دونالد ترامپ: ایران به دنبال کشتن من است

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به نامزد جمهوری‌خواهان درباره تهدیدهای «واقعی و خاص» ایران برای ترور ترامپ هشدار داده‌اند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده‌ــ AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌ رو، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، از تهدید علیه جانش از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در پیام ترامپ آمده است: «تهدیدهای بزرگ علیه جان من از سمت ایران. کل ارتش ایالات متحده به تماشا نشسته و منتظر است. ایران قبلا اقدام‌هایی انجام داده بود که نتیجه نداد. اما آن‌ها دوباره تلاش خواهند کرد. شرایط خوبی نیست. من با مردان، تفنگ‌ها و سلاح‌های زیادی احاطه شده‌ام.»

او در ادامه، ضمن تشکر از کنگره آمریکا که به افزایش بودجه سرویس مخفی رای داد، نوشت: «خوشحالم که می‌بینم جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در موردی دور هم جمع می‌شوند. حمله به رئیس‌جمهوری سابق یک آرزوی مرگ برای مهاجم خواهد بود!»

پیام دونالد ترامپ ساعاتی پس از آن منتشر شد که ستاد انتخاباتی او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به نامزد جمهوری‌خواهان درباره تهدیدهای «واقعی و خاص» برای ترور او با منشا جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استیون چونگ، مدیر ارتباطات ستاد انتخاباتی ترامپ، در این بیانیه‌ افزود: «دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا دونالد ترامپ را از تهدیدهای واقعی و خاص جمهوری اسلامی برای ترور او در تلاش برای بی‌ثبات کردن و ایجاد هرج و مرج در ایالات متحده، مطلع کرد.»

چونگ تاکید کرد: «مقام‌های اطلاعاتی پی برده‌اند که حملات مداوم و هماهنگ در چند ماه گذشته افزایش یافته و مقام‌های مجری قانون در همه سازمان‌ها در تلاش‌اند اطمینان حاصل کنند از ترامپ محافظت می‌شود و انتخابات ایالات متحده عاری از مداخله است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. به همین دلیل مشخص نیست تهدیدهایی که روز سه‌شنبه به آ‌ن‌ها اشاره شد، جدیدند یا همان‌هایی‌اند که قبلا گزارش شده بودند.

جمهوری اسلامی ایران اوایل تابستان اتهام تلاش برای کشتن ترامپ را رد کرد. در آن زمان، یک فرد مسلح در تجمعی در پنسیلوانیا به سوی ترامپ تیراندازی کرد که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن نامزد جمهوری‌‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا منجر شد.

ترامپ آن زمان در شبکه اجتماعی خود به نام تروث سوشال نوشت: «احتمال طرح ترور من از سوی ایران وجود دارد، امیدوارم آمریکا جمهوری اسلامی را محو کند، اگر این اتفاق نیفتد، رهبران آمریکا ترسو تلقی خواهند شد.»

ایالات متحده ایران را به هک کردن ستاد انتخاباتی ترامپ هم متهم کرده و مدعی است که تهران به دنبال نفوذ در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده است.

اوایل این ماه، مقام‌های آمریکایی گفتند که مهاجمان سایبری جمهوری اسلامی ایران مطالب «دزدیده‌شده و محرمانه» از کارزار ترامپ را به کارکنان ستاد جو بایدن، رقیب پیشین ترامپ، ارائه کرده‌اند.

در بیانیه ایالات متحده در این زمینه تاکید شد: «عوامل خارجی در حال افزایش فعالیت‌های نفوذی در انتخابات آمریکا هستند. آن‌ها این اقدام را با نزدیک شدن به روز انتخابات در ماه نوامبر تشدید کرده‌اند. کشورهای روسیه، ایران و چین با چنین اقدام‌هایی تلاش می‌کنند به تشدید شکاف در جامعه ایالات متحده به نفع خود دامن بزنند.»

منابع آمریکایی گفتند که مهاجمان سایبری ایرانی تلاش کرده‌اند اطلاعات به‌سرقت‌رفته از کارزار انتخاباتی ترامپ را با سازمان‌های رسانه‌ای آمریکا هم به اشتراک بگذارند. از این رسانه‌ها نامی برده نشده و جمهوری اسلامی نیز چنین اتهاماتی را به‌شدت رد کرده است.

کارزار انتخاباتی کامالا هریس، رقیب ترامپ در انتخابات ماه نوامبر، هم روز سیزدهم اوت اعلام کرد که آن‌ها نیز هدف حمله هکرهای خارجی قرار گرفته‌اند؛ اما به اینکه گمان می‌کنند کدام کشور پشت این تلاش بوده است، اشاره‌ای نشد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند روسیه از بازگشت ترامپ به کاخ سفید استقبال می‌کند، در حالی که به نظر می‌رسد هکرهای چینی در مورد نحوه برخورد با این انتخابات مرددند و به هیچ‌یک از دو نامزد علاقه‌ای ندارند. در همین حال، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی خواهان شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ رئیس‌جمهوری که از برجام خارج شد و دستور ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، را صادر کرد.

ترامپ این اقدام‌ها علیه جمهوری اسلامی را گواهی بر قدرت دولتش می‌داند و معتقد است جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد دموکرات‌ها روی کار باشند.

بیشتر از جهان