چطور با کمترین هزینه خانه‌ای مجلل داشته باشیم؟

«یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد ظاهر بی‌کلاس، شلوغی و فراوانی بیش از اندازه لوازم تزیینی کوچک و کم‌کیفیت است. مهم این است که فضایتان را بادقت بچینید و از تزیینات بیش از حد بپرهیزید.»

تصویر تزیینی از طراحی داخلی اتاق نشیمن‌ــ Canva

همه ما می‌خواهیم خانه‌‌مان حال‌و‌هوای خوبی ایجاد کند‌ــ زیبا به نظر برسد و حسی از تجمل القا کند. خبر خوب این است که برای دستیابی به فضایی لوکس، نیازی به صرف هزینه‌ای هنگفت نیست. نکته کلیدی این است که بدانید کجا باید هزینه کرد و کجا باید صرفه‌جویی کرد.

لورا همت، مدیر خلاقیت در استودیوی طراحی داخلی و معماری به همین نام، و بنیان‌گذار نام تجاری لوکس لوازم خانگی «لورا همت لیوینگ»، نیز همین فلسفه را دارد. او بیش از یک دهه فضاهای شیک و مجللی طراحی کرده است که برنده جایزه شده‌اند، و آنچه در ادامه می‌آید نکاتی است که او مطرح می‌کند تا خانه‌تان را طوری جلوه دهید که انگار بسیار بیشتر از پولی که واقعا خرج کرده‌اید، برایش هزینه کرده‌اید.

همت ابتدا می‌گوید: «معمولا با یک طرح رنگی پایه از طیف‌های خنثی لایه‌لایه شروع می‌کنم‌ــ ترکیب سایه‌هایی از عاجی، بژ، برنزی و حتی زنگاری، قهوه‌ای، و سرمه‌ای‌ــ تا عمق ایجاد کنم.» این رنگ‌ها حالتی از دلفریبی و آرامش ایجاد می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: «بافت‌های لوکس مانند رواندازهای کشمیر یا آلپاکا، کوسن‌ها، و فرش‌های پشمی را لایه‌بندی کنید تا حسی از گرما و نرمی اضافه کنید.» باید به چیزهایی که اغلب لمس می‌کنید اولویت بدهید، و اطمینان حاصل کنید از جنسی باشند که حس خوبی می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «بعد، با قطعات فلزمانند، از قبیل اقلام چرمی یا پتینه‌کاری، و همین‌طور عناصری از چوب طبیعی یا شیشه دست‌ساز نقطه‌هایی شاخص ایجاد کنید. این‌ها حسی از بازتاب نور پرزرق‌و‌برق و جذابیت ملموس به فضا می‌دهد.»

همت توصیه می‌کند که روی چند بخش کلیدی تمرکز کنید که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها بیشترین تاثیر را خواهد داشت و می‌گوید: «برای پرده‌ها و پوشش‌های پنجره سفارشی هزینه کنید تا فضاهای پرکاربرد خانه‌تان قابی شیک داشته باشند. این کار تناسب درست برای نمایی بی‌عیب‌و‌نقص را تضمین خواهد کرد.

«روی یک فرش پشم باکیفیت یا ترکیبی با ابریشم سرمایه‌گذاری کنید که یک عمر دوام خواهد داشت و باعث می‌شود فضای اتاق نشیمن حسی از وقار و انسجام داشته باشد، و بخش‌های نشیمن را به هم پیوند دهد. و به‌طور کلی، اقلام اساسی که بیشترین کاربرد را خواهند داشت‌ــ مبل، تشک، و میز ناهارخوری‌ــ را در اولویت قرار دهید. وقتی این وسایل پس از سال‌ها همچنان ظاهر و حس خوبی داشته باشند، احساس رضایت خواهید کرد.»

در مورد اقلام کوچک‌تر و کم‌کاربردتر ارفاق کنید. او تاکید می‌کند: «می‌توانید عتیقه‌هایی فوق‌العاده‌ بدون برچسب قیمت گزاف را در وب‌سایت ئی‌بی (eBay) پیدا کنید، من خودم میز عسلی کوچک پایه ماسوره‌ای و ساعت قدی پاندولی خانه‌ام را از آن‌جا پیدا کردم.»

به همین ترتیب، تصویرهای چاپی قشنگ، قاب عکس‌ها، میزهای پذیرایی، آباژورها، آینه‌ها، و صندلی‌های تزیینی را می‌توانید به‌وفور از فروشگاه‌های عتیقه‌فروشی محلی و بازار فیسبوک پیدا کنید.

او همچنین پیشنهاد می‌کند اقلام کوچکی را که هر روز استفاده می‌کنید شناسایی کنید و آن‌ها را ارتقا دهید. مواردی مانند ملافه‌ها، صابون، و لوازم‌التحریر را در نظر بگیرید. این تجملات کوچک، بدون اینکه جیبمان را خالی کنیم، حال‌و‌هوایی شیک به فضا می‌دهند. می‌توانید حروف اول نام و نام خانوادگی‌تان را روی چند روبالشی یا حوله گلدوزی کنید و سراغ مایع دستشویی لولابو یا ایزوپ بروید‌ــ تا دست‌هایتان نرم شود و بویی خوشایند بدهد.

همت در پایان می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد ظاهر بی‌کلاس، شلوغی و فراوانی بیش از اندازه لوازم تزیینی کوچک و کم‌کیفیت است. مهم این است که فضایتان را بادقت بچینید و از تزیینات بیش از حد بپرهیزید.»

«با قفسه‌ها و سطوح مانند یک گالری برخورد کنید، جایی که استفاده ماهرانه از فضای خالی به اندازه آنچه به نمایش می‌گذارید اهمیت دارد. این کار به ایجاد تعادل بصری مناسب کمک می‌کند.»

با به‌کارگیری این رویکرد «هرچه کمتر بهتر»، می‌توانید فضاهایی خلق کنید که هم مجلل و هم ماندگار به نظر برسند. 

© The Independent