مریل استریپ: در افغانستان حقوق گربه‌ها‌ بیشتر از زنان است

بازیگر معروف هالیوود در نشستی در سازمان ملل متحد از قوانین زن‌ستیزانه طالبان و سکوت جهان در برابر عملکرد این گروه انتقاد کرد

مریل استریپ، بازیگر معروف هالیوود، در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد‌ــ UN/X@

مریل استریپ، بازیگر معروف هالیوود، در نشستی در سازمان ملل متحد، با انتقاد از عملکرد رژیم طالبان در برابر زنان گفت: «در افغانستان، یک گربه هم از زنان آزادی‌های بیشتری دارد.»

استریپ توضیح داد در افغانستان تحت سلطه طالبان، یک گربه دست‌کم می‌تواند روی پله‌های جلو خانه‌اش بنشیند و نور و گرمای خورشید را بر صورتش حس کند یا یک سنجاب را داخل پارک تعقیب کند، اما زنان از ابتدایی‌ترین حقوقشان که قدم زدن در خیابان و پارک است هم محروم‌اند.

مریل استریپ سپس افزود: «در افغانستان، یک سنجاب هم از یک دختر حقوق بیشتری دارد.»

این چهره معروف هالیوود که او را یکی از بهترین بازیگر زن نسل خود می‌شناسند، از بی‌توجهی جهان به وضعیت زنان در افغانستان انتقاد کرد و گفت جهان بحران افغانستان را فراموش کرده است. 

روز دوشنبه، گروهی از فعالان زن افغان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافتند و در مورد بحران جاری در افغانستان و به‌ویژه قوانین سختگیرانه و زن‌ستیزانه رژیم طالبان صحبت کردند. مریل استریپ نیز با حضور در جمع فعالان زن افغان در این مورد سخنرانی کرد و به قانون اخیر به نام امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان که یک ماه پیش با امضای رهبر این گروه منتشر شد، اشاره کرد.

استریپ در سخنانش گفت که قانون اخیر طالبان صدای زنان را هم ممنوع کرده است و مصداق سرکوب عمومی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حبیبه سرابی، استاندار بامیان در دولت پیشین، فوزیه کوفی، نمایندگان پیشین مجلس، اصیلا وردک، فعال حقوق بشر و چند زن افغان دیگر به همراه مریل استریپ در حاشیه مجمع عمومی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ملاقات کردند.

اصیلا وردک در این نشست بر اهمیت حضور زنان در ساختار سیاسی در افغانستان تاکید کرد و گفت: «اکنون، بیش از هر زمان دیگر مهم است که زنان را به طور معناداری در تمام موضوع‌های مربوط به آینده افغانستان مشارکت دهیم.»

وردک در حالی خواستار حضور زنان در ساختار سیاسی برای شکل‌دهی آینده افغانستان شد که طالبان با صدور نزدیک به ۸۰ فرمان و دستور، حضور زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به صفر رسانده‌اند و درهای دانشگاه‌ و مدارس را به روی دختران و زنان بسته‌اند.

آنتونیو گوترش در این دیداری کوتاه با فعالان زن افغان، بر ادامه حمایت سازمان ملل از نقش‌آفرینی زنان افغان در شکل‌دهی آینده این کشور تاکید کرد و گفت: «ما به تقویت صدای زنان افغان ادامه خواهیم داد و از آن‌ها می‌خواهیم در زندگی هم در داخل مرزها و هم در صحنه جهانی نقش کاملی ایفا کنند.»

 

 

گوترش در نوامبر ۲۰۲۳، طرحی را تحت عنوان «نقشه‌راه آینده افغانستان» ارائه کرد که در شورای امنیت نیز تایید شد. بر اساس این طرح، سازمان ملل باید شخصی را به عنوان فرستاده ویژه در امور افغانستان می‌گماشت تا روند گفت‌وگو میان طالبان و مخالفانشان را تسهیل کند اما طالبان با این طرح مخالفت کردند و سازمان ملل متحد نیز هنوز در مورد عملی کردن طرح اقدامی نکرده است. 

گوترش با تاکید بر اینکه سازمان ملل هرگز اجازه نخواهد داد که تبعیض جنسیتی در هیچ کجای جهان عادی شود، افزود: «آنچه را در افغانستان اتفاق می‌افتد، می‌توان با برخی از فاحش‌ترین نظام‌های سرکوب در تاریخ اخیر مقایسه کرد.»

احتمال متوقف شدن روند دوحه

رزماری دی‌کارلو، رئیس امور سیاسی سازمان ملل متحد، در نشستی با حضور فعالان زن افغان گفت قوانین طالبان به ویژه قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه امکان تعامل جهان را با آنان دشوار کرده است و کشورهای شرکت‌کننده در روند دوحه که در قالب یک ساختار و چارچوب گفت‌وگو در مورد افغانستان گرد آمده بودند، پس از صدور قوانین و فرمان‌های اخیر علیه زنان، از ادامه روند دلسرد شدند و خطر پایان یافتن این روند وجود دارد.

سومین‌ دور نشست روند دوحه اواخر ژوئن ۲۰۲۴ و با حضور هیئت طالبان در قطر برگزار شد. در این نشست به میزبانی رزماری دی‌کارلو، شرکت‌کنندگان به گزارش‌های هیئت طالبان گوش دادند و با آن‌ها در مورد تعامل سیاسی بیشتر صحبت کردند. سازمان ملل متحد به درخواست طالبان از حضور زنان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان هم در این نشست جلوگیری کرد. 

رزماری دی‌کارلو در مورد امکان ادامه این روند گفت: «در این مرحله، کسانی که در روند ما شرکت کرده‌اند، می‌خواهند ادامه دهند، اما آن‌ها واقعا انتظار دارند که طالبان هم حسن نیت نشان دهند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بمانند.»

رئیس امور سیاسی سازمان ملل متحد در ادامه بر تداوم تعامل با طالبان تاکید و استدلال کرد: «ما نمی‌توانیم زنان و مردان افغان را ناامید کنیم.»

بیشتر از جهان