مراسم خاص یا به‌عنوان آثار مد فاخر آن‌ها را در نظر بگیرید.

یکی از برجسته‌ترین لحظات، نمایش لباس‌های زنانه نشان تجاری ادلاین لی (Edeline Lee) بود که با اولین نمایش در هفته مد لندن، رنگ را به روی صحنه آورد. این مارک در برج تاریخی میل‌بانک که مشرف به رودخانه تیمز است، لباس‌هایی را با پارچه‌های فلزی درخشان، رنگ‌های زنده و مدل‌های پرده‌ای خاص به نمایش گذاشت.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ERDEM (@erdem)

یکی دیگر از مارک‌های کمترشناخته‌شده بریتانیایی که باید به آن توجه کرد، اردم (Erdem) است که اردم مورالی‌اوغلو سال ۲۰۰۵ تاسیس کرد. مجموعه این فصل اردم از کتاب ممنوعه رادکلیف هال، شاعر بریتانیایی، با عنوان «چاه تنهایی» الهام گرفته است. از جمله آیتم‌های برجسته این نمایش پارچه‌های صورتی دراماتیک، گیپور و لباس‌های سیاه به سبک بافت الماسی‌شکل و آزاد محبوب دهه ۱۹۲۰ بودند که دوباره مد شده است.

نون بای نور‌ (Noon by Noor) مارکی مدرن و شیک است که شیخه نور آل خلیفه و شیخه هيا آل خلیفه، دو دخترعموی بحرینی، آن را بنیان‌ گذاشته‌اند.

این نشان تجاری با ترکیب کردن لوکس بودن مدرن و جزئیات زنانه، سبکی راحت و مناسب برای زنان شیک و باسلیقه ایجاد کرده است. مجموعه جدید آن‌ها بر پارچه‌های نیمه‌شفاف، ترکیب الیاف طبیعی و لایه‌بندی‌های پارچه‌ای تمرکز دارد. رنگ سفید در این مجموعه غالب بود و  پارچه‌های لغزان و ست‌های دوتکه‌ای از شلوار و بلوز که برای گرما مناسب‌اند، در این مجموعه به نمایش درآمد.

سیمون روچا (Simone Rocha ) در مجموعه بهاری خود به رمانتیک‌گرایی بازگشت و دامن‌های توتو صورتی را با شلوارک‌های ابریشمی و اقلام بزرگ‌تر مانند شلوارک و شلوار جین به نمایش گذاشت. هر مدل با دسته‌‌‌ای از گل‌های تازه قدم به صحنه می‌گذاشت و کفش‌ کراکس (Crocs) ‌پوشیده بود؛ این کفش‌های راحت و سبک که به دلیل طراحی خاص و راحتی آن مشهورند، این بار با جواهرات و جزئیات فلزی تزیین شده‌ بودند.

در میان مارک‌های معروف بریتانیایی، جی‌دبلیو اندرسون (JW Anderson) بار دیگر انتظارها را براورده کرد. مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۵ این نشان تجاری بر رنگ‌های پاستلی و حس خوش‌بینی تابستانی تمرکز داشت. لباس‌های کوتاه صورتی و آبی نئونی آن‌ها با درخششی خاص همراه بودند. این مارک همچنین مجموعه جدیدی کیف‌های مستطیلی شیک از جیر آبی‌رنگ و چرم شتر معرفی کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Burberry (@burberry)

چهره‌های مشهور علاوه بر شرکت در هفته مد لندن، در نمایش بِربِری (Burberry) هم حضور پیدا کردند. بری کیوگان لباس‌های خنثی بافت‌دار به تن داشت، در حالی که جودی ترنر‌ــ‌اسمیت دامن ماکسی سبزرنگ تارتان همراه با کت چرمی پوشیده بود و گابریل یونیون پالتو پشمی شتری به تن داشت.

اگرچه همه این‌ها شیک و جلب‌توجه‌کننده بودند، در مقایسه با آنچه در صحنه نمایش دیده شد، کم‌رنگ به نظر می‌رسیدند. نمایش بربری در تئاتر ملی برگزار شد و نشان‌دهنده یک مسیر جدید برای این نشان تجاری است؛ مسیری که با انتصاب جاشوا شولمن به عنوان مدیرعامل جدید مشخص شده و قرار است بربری را به مسیر تجاری‌تری هدایت کند.

رنگ‌های جدید مجموعه طلایی و نارنجی بودند، در کنار اقلام کلاسیک محبوب این مارک مانند بارانی‌های خاکی‌رنگ، پارکاها (نوعی کاپشن یا ژاکت بلند و گرم که معمولا کلاهی بزرگ و آستر داخلی دارد) و کت‌های چرمی موتورسواری به رنگ آبی آسمانی.

پرادا (Prada) برای مجموعه جدیدش رویکردی مینیمال و ساده پیش گرفت، در حالی که باس (BOSS) به سبک پیش‌فرض و سنتی خود وفادار ماند. امپوریو آرمانی (Emporio Armani) سراغ دوخت کت‌شلوارهای زنانه در رنگ‌های شاد مانند آبی آسمانی رفت و گوچی (Gucci) رنگ‌های زرد، سبز و نقره‌ای را به عنوان رنگ‌های اصلی بهار برگزید و آن‌ها را با پارچه‌های روان و لباس‌هایی شنل‌دار کنار رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، خاکستری و زرشکی قرار داد. آن‌ها از جکی کندی به عنوان منبع الهام استفاده کردند.

مارک خودروسازی فراری (Ferrari) نیز در سال‌های اخیر با خط تولید پوشاکش، موفقیت‌هایی به دست آورده و لباس‌های ورزشی را با مد سطح بالا تلفیق کرده است و از رنگ قرمز مشهورش در پوشاک مردانه و زنانه استفاده می‌کند.

پال کاستلو (Paul Costelloe) طراح ایرلندی‌ــ‌آمریکایی، در آخرین نمایشش مفهوم دپر (dapper/ لباس شیک و آراسته) را بازتعریف کرد. به عنوان یکی از معدود طراحانی که طی ۴۰ سال تاسیس هفته مد لندن هر سال در این رویداد شرکت کرده، مجموعه او شامل کت‌ها و لباس‌هایی بود که از پارچه‌های کتان، تویید و ژاکارد تهیه شده‌ بودند.

لباس‌شب‌های رمانتیک یکی دیگر از نکات برجسته این هفته مد بودند، به‌ویژه با مارک‌هایی مانند میتریدیت (Mithridate) به مدیریت دیمن ژانگ که آثار هنری زیبا را روی پارچه‌هایش به‌عنوان بوم به نمایش می‌گذارد. این طراح که قبلا برای لی الکساندر مک‌کویین و جان گالیانو کار کرده، به چشم‌اندازهای استان یون‌نان چین، زادگاهش، ادای احترام می‌کند. این آثار با رنگ‌های بنفش و سبز پوشیده شده‌ و یادآور آثار مونه‌ بودند.

در حالی که چند سال اخیر بیشتر به لوکس‌گرایی ساده و ملایم اختصاص یافته بود بهار ۲۰۲۵ بازگشتی به رنگ‌ها خواهد بود؛ به‌ویژه رنگ‌های گرم مانند صورتی مرجانی و انواع قرمزها، نارنجی‌ها و زردها؛ زیرا مارک‌ها به سمت رنگ‌های غروب خورشید روی آورده‌اند. ۱۶آرلینگتون (16Arlington) یکی از مارک‌هایی است که بنیان‌گذار آن، مارکو کاپالدو، نمایشش را با نام «حرارت» در آکادمی هنرهای سلطنتی برگزار کرد. این مجموعه شامل سیلوئت‌های شل، پارچه‌های براق و لباس‌هایی با گلدوزی، پَر و مهره است.

در نهایت می‌توان گفت سبک‌های هفته مد لندن برای فصل بهار/تابستان ۲۰۲۵ نمایشی از درام، پارچه‌های لغزان و برش‌های کلاسیک را به نمایش گذاشت که بدون شک بر شیوه لباس پوشیدن ما در بهار آینده تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر از مُد و زیبایی